Όχι κρατική ενίσχυση στην Αλουμίνιον τα μειωμένα τιμολόγια της ΔΕΗ – SA.38101

Η Επιτροπή επανέλαβε την κρίση της ότι τα μειωμένα τιμολόγια που χρεώνει η ΔΕΗ στην Αλουμίνιον Α.Ε. συνεπεία διαιτητικής απόφασης δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση, καθώς δεν προσδίδουν αδικαιολόγητο οικονομικό πλεονέκτημα στην τελευταία. Διαπίστωσε, δε, ότι η επιστολή της του 2014 έπασχε από τυπική πλημμέλεια, συμπαρασύροντας και την επιβεβαιωτική απόφασή της του 2015, και για τον λόγο αυτόν εξέδωσε, σε αντικατάσταση αυτών, την εν λόγω επίσημη απόφασή της του 2017

Τον Δεκέμβριο του 2013, η Επιτροπή έλαβε καταγγελία της ΔΕΗ σχετικά με εικαζόμενη κρατική ενίσχυση που χορηγήθηκε στην Αλουμίνιον Α.Ε. («Αλουμίνιον») βάσει απόφασης διαιτητικού δικαστηρίου, η οποία όριζε το τιμολόγιο που έπρεπε να χρεώνει η ΔΕΗ στην Αλουμίνιον κατά την περίοδο από 01.07.2010 έως 31.12.2013. Κατόπιν σχετικής αλληλογραφίας με τις ελληνικές αρχές και τη ΔΕΗ, η Επιτροπή, με επιστολή της την 12.06.2014 («επιστολή του 2014»), ενημέρωσε την καταγγέλλουσα σχετικά με το αποτέλεσμα της προκαταρκτικής αξιολόγησής της, ότι, δηλαδή, βάσει των διαθέσιμων πληροφοριών, η υπόθεση δεν ενείχε κρατική ενίσχυση. Εν συνεχεία, κατόπιν της άσκησης από την καταγγέλλουσα προσφυγής ακυρώσεως ενώπιον του ΓεΔΕΕ κατά της επιστολής του 2014, η Επιτροπή εξέδωσε στις 25.03.2015 επίσημη απόφαση («απόφαση του 2015»), με την οποία διαπίστωνε ότι το επίμαχο μέτρο δεν αποτελούσε κρατική ενίσχυση. Κατά της απόφασης αυτής η καταγγέλλουσα άσκησε εκ νέου προσφυγή ακυρώσεως ενώπιον του ΓεΔΕΕ.

Κατόπιν αυτών, το ΓεΔΕΕ εξέδωσε, τον Φεβρουάριο του 2016, διάταξη, με την οποία κατήργησε τη δίκη επί της προσφυγής ακυρώσεως κατά της επιστολής του 2014 ως άνευ αντικειμένου, επειδή η απόφαση της Επιτροπής του 2015 είχε ανακαλέσει και αντικαταστήσει τυπικώς την εν λόγω επιστολή. Η καταγγέλλουσα άσκησε αίτηση αναίρεσης κατά της διάταξης του Γενικού Δικαστηρίου. Εντούτοις, με απόφασή του της 31ης Μαΐου 2017, το ΔΕΕ έκρινε ότι η απόφαση του 2015 δεν αντικατέστησε την επιστολή του 2014, λόγω του ότι η πρώτη ήταν απλώς επιβεβαιωτική της δεύτερης. Μόνον εάν η απόφαση του 2015 είχε εκδοθεί προκειμένου να επανορθώσει τυχόν έλλειψη νομιμότητας, από την οποία έπασχε η επιστολή του 2014, θα θεωρούνταν ότι η απόφαση του 2015 αντικατέστησε την επιστολή του 2014.

Εν προκειμένω, με την εν λόγω απόφασή της, η Επιτροπή επιβεβαιώνει την κρίση της, ότι η εφαρμογή των ευνοϊκών για την Αλουμίνιον τιμολογίων από τη ΔΕΗ, κατ’ εφαρμογή της απόφασης του διαιτητικού δικαστηρίου, δεν προσδίδει στην πρώτη αδικαιολόγητο οικονομικό πλεονέκτημα. Τούτο, διότι, κατά την Επιτροπή, η συμπεριφορά της ΔΕΗ κατά τον χρόνο λήψης της απόφασης σύναψης του συνυποσχετικού διαιτησίας ήταν σύμφωνη με την αρχή του ιδιώτη επενδυτή και εν προκειμένω του ιδιώτη πωλητή. Παράλληλα, όμως, η Επιτροπή επισημαίνει ότι η επιστολή του 2014, η οποία υπογράφηκε σε επίπεδο προϊσταμένου μονάδας, έλαβε οριστική θέση επί της καταγγελίας της ΔΕΗ, χωρίς να έχει εκδοθεί ως επίσημη απόφαση από το Κολλέγιο των Επιτρόπων. Το γεγονός αυτό συνιστά τυπική πλημμέλεια, από την οποία πάσχει η επιστολή του 2014. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή ανακαλεί την επιστολή του 2014 και την επιβεβαιωτική απόφαση του 2015 και τις αντικαθιστά με την εν λόγω επίσημη απόφαση.

http://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases/257109/257109_1920268_152_2.pdf

keyboard_arrow_up