Η Επιτροπή ενέκρινε την παράταση καθεστώτος ενίσχυσης για τις θαλάσσιες μεταφορές στο Βέλγιο, καθώς διαπίστωσε ότι, σύμφωνα και με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές 2004, το καθεστώς παρέχει κίνητρο στις ναυτιλιακές εταιρείες να εγγράψουν τα πλοία τους σε νηολόγια στην Ευρώπη, τηρώντας, έτσι, υψηλότερες προδιαγραφές σ’ ό,τι αφορά στα εργασιακά, το περιβάλλον και την ασφάλεια
Παράταση βελγικού φορολογικού καθεστώτος για θαλάσσιες μεταφορές – SA.41330
Σύμφωνα με το βελγικό καθεστώς, οι ναυτιλιακές εταιρείες φορολογούνται με βάση τη συνολική χωρητικότητα των πλοίων του στόλου τους και όχι με βάση τα πραγματικά κέρδη τους. Πιο συγκεκριμένα, η φορολόγηση με βάση τη χωρητικότητα των πλοίων της ναυτιλιακής εταιρείας θα εφαρμοσθεί για:
– τα βασικά έσοδα, που προέρχονται από ναυτιλιακές δραστηριότητες, όπως η μεταφορά επιβατών και φορτίου,
– τα δευτερεύοντα έσοδα, που σχετίζονται στενά με τις ναυτιλιακές δραστηριότητες (τα οποία σήμερα δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 50% των βασικών εσόδων), και
– τα έσοδα από τη ρυμούλκηση και τη βυθοκόρηση, καθώς και από τις δραστηριότητες διαχείρισης στόλου, εφόσον πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις.
Το βελγικό καθεστώς προβλέπει ότι, εάν μία ναυτιλιακή εταιρεία επιθυμεί να επωφεληθεί από αυτό, θα πρέπει να έχει εγγεγραμμένο ένα σημαντικό ποσοστό του στόλου της σε νηολόγια κρατών μελών της ΕΕ ή του ΕΟΧ.
Στο πλαίσιο αυτό, οι βελγικές αρχές έχουν δεσμευθεί να επεκτείνουν το πλεονέκτημα της φορολόγησης με βάση τη χωρητικότητα σε όλα τα επιλέξιμα πλοία, τα οποία φέρουν σημαία κράτους μέλους του ΕΟΧ. Με τον τρόπο αυτόν θα αποφευχθεί οιαδήποτε διάκριση μεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών και των νηολογίων των διαφόρων κρατών μελών του ΕΟΧ, ενώ, ταυτόχρονα, θα διατηρηθούν οι κανόνες της εσωτερικής αγοράς σχετικά με την ελευθερία εγκατάστασης.
Η Επιτροπή αξιολόγησε τις τροποποιήσεις του καθεστώτος σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές 2004 και κατέληξε ότι το βελγικό καθεστώς θα παρέχει κίνητρα για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στα ναυτικά επαγγέλματα στην ΕΕ, χωρίς να στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός. Πιο συγκεκριμένα, θα ενθαρρυνθούν οι ναυτιλιακές εταιρείες να εγγράψουν τα πλοία τους σε χώρες της Ευρώπης και, έτσι, θα δεσμεύονται να τηρήσουν αυστηρότερες προδιαγραφές σ’ ό,τι αφορά στα εργασιακά, το περιβάλλον και την ασφάλεια. Συνεπώς, ενέκρινε την παράτασή του μέχρι το τέλος του 2022.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.41330 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.