ΥΓΟΣ

Προτάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

Μετά την έκδοση της απόφασης ΔΕΚ Altmark, η Επιτροπή επεξεργάζεται μία δέσμη μέτρων, με στόχο να αποσαφηνισθούν οι προϋποθέσεις εφαρµογής των κανόνων περί ανταγωνισµού στις περιπτώσεις που επιδοτείται η προσφορά υπηρεσιών δηµόσιου χαρακτήρα. Στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τις προτάσεις αυτές της Επιτροπής, η ολλανδέζα φιλελεύθερη βουλευτής Σοφία ΄Ιντφελντ συνέταξε έκθεση «σχετικά µε τις κρατικές ενισχύσεις υπό µορφή αντιστάθµισης σε δηµόσια υπηρεσία». Η έκθεση, που θα συζητηθεί στην προσεχή ολοµέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (21-24.02.2005), εισηγείται, για τις επιχειρήσεις που προσφέρουν µικρής κλίµακας υπηρεσίες κοινής ωφέλειας, απλά να εξαιρούνται από την υποχρέωση να γνωστοποιούν στην Επιτροπή τη λήψη κάποιας κρατικής μικροεπιδότησης.

H Επιτροπή Οικονοµικών και Νοµισµατικών Θεµάτων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συμφωνεί σε γενικές γραμμές με την πρόταση της Επιτροπής. Ωστόσο, οι ευρωβουλευτές εξέφρασαν µεγάλες επιφυλάξεις για τις περιπτώσεις που επιδοτούνται νοσοκοµεία και επιχειρήσεις που κατασκευάζουν εργατικές κατοικίες.

Επίσης, οι ευρωβουλευτές προτείνουν να προσδιορισθεί ακριβώς τι θεωρείται ως «µικρή επιδότηση», προκειμένου η εξαίρεση των µικρού ύψους επιδοτήσεων να εφαρµόζεται στις επιχειρήσεις που προσφέρουν υπηρεσίες µικρής κλίµακας, δηλαδή αυτές που έχουν κύκλο εργασιών µικρότερο των 50 εκατ. € ετησίως και που η ετήσια επιδότηση που τους χορηγείται δεν υπερβαίνει τα 15 εκατ. €.

Ως προς την εξαίρεση των θαλάσσιων µεταφορών που εξυπηρετούν γραµµές στις οποίες διακινούνται έως 100.000 επιβάτες ετησίως, που προβλέπει η Επιτροπή, οι ευρωβουλευτές είναι της γνώµης ότι οι γραµµές που εξυπηρετούν διά θαλάσσης ή διά αέρος αποµονωµένες περιοχές θα πρέπει επίσης να εξαιρεθούν εάν µεταφέρουν κάτω από 300.000 επιβάτες ετησίως.

Εξάλλου, οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Οικονοµικών και Νοµισµατικών Θεµάτων καλούν την Επιτροπή να επιδοθεί σε µία άσκηση καθορισµού των µεγεθών, προκειµένου να διευκρινιστεί σαφώς πώς νοούνται στην πράξη οι συνθήκες διαφάνειας οι οποίες οφείλουν να διέπουν την επιδότηση των επιχειρήσεων που παρέχουν ΥΓΟΣ (ποια είναι τα αντικειµενικά κριτήρια που καθορίζουν το ύψος της επιδότησης, αλλά και ποιες είναι οι δαπάνες μιας µεσαίας καλά διαχειριζόµενης επιχείρησης, πέραν του λογικού κέρδους, στις οποίες θα πρέπει να περιορίζεται η αντιστάθµιση-επιδότηση της ΥΓΟΣ, όταν δεν διεξάγεται ανοικτή διαδικασία υποβολής προσφορών για την ανάθεση της ΥΓΟΣ).

Τέλος, ενώ η Επιτροπή προτείνει να ισχύσουν αυτές οι νέες διατάξεις έως το τέλος του 2007, οι ευρωβουλευτές θεωρούν ότι θα πρέπει να παραµείνουν σε ισχύ για 4 χρόνια. Υπογράµµισαν δε τη σηµασία να διεξαχθεί µια διαβούλευση µεγάλης κλίµακας, ιδιαίτερα µε τους χρήστες των υπηρεσιών, προτού τεθούν σε εφαρµογή τα σχέδια αυτά και ζητούν να υπάρξει µια ολοκληρωµένη µελέτη σκοπιµότητας πριν από την αναθεώρηση των εν λόγω διατάξεων. Καλούν τέλος, την Επιτροπή να διευκρινίσει το νοµικό καθεστώς του προτεινόµενου πλαισίου.

keyboard_arrow_up