Η Επιτροπή ενέκρινε υπό όρους το μαλτέζικο φορολογικό καθεστώς με βάση τη χωρητικότητα πλοίων για περίοδο 10 ετών, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές 2004. Το καθεστώς θα διασφαλίσει ίσους όρους ανταγωνισμού μεταξύ των μαλτέζικων και άλλων ευρωπαϊκών ναυτιλιακών εταιρειών και θα ενισχύσει τη νηολόγηση πλοίων στην Ευρώπη
Υπό όρους έγκριση μαλτέζικου καθεστώτος φόρου χωρητικότητας πλοίων – SA.33829
Το 2012, η Επιτροπή κίνησε την επίσημη διαδικασία έρευνας για το μαλτέζικο φορολογικό καθεστώς των πλοίων με βάση τη χωρητικότητά τους, προκειμένου να εξετάσει εάν είναι συμβατό με τους ενωσιακούς κανόνες κρατικών ενισχύσεων. Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτής, η Επιτροπή το ενέκρινε υπό τον όρο της τροποποίησής του, σύμφωνα με τις σχετικές προτάσεις των μαλτέζικων αρχών.
Η Επιτροπή, κατόπιν της ολοκλήρωσης της επίσημης διαδικασίας έρευνας, κατέληξε ότι ορισμένα χαρακτηριστικά του αρχικού καθεστώτος, όπως οι φοροαπαλλαγές που εφαρμόζονται στους υπηκόους Μάλτας και το ευρύ πεδίο εφαρμογής του καθεστώτος αυτού, που εκτεινόταν σε πλοία που δεν εκτελούσαν θαλάσσιες μεταφορές, δεν συνάδουν με τους ενωσιακούς κανόνες κρατικών ενισχύσεων.
Ως εκ τούτου, οι μαλτέζικες αρχές δεσμεύθηκαν να εισαγάγουν μια σειρά από τροποποιήσεις στο καθεστώς, προκειμένου να αποτραπούν οι διακρίσεις σε βάρος των ναυτιλιακών εταιρειών και να αποφευχθούν οι υπέρμετρες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού. Συγκεκριμένα, οι μαλτέζικες αρχές συμφώνησαν να περιορίσουν το πεδίο εφαρμογής του καθεστώτος στις θαλάσσιες μεταφορές και να απαλείψουν τις φοροαπαλλαγές για τους μετόχους, που συνιστούν κρατική ενίσχυση.
Σύμφωνα με το μαλτέζικο καθεστώς, μία ναυτιλιακή εταιρεία φορολογείται με βάση το ωφέλιμο φορτίο του πλοίου (δηλαδή με βάση τον όγκο του) και όχι με βάση τα πραγματικά κέρδη της εταιρείας. Συγκεκριμένα, η φορολόγηση με βάση τη χωρητικότητα εφαρμόζεται στα:
– βασικά έσοδα της εταιρείας από τις ναυτιλιακές δραστηριότητες, όπως τη μεταφορά επιβατών και φορτίου,
– ορισμένα συμπληρωματικά έσοδα, στενά συνδεδεμένα με τις ναυτιλιακές δραστηριότητες (τα οποία δεν μπορούν, σε κάθε περίπτωση, να υπερβαίνουν το 50% των λειτουργικών εσόδων του πλοίου), και
– στα έσοδα από τη ρυμούλκηση και τη βυθοκόρηση υπό όρους.
Προκειμένου μία ναυτιλιακή εταιρεία να επωφεληθεί από το καθεστώς, θα πρέπει ένα σημαντικό τμήμα του στόλου της να φέρει σημαία κράτους μέλους του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ). Επιπλέον, για να εισέλθει μία νέα ναυτιλιακή εταιρεία στο καθεστώς αυτό, θα πρέπει τουλάχιστον το 25% του στόλου που υπόκειται στο καθεστώς αυτό να φέρει σημαία κράτους μέλους του ΕΟΧ.
Η Επιτροπή αξιολόγησε το καθεστώς σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές 2004 και κατέληξε ότι συνάδει με αυτές, καθώς η φοροελάφρυνση που χορηγείται είναι το κατάλληλο μέσο για να αντιμετωπισθεί ο παγκόσμιος ανταγωνισμός και παρέχει τα κατάλληλα κίνητρα για να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας στην ΕΕ, χωρίς να θίγεται υπέρμετρα ο ανταγωνισμός.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.33829 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.