ΣΕΚΕΕ για την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου στις μεταφορές

Η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει της Ανακοίνωσης 2021 για τα ΣΕΚΕΕ, ένα τέταρτο ΣΕΚΕΕ για τη στήριξη της έρευνας, της καινοτομίας και της πρώτης βιομηχανικής ανάπτυξης στην αλυσίδα αξίας του υδρογόνου

Επτά κράτη μέλη (Γαλλία, Γερμανία, Εσθονία, Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία και Σλοβακία) κοινοποίησαν στην Επιτροπή ένα τέταρτο ΣΕΚΕΕ για τη στήριξη της έρευνας, της καινοτομίας και της πρώτης βιομηχανικής ανάπτυξης στην αλυσίδα αξίας του υδρογόνου, με την ονομασία “Hy2Move”. Ειδικά η Γερμανία, η Ισπανία και η Σλοβακία μπορούν να χρηματοδοτήσουν εν μέρει το έργο μέσω των Ταμείων Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Το ΣΕΚΕΕ αποσκοπεί να συμβάλει στην επίτευξη του στόχου της ΕΕ για μείωση των ρυπογόνων εκπομπών από τους τομείς της κινητικότητας και των μεταφορών κατά 90%, προκειμένου η ΕΕ να καταστεί κλιματικά ουδέτερη έως το 2050. Η Επιτροπή έχει εγκρίνει ήδη άλλα τρία ΣΕΚΕΕ στον τομέα της αλυσίδας αξίας του υδρογόνου, και ειδικότερα τα έργα “Hy2Tech” (2022), “Hy2Use” (2022) και “Hy2Infra”, (2024).

Τα κράτη μέλη θα παράσχουν έως και 1.400.000.000 ευρώ ως δημόσια χρηματοδότηση, η οποία αναμένεται να προσελκύσει περίπου 3.300.000.000 ευρώ επενδύσεων από ιδιώτες. Στο πλαίσιο του ΣΕΚΕΕ, 11 εταιρείες με δραστηριότητες σε ένα ή περισσότερα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των νεοφυών επιχειρήσεων, θα αναλάβουν 13 καινοτόμα έργα. Οι συμμετέχουσες εταιρείες θα συνεργαστούν μεταξύ τους, καθώς και με τον συνδεδεμένο εταίρο Breuer Technical Development, μια βελγική ΜΜΕ, και με περισσότερους από 200 έμμεσους εταίρους, όπως πανεπιστήμια, ερευνητικούς οργανισμούς και ΜΜΕ σε όλη την Ευρώπη.

Το ΣΕΚΕΕ Hy2Move θα καλύψει ένα ευρύ τμήμα της αλυσίδας αξίας της τεχνολογίας υδρογόνου, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη μιας σειράς τεχνολογικών καινοτομιών, μεταξύ των οποίων: α) η ανάπτυξη εφαρμογών κινητικότητας και μεταφορών για την ενσωμάτωση τεχνολογιών υδρογόνου σε μέσα μεταφοράς (οδικές, θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές), όπως, για παράδειγμα, πλατφόρμες οχημάτων κυψελών καυσίμου για χρήση σε λεωφορεία και φορτηγά, β) η ανάπτυξη τεχνολογιών κυψελών καυσίμου υψηλής απόδοσης, οι οποίες χρησιμοποιούν υδρογόνο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με επαρκή ισχύ για την κίνηση πλοίων και ατμομηχανών, γ) η ανάπτυξη λύσεων αποθήκευσης υδρογόνου επόμενης γενιάς επί του οχήματος με έμφαση στα αεροσκάφη όπου απαιτούνται ελαφριές, αλλά ανθεκτικές δεξαμενές υδρογόνου που να εξασφαλίζουν ασφάλεια και αποτελεσματικότητα σε συνθήκες πτήσης, δ) ανάπτυξη τεχνολογιών για την παραγωγή υδρογόνου για εφαρμογές κινητικότητας και μεταφορών, ιδίως για τον εφοδιασμό των σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου επί τόπου με υδρογόνο υπό πίεση, καθαρό κατά 99,99% σε επίπεδο κυψελών καυσίμου.

Η ολοκλήρωση του συνολικού έργου αναμένεται μέχρι το 2031, με χρονοδιαγράμματα που ποικίλλουν ανάλογα με τα επιμέρους έργα και τις εμπλεκόμενες εταιρείες. Αναμένεται να δημιουργηθούν περίπου 3.600 άμεσες θέσεις εργασίας και πολύ περισσότερες έμμεσες.

Η Επιτροπή έκρινε το ΣΕΚΕΕ συμβατό, βάσει της Ανακοίνωσης 2021 για τα ΣΕΚΕΕ. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι: α) το έργο συμβάλλει στην επίτευξη ενός κοινού στόχου, υποστηρίζοντας μια βασική στρατηγική αλυσίδα αξίας για το μέλλον της Ευρώπης και συμβάλλοντας ιδίως στους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, της Στρατηγικής της ΕΕ για το Υδρογόνο και της Στρατηγικής για τη Βιώσιμη και Έξυπνη κινητικότητα, β) και τα 13 υποέργα του ΣΕΚΕΕ είναι εξαιρετικά φιλόδοξα, καθώς στοχεύουν στην ανάπτυξη τεχνολογιών και διαδικασιών που υπερβαίνουν την τρέχουσα τεχνολογία και θα επιτρέψουν σημαντικές βελτιώσεις, ιδίως στους τομείς της κινητικότητας και των εφαρμογών μεταφορών, των κυψελών καυσίμου, της αποθήκευσης υδρογόνου στο όχημα και της παραγωγής υδρογόνου για χρήση στην κινητικότητα και τις μεταφορές, γ) το έργο ενέχει, επίσης, σημαντικούς τεχνολογικούς και οικονομικούς κινδύνους και, ως εκ τούτου, είναι απαραίτητη η κρατική στήριξη για να δοθούν κίνητρα στις εταιρείες να πραγματοποιήσουν την επένδυση, δ) οι ενισχύσεις προς μεμονωμένες επιχειρήσεις περιορίζονται σε αναγκαίο και αναλογικό επίπεδο και δεν στρεβλώνουν αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό, ε) επαληθεύθηκε ότι τα συνολικά προβλεπόμενα μέγιστα ποσά ενίσχυσης είναι σύμφωνα με τις επιλέξιμες δαπάνες των έργων και τα χρηματοδοτικά κενά τους. στ) εάν τα μεγάλα έργα που καλύπτονται από το ΣΕΚΕΕ αποδειχθούν πολύ επιτυχημένα, δημιουργώντας πρόσθετα καθαρά έσοδα, οι εταιρείες θα επιστρέψουν μέρος της ενίσχυσης που έλαβαν στα αντίστοιχα κράτη μέλη, ζ) τα αποτελέσματα του ΣΕΚΕΕ θα κοινοποιούνται ευρέως από τις συμμετέχουσες εταιρείες στην ευρωπαϊκή επιστημονική κοινότητα και στη βιομηχανία πέραν των εταιρειών και των κρατών μελών που συμμετέχουν σε αυτό, μεταξύ άλλων μέσω συνεδρίων, δημοσιεύσεων, πρόσβασης σε πιλοτικές και παραγωγικές εγκαταστάσεις ή αδειοδότησης δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, γεγονός που δημιουργεί θετικές δευτερογενείς επιπτώσεις σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Στη βάση αυτή, η Επιτροπή ενέκρινε το ΣΕΚΕΕ.

keyboard_arrow_up