Τροποποίηση κυπριακού καθεστώτος για τη Συνεργατική Τράπεζα – SA.118999

Η Επιτροπή ενέκρινε, με ευθεία εφαρμογή του άρθρου 107 (3) (β) ΣΛΕΕ, την τροποποίηση κυπραικού καθεστώτος για τη Συνεργατική Τράπεζα

Το 2018, η Επιτροπή είχε εγκρίνει, με άμεση εφαρμογή του άρθρου 107 (3) (β) ΣΛΕΕ και με βάση τις γενικές αρχές της Τραπεζικής Ανακοίνωσης του 2013, κυπριακά μέτρα για τη διευκόλυνση της εκκαθάρισης της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας, η οποία περιελάμβανε την πώληση περιουσιακών στοιχείων και καταθέσεών της στην Ελληνική Τράπεζα (SA.35334/2018). Από το 2018 έως το 2023 εγκρίθηκαν διάφορες τροποποιήσεις των μέτρων (SA.35334/2018, SA.35334/2019, SA.107455/2023).

Το 2025, η Κύπρος κοινοποίησε εκ νέου στην Επιτροπή ορισμένες τροποποιήσεις των μέτρων, οι οποίες αφορούν την προσθήκη δυνατότητας της Κυπριακής Εταιρείας Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων (ΚΕΔΙΠΕΣ) να επαναγοράζει χαρτοφυλάκια μη εξυπηρετούμενων δανείων που προστατεύεται βάσει του Σχεδίου Προστασίας Περιουσιακών Στοιχείων (APS) και τα οποία είχαν προηγουμένως μεταβιβαστεί από την Συνεργατική Τράπεζα στην Ελληνική Τράπεζα.

Η Επιτροπή παρατήρησε αρχικά ότι η τροποποίηση επιτρέπει στην ΚΕΠΙΔΕΣ να επαναγοράζει από την Ελληνική Τράπεζα τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που προστατεύονται από το APS, μέσω ιδίων πόρων. Συνεπώς, δεν υφίσταται πρόσθετη μεταβίβαση κρατικών πόρων προς αυτήν, ούτε πρόκειται να επηρεαστούν οι υποχρεώσεις της Κύπρου έναντι της ΚΕΠΙΔΕΣ. Ως εκ τούτου, δεν χορηγείται νέα ενίσχυση στην ΚΕΠΙΔΕΣ, αλλά η συμβατότητα κρίνεται με βάση την αρχική ενίσχυση.

Οι πιθανές επιπτώσεις της τροποποίησης εξετάστηκαν σε τρία επίπεδα. Το πρώτο επίπεδο αφορά τον περιορισμό του κόστους της εκκαθάρισης. Η Επιτροπή παρατήρησε ότι η αρχική εγκριτική της απόφαση διασφάλιζε ότι τα έσοδα από την εκκαθάριση των παλαιών περιουσιακών στοιχείων της Συνεργατικής Τράπεζας θα επιστραφούν εγκαίρως στο κυπριακό δημόσιο, γεγονός που καταλήγει να μειώνει το κόστος της εκκαθάρισης μακροπρόθεσμα. Περαιτέρω, έχει ήδη διασφαλιστεί η μεγιστοποίηση της αξίας των περιουσιακών στοιχείων κατά τη διαδικασία εξυγίανσης, εξασφαλίζοντας έτσι τη μέγιστη απόδοση για το κράτος. Εν προκειμένω, η τροποποίηση δεν επηρεάζει την αξίωση της Κύπρου να λάβει όλα τα έσοδα που προέρχονται από την εξυγίανση των παλαιών περιουσιακών στοιχείων της Συνεργατικής Τράπεζας. Πάντως, καθήκον της Κύπρου αποτελεί να διασφαλίσει τη συμμόρφωση των όρων της τροποποίησης με εκείνους της αγοράς, προκειμένου να μην συνεπάγεται επιπλέον κόστος εκκαθάρισης. Με δεδομένο ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που θα αποκτήσει η ΚΕΔΙΠΕΣ είναι παρόμοιας φύσεως με αυτά που ήδη κατέχει, δεν υπάρχει λόγος να υποτεθεί ότι η διαχείριση των νεοαποκτηθέντων μη εξυπηρετούμενων δανείων θα απαιτήσει περισσότερο χρόνο από τα υφιστάμενα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Επομένως, η η συνολική ισορροπία της απόφασης του 2018 παραμένει αμετάβλητη ως προς το σημείο αυτό.

Ένα δεύτερο επίπεδο αφορά τον περιορισμό των στρεβλώσεων στον ανταγωνισμό. Η Επιτροπή παρατήρησε ότι η τροποποίηση προβλέπει περιορισμένη εξαίρεση από τις αρχικές δεσμεύσεις. Τα υπό διαχείριση περιουσιακά στοιχεία της ΚΕΔΙΠΕΣ θα αυξηθούν μόνο οριακά μετά την απόκτηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και θα παραμείνουν σίγουρα πολύ κάτω από τα αρχικά ποσά. Με άλλα λόγια, η επίδραση της απόκτησης των μη εξυπηρετούμενων δανείων στο μέγεθος του ισολογισμού της ΚΕΔΙΠΕΣ και, κατά συνέπεια, στον ανταγωνισμό στις αγορές μη εξυπηρετούμενων δανείων στην Κύπρο θα είναι ελάχιστη. Επιπλέον, η υπολειπόμενη οντότητα ήδη φέρει το 90% του πιστωτικού κινδύνου που σχετίζεται με τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια που πρόκειται να αποκτηθούν. Επομένως, ο αντίκτυπος της συναλλαγής στην ΚΕΔΙΠΕΣ, από την άποψη της οικονομικής έκθεσης, σε αντίθεση με τα επίσημα ονομαστικά ποσά, δεν θα είναι σημαντικός. Επομένως, δεν συντρέχει κίνδυνος πιθανών πρόσθετων στρεβλώσεων του ανταγωνισμού που να προκύπτουν από αυτή την πολύ περιορισμένη εξαίρεση.

Ένα τρίτο επίπεδο αφορά τις κατανομές των βαρών. Η Επιτροπή έκρινε ότι η τροποποίηση δεν την επηρεάζει. Η Κύπρος εξακολουθεί να έχει δικαίωμα στα έσοδα που προέρχονται από την εξυγίανση των παλαιών περιουσιακών στοιχείων της Συνεργατικής Τράπεζας έως ότου αποπληρωθεί πλήρως η ενίσχυση. Επιπλέον, σε περίπτωση που η ΚΕΔΙΠΕΣ αποκομίσει κέρδη από τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου μη εξυπηρετούμενων δανείων που πρόκειται να αποκτήσει, τα κέρδη αυτά θα επιστρέφονται σε κάθε περίπτωση στο κράτος. Επομένως, δεν επηρεάζεται ούτε η κατανομή των βαρών.

Στη βάση αυτή, η Επιτροπή ενέκρινε την κυπριακή τροποποίηση.

keyboard_arrow_up