Η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει του Κεφαλαίου 4.9. των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2022 για το κλίμα, το περιβάλλον και την ενέργεια, γερμανικό καθεστώς για τη στήριξη της ανάπτυξης ενός κεντρικού δικτύου υδρογόνου
Γερμανικό καθεστώς για κεντρικό δίκτυο υδρογόνου – SA.113565
Η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή καθεστώς, με αντικείμενο τη στήριξη της κατασκευής ενός κεντρικού δικτύου υδρογόνου. Το δίκτυο θα αποτελέσει τη κεντρική δομή των αγωγών μεταφοράς υδρογόνου σε μεγάλες αποστάσεις εντός της Γερμανίας και θα αποτελέσει μέρος της ευρωπαϊκής κεντρικής δομής υδρογόνου που θα συνδέει πολλά κράτη μέλη.
Το καθεστώς αποσκοπεί να προσφέρει κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων σε σχέση με την κατασκευή του δικτύου. Οι αναγκαίες επενδύσεις περιλαμβάνουν: α) την επαναχρησιμοποίηση υφιστάμενων αγωγών φυσικού αερίου για τη μεταφορά υδρογόνου και β) την κατασκευή νέων αγωγών υδρογόνου και σταθμών συμπίεσης. Η κατασκευή και η λειτουργία του δικτύου θα χρηματοδοτηθεί από τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς υδρογόνου, οι οποίοι θα επιλεγούν από τον γερμανικό ομοσπονδιακό οργανισμό δικτύων Bundesnetzagentur.
Η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή κρατικής εγγύησης που θα επιτρέψει στους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς υδρογόνου να λάβουν ευνοϊκότερα δάνεια για την κάλυψη των αρχικών ζημιών, κατά τη φάση εκκίνησης του δικτύου. Σε πρώτο στάδιο, η Γερμανία αναμένει ότι μόνον ένας μικρός αριθμός καταναλωτών θα χρησιμοποιεί το δίκτυο και τα τιμολόγια θα είναι χαμηλότερα από ό,τι θα ήταν αναγκαίο για την κάλυψη των σχετικών δαπανών, ώστε να ενθαρρυνθεί η χρήση αυτή και να διευκολυνθεί η υιοθέτηση του υδρογόνου.
Τα δάνεια θα χορηγηθούν από την εθνική γερμανική αναπτυξιακή τράπεζα Kreditanstalt für Wiederaufbau (KfW) με επιτόκια κάτω των τιμών της αγοράς. Η συνολική αξία των εγγυήσεων του γερμανικού δημοσίου ανέρχεται σε 3.000.000.000 ευρώ και τα καλυπτόμενα δάνεια αναμένεται να έχουν αποπληρωθεί έως το 2055, με σταδιακή αναπροσαρμογή των επιστροφών ανάλογα με την αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης του υδρογόνου. Το ύψος της εγγύησης αντιστοιχεί στο πρόσθετο κόστος χρηματοδότησης που θα έπρεπε να επωμιστούν οι διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς υδρογόνου, εάν δεν υπήρχε η εγγύηση.
Ο πρώτος μεγάλος αγωγός αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία εντός του 2025, ενώ η ολοκλήρωση του δικτύου αναμένεται να λάβει χώρα το 2032. Το δίκτυο θα ρυθμίζεται σύμφωνα με τη νομοθεσία για την εσωτερική αγορά ενέργειας. Το καθεστώς συμπληρώνει άλλα μέτρα που έχουν ληφθεί στο πλαίσιο του ΣΕΚΕΕ Hy2Infra, το οποίο είχε εγκριθεί από την Επιτροπή τον Φεβρουάριο του 2024 (SA.102825/2024).
Η Επιτροπή έκρινε το καθεστώς συμβατό βάσει του Κεφαλαίου 4.9. των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2022 για το κλίμα, το περιβάλλον και την ενέργεια. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι: α) το καθεστώς διευκολύνει την κατασκευή και λειτουργία του δικτύου μεταφοράς υδρογόνου, β) είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επιτάχυνση των επενδύσεων σε υποδομές μεταφοράς υδρογόνου, γ) στηρίζει βασικές πολιτικές πρωτοβουλίες της ΕΕ, όπως η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία και η δέσμη μέτρων ‘Fit for 55’, δ) είναι αναλογικό, καθώς το επίπεδο της ενίσχυσης αντιστοιχεί στις πραγματικές χρηματοδοτικές ανάγκες, ενώ οι εγγυήσεις περιορίζονται στο ελάχιστο αναγκαίο επίπεδο, ε) έχει χαρακτήρα κινήτρου, καθώς η υποστηριζόμενη υποδομή δεν θα ήταν οικονομικά βιώσιμη χωρίς κρατική στήριξη, ιδίως λόγω της αβεβαιότητας σχετικά με τις προοπτικές της μελλοντικής αγοράς υδρογόνου και στ) οι ενισχύσεις επιφέρουν θετικά αποτελέσματα τέτοιας έντασης, ώστε υπερισχύουν έναντι κάθε πιθανής στρέβλωση του ανταγωνισμού και του ενδοενωσιακού εμπορίου.
Στη βάση αυτή, η Επιτροπή ενέκρινε το γερμανικό καθεστώς.