Η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει του Κεφαλαίου 6.3. των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2008 για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, γερμανικό καθεστώς για επιχειρήσεις σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών βαγονιών
Γερμανικό καθεστώς για σιδηροδρομικές επιχειρήσεις – SA.108800
Η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή καθεστώς στήριξης των επιχειρήσεων σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών που παρέχουν μεμονωμένες και ομαδικές μεταφορές βαγονιών. Το καθεστώς αποσκοπεί στη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας του τομέα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, διατηρώντας παράλληλα τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του σιδηροδρόμου, σύμφωνα με τους στόχους της στρατηγικής της Επιτροπής για τη βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα και την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, με δεδομένο ότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές θεωρούνται περισσότερο φιλικές προς το περιβάλλον σε σχέση με τις οδικές.
Κατά τη μεταφορά φορτίων βαγονιών, μεμονωμένα βαγόνια ή ομάδες βαγονιών από διαφορετικούς αποστολείς συγκεντρώνονται μαζί για να σχηματίσουν μια αμαξοστοιχία. Η μεταφορά με ομάδα βαγονιών διατηρεί την ίδια σύνθεση από την αφετηρία έως τον προορισμό και είναι επιλέξιμη στο πλαίσιο του καθεστώτος για διαδρομές έως 300 χλμ. κατ’ ανώτατο όριο, εφόσον εκτελούνται από μικρές αμαξοστοιχίες με έως 15 βαγόνια. Και οι δύο τύποι μεταφορών δυσκολεύονται να επιτύχουν οικονομική βιωσιμότητα. Η μεταφορά ενός φορτίου με ένα βαγόνι συνεπάγεται υψηλό κόστος λόγω του πολύπλοκου και πολυπαραγοντικού χαρακτήρα της, που προκύπτει από την αλλαγή και τη μετατόπιση των βαγονιών. Η μεταφορά ομάδων βαγονιών που εκτελείται με μικρά τρένα δεν επωφελείται από οικονομίες κλίμακας λόγω του μικρότερου αριθμού βαγονιών και των μικρών αποστάσεων που εξυπηρετούν. Μέσω του καθεστώτος, οι δικαιούχοι θα καλύψουν μέρος του υψηλού αυτού λειτουργικού κόστους τους.
Οι ενισχύσεις θα λάβουν τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων. Ο μέγιστος ετήσιος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 320.000.000 ευρώ, με συνολικό προϋπολογισμό 1.700.000.000 ευρώ για την πενταετή διάρκεια του καθεστώτος. Το καθεστώς θα διαρκέσει έως την 31η Μαΐου 2029.
Η Επιτροπή έκρινε το καθεστώς συμβατό με το Κεφάλαιο 6.3. των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2008 για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι το καθεστώς: α) είναι επωφελές για το περιβάλλον και την κινητικότητα, καθώς υποστηρίζει τμήματα των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, οι οποίες είναι λιγότερο ρυπογόνες από τις οδικές μεταφορές και μειώνουν την οδική συμφόρηση, β) είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου, δηλαδή τη στήριξη και τη διατήρηση της μετατόπισης από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές, οι οποίες αντιμετωπίζουν υψηλό λειτουργικό κόστος, γ) είναι αναλογικό, διότι περιορίζεται στο ελάχιστο αναγκαίο επίπεδο, καθώς η ενίσχυση παραμένει κάτω από τα ανώτατα όρια που καθορίζονται στις Κατευθυντήριες Γραμμές, δ) περιορίζεται στη μείωση των ανταγωνιστικών μειονεκτημάτων που αντιμετωπίζουν οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές σε σχέση με τις οδικές μεταφορές, με αποτέλεσμα να μην έχει αδικαιολόγητες επιπτώσεις στον ανταγωνισμό και το ενδοενωσιακό εμπόριο.
Στη βάση αυτή, η Επιτροπή ενέκρινε το γερμανικό καθεστώς.