Η Επιτροπή εγκρίνει την ουγγρική ενίσχυση για την κατασκευή δύο νέων πυρηνικών αντιδραστήρων στο Paks (Paks II), σύμφωνα με το άρθρο 107 § 3 γ’ ΣΛΕΕ, επί τη βάσει των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η Ουγγαρία, προκειμένου να περιορίσει τις στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό
Ουγγρική ενίσχυση για κατασκευή πυρηνικού σταθμού παραγωγής ενέργειας — SA.38454
Η Ουγγαρία σκοπεύει να χορηγήσει επενδυτική ενίσχυση για την κατασκευή δύο νέων αντιδραστήρων (Paks II) στην περιοχή του Paks. Αυτοί θα υποκαταστήσουν τους τέσσερις αντιδραστήρες που βρίσκονται σε λειτουργία εκεί σήμερα, οι οποίοι κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του 1980 και οι οποίοι παράγουν σήμερα το 50% περίπου της εγχώριας ηλεκτρικής ενέργειας. Οι ουγγρικές αρχές θεωρούν ότι η κατασκευή του Paks II είναι αναγκαία, προκειμένου να ικανοποιηθεί η ανάγκη για επιπλέον δυναμικότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που έχει η χώρα.
Η έρευνα της Επιτροπής σχετικά με την ύπαρξη κρατικών ενισχύσεων κατέληξε ότι το ουγγρικό κράτος έχει αποδεχθεί χαμηλότερο ποσοστό απόδοσης επένδυσης από ό,τι θα αποδεχόταν ένας ιδιώτης επενδυτής. Ως εκ τούτου, η επένδυση συνιστά κρατική ενίσχυση κατά την έννοια του άρθρου 107 § 1 ΣΛΕΕ και, κατά συνέπεια, θα πρέπει αυτή να είναι περιορισμένη και αναλογική προς τον επιδιωκόμενο σκοπό, ώστε να θεωρηθεί συμβατή και να εγκριθεί (107 § 3 γ’ ΣΛΕΕ).
Οι ουγγρικές αρχές απέδειξαν ότι το μέτρο δεν θα επιφέρει υπέρμετρες στρεβλώσεις στην ουγγρική αγορά ενέργειας, καθώς ανέλαβαν μία σειρά από ουσιώδεις δεσμεύσεις, προκειμένου να περιορίσουν τις πιθανές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό. Πιο συγκεκριμένα:
α) Προκειμένου να αποφευχθεί η υπεραντιστάθμιση του διαχειριστή του Paks II, τα πιθανά κέρδη που θα προκύπτουν από τη λειτουργία του θα χρησιμοποιούνται είτε για την αποπληρωμή της επενδυτικής ενίσχυσης προς το ουγγρικό κράτος είτε για την κάλυψη των συνήθων λειτουργικών δαπανών του Paks ΙΙ. Τα κέρδη δεν θα πρέπει να επανεπενδύονται για την κατασκευή ή την απόκτηση επιπρόσθετης δυναμικότητας.
β) Προκειμένου να αποφευχθεί η συγκέντρωση της αγοράς, το Paks II θα είναι λειτουργικά και νομικά διαχωρισμένο από τον διαχειριστή του εργοστασίου πυρηνικής ενέργειας Paks του Ομίλου MVM και από οποιονδήποτε από τους διαδόχους του ή άλλες κρατικές εταιρείες ενέργειας.
γ) Προκειμένου να διασφαλισθεί η ύπαρξη ρευστότητας στην αγορά, το Paks II θα πρέπει να πωλεί τουλάχιστον το 30% της συνολικής παραγόμενης ενέργειας στην Ημερήσια Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας. Το υπόλοιπο της παραγόμενης ενέργειας του Paks II θα πωλείται από τον διαχειριστή του Paks II με βάση αντικειμενικούς, διαφανείς και χωρίς διακρίσεις όρους, κατόπιν δημοπρασιών.
Συνεπώς, δεδομένου ότι το ποσό της ενίσχυσης είναι περιορισμένο και αναλογικό προς τον επιδιωκόμενο σκοπό και η στρέβλωση που θα προκληθεί στον ανταγωνισμό περιορίζεται στο ελάχιστο δυνατόν, η Επιτροπή ενέκρινε το μέτρο αυτό, ως συμβατή κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με το άρθρο 107 § 3 γ΄ ΣΛΕΕ.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με αριθμό υπόθεσης SA.38454 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, μόλις διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.