Κατά τον έλεγχο του υφιστάμενου καθεστώτος του ν.27/1975 για τον φόρο χωρητικότητας πλοίων, η Επιτροπή πρότεινε μέτρα διασφαλίσεως της συμβατότητάς του
Μέτρα στήριξης των ελληνικών αρχών στον ναυτιλιακό τομέα – SA.33828
Η Επιτροπή με την από 21.12.2015 απόφασή της, διαπίστωσε ότι οι ισχύουσες διατάξεις του ελληνικού δικαίου σχετικά με το σύστημα του φόρου χωρητικότητας πλοίων (ν.27/1975) μπορεί να παραβιάζουν τους κανόνες της Ε.Ε. περί κρατικών ενισχύσεων, καθώς παρέχουν τη δυνατότητα σε μετόχους ναυτιλιακών εταιριών να επωφελούνται από ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση, η οποία θα έπρεπε να παρέχεται αποκλειστικά σε επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών. Σημειώνεται ότι οι διατάξεις αυτές ισχύουν από το 1975, δηλαδή πριν την ένταξη της χώρας στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αποτελούν «υφιστάμενη ενίσχυση» που υπόκειται στην ειδική διαδικασία ελέγχου των υφιστάμενων καθεστώτων. Κατά τον έλεγχο η Επιτροπή διατύπωσε την άποψη ότι η ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση επεκτείνεται και σε ενδιάμεσους φορείς του ναυτιλιακού τομέα και εταιρίες εκμετάλλευσης πλοίων που δεν παρέχουν υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών.
Η Επιτροπή σημείωσε, επίσης, ότι το ελληνικό σύστημα φόρου χωρητικότητας πλοίων δεν είναι κατάλληλα στοχευμένο και ότι ευνοεί τους μετόχους ναυτιλιακών εταιριών, καθώς και επιχειρήσεις άλλες από τις επιχειρήσεις θαλάσσιων μεταφορών, πέραν των ορίων που επιτρέπονται βάσει των Κατευθυντήριων Γραμμών για τις θαλάσσιες μεταφορές. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή ζήτησε από την Ελλάδα να επανεξετάσει ποια πλοία είναι επιλέξιμα για υπαγωγή στο σύστημα που εφαρμόζει και να εξαιρέσει από το προτιμησιακό καθεστώς τα αλιευτικά σκάφη, τα ρυμουλκά, καθώς και τα σκάφη αναψυχής (γιοτ) χωρίς πλήρωμα που νοικιάζονται από τουρίστες, που θα πρέπει να υπόκεινται στον γενικό φόρο εισοδήματος. Από την προτιμησιακή φορολογική μεταχείριση πρέπει να εξαιρεθούν ακόμη οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, οι ναυτιλιακοί πράκτορες και άλλοι ενδιάμεσοι φορείς του ναυτιλιακού τομέα, καθώς και οι μέτοχοι ναυτιλιακών εταιριών, καθώς δεν εκτελούν πραγματικές θαλάσσιες μεταφορές.
Οι προτάσεις της Επιτροπής για την τροποποίηση του ν.27/1975 δεν αφορούν τις κύριες δραστηριότητες της ελληνικής ναυτιλιακής οικονομίας, δηλαδή, της εκμετάλλευσης φορτηγών πλοίων και δεξαμενόπλοιων. Οι δραστηριότητες αυτές θα εξακολουθούν να υπόκεινται σε φορολόγηση βάσει της χωρητικότητας, αντί για φορολόγηση βάσει των κερδών, υπό την προϋπόθεση ότι οι εταιρίες εκμετάλλευσης αυτών των πλοίων θα διατηρούν αμετάβλητο το μερίδιο του στόλου τους υπό σημαίες της Ε.Ε.
Σύμφωνα με την επίμαχη απόφαση, η Ελλάδα πρέπει να ενημερώσει την Επιτροπή εντός προθεσμίας δύο μηνών για το εάν συμφωνεί με τα προτεινόμενα μέτρα. Στην περίπτωση αυτή, οφείλει να τροποποιήσει τους σχετικούς εθνικούς κανόνες, ώστε να αρχίσουν να ισχύουν από την 01.01.2019 το αργότερο. Η προθεσμία αυτή ευθυγραμμίζεται απολύτως με το μνημόνιο συνεννόησης που υπογράφηκε με την Ελλάδα τον Αύγουστο του 2015, το οποίο προβλέπει ότι οι ειδικές συνεισφορές των ναυτιλιακών εταιριών και των μετόχων τους για την αντιμετώπιση της κρίσης θα διατηρηθούν.
Η μη επίσημη έκδοση αυτής της απόφασης θα δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ και θα είναι διαθέσιμη με αριθμό υπόθεσης SA.33828 στο μητρώο κρατικών ενισχύσεων της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα απορρήτου.