Η Επιτροπή έκρινε ότι η εισφορά κεφαλαίου από την PostNord στην Post Danmark δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, αλλά οι εισφορές κεφαλαίου στην PostNord από τη Δανία και τη Σουηδία αποτελούν παράνομη και μη συμβατή κρατική ενίσχυση που πρέπει να ανακτηθεί
Μη συμβατές ενισχύσεις οι εισφορές κεφαλαίου στην PostNord – SA.49668 & SA.53403
Η Post Danmark είναι ο εθνικός ταχυδρομικός φορέας στη Δανία και θυγατρική εταιρία της PostNord, η οποία έχει έδρα στη Σουηδία. Η PostNord ανήκει στο κράτος της Δανίας κατά ποσοστό 40% και στο σουηδικό κράτος κατά ποσοστό 60%.
Το 2017, οι δανικές και σουηδικές αρχές συμφώνησαν να εισφέρουν στο κεφάλαιο της PostNord απευθείας, καθώς και στο κεφάλαιο της Post Danmark μέσω της PostNord.
Η Επιτροπή, κατόπιν καταγγελίας, κίνησε την επίσημη διαδικασία έρευνας, προκειμένου να εξετάσει εάν οι ακόλουθες τρεις εισφορές κεφαλαίου που πραγματοποιήθηκαν το 2018 ήταν σύμφωνες με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις:
α) εισφορά κεφαλαίου 2,34 δισεκατομμυρίων DKK (περίπου 314,6 εκατομμύρια ευρώ) από την PostNord στην Post Danmark,
β) εισφορά κεφαλαίου 267 εκατ. SEK (περίπου 26,4 εκατ. Ευρώ) από τη Δανία στην PostNord,
γ) εισφορά κεφαλαίου 400 εκατομμυρίων SEK (περίπου 39,6 εκατομμύρια ευρώ) από τη Σουηδία στην PostNord.
Αναφορικά με την πρώτη εισφορά κεφαλαίου (υπό α), η Επιτροπή έλαβε υπόψη της το γεγονός ότι στη Δανία ο όγκος των επιστολών μειώθηκε δραματικά λόγω της αύξησης των ψηφιακών επικοινωνιών. Για αυτόν τον λόγο, η PostNord εισήγαγε κεφάλαιο στη Post Danmark, με στόχο να βοηθήσει την Post Danmark να εφαρμόσει ένα νέο μοντέλο παραγωγής ως απάντηση σε αυτή τη μαζική ηλεκτρονική αντικατάσταση των επιστολών. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι αυτή η εισφορά κεφαλαίου περιλαμβάνει κρατικούς πόρους, καθώς αφορά κεφάλαια δημόσιας επιχείρησης. Επιπλέον, η απόφαση για την εισαγωγή κεφαλαίου από την PostNord στη Post Danmark πρέπει να καταλογιστεί στη Δανία και τη Σουηδία, όπως προκύπτει από τη συμφωνία που συνήφθη τον Οκτώβριο του 2017. Ωστόσο, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η αναμενόμενη απόδοση της εισφοράς κεφαλαίου για την PostNord υπερτερεί του επενδυθέντος από αυτήν ποσού, οπότε η PostNord λειτούργησε με τον ίδιο τρόπο όπως θα ενεργούσε ένας ιδιώτης επενδυτής υπό τις ίδιες συνθήκες. Επομένως, εφόσον πληρούται το κριτήριο του ιδιώτη επενδυτή, η εν λόγω εισφορά δεν προσπόρισε οικονομικό πλεονέκτημα στην Post Danmark και, άρα, δεν συνιστά κρατική ενίσχυση κατά την έννοια του άρθρου 107 παρ. 1 ΣΛΕΕ.
Όσον αφορά τις εισφορές κεφαλαίου από τη Δανία και τη Σουηδία υπέρ της PostNord, η Επιτροπή παρατήρησε ότι είχαν ως στόχο τη διατήρηση της θετικής πιστοληπτικής ικανότητας της PostNord, διατηρώντας, έτσι, σε χαμηλό επίπεδο τον κίνδυνο αφερεγγυότητάς της. Κατά την Επιτροπή, στην περίπτωση αυτή πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις του άρθρου 107 παρ. 1 ΣΛΕΕ, αφού, σε αντίθεση με την προηγούμενη περίπτωση, εν προκειμένω οι επίμαχες εισφορές δεν ήταν σύμφωνες με τους όρους που θα είχε αποδεχθεί ένας ιδιώτης επενδυτής. Ειδικότερα, (i) ο κίνδυνος πιθανής μείωσης του βαθμού επενδυτικής κατάταξης (“investment grade”) λόγω απουσίας κεφαλαιακών εισφορών δεν έχει αποδειχθεί επαρκώς και (ii) η αρνητική χρηματοοικονομική επίπτωση που προκύπτει από πιθανή μείωση του βαθμού επενδυτικής κατάταξης δεν έχει αποδειχθεί ότι είναι μεγαλύτερη από το κόστος αυτών των εισφορών κεφαλαίου.
Περαιτέρω, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι οι επίμαχες ενισχύσεις είχαν χορηγηθεί παράνομα, καθώς και ότι δεν είναι συμβατές.
Συνεπώς, η Δανία και η Σουηδία πρέπει να ανακτήσουν 267 εκατομμύρια SEK (περίπου 26,4 εκατομμύρια ευρώ) και 400 εκατομμύρια SEK (περίπου 39,6 εκατομμύρια ευρώ) από την PostNord αντίστοιχα.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τους αριθμούς υπόθεσης SA.49668 (Δανία) και SA.53403 (Σουηδία) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού της Επιτροπής, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_4662