Ενισχύσεις στην Ολυμπιακή Αεροπορία

Εκδόθηκε η απόφαση του ΔΕΚ (υπόθεση C-415/03)

Το ΔΕΚ εξέδωσε την πολυαναμενόμενη απόφασή του στην υπόθεση C-415/03 για την Ολυμπιακή Αεροπορία, μετά από προσφυγή της Επιτροπής κατά της Ελλάδος, επειδή η τελευταία δεν συμμορφώθηκε με την απόφαση 2003/372/ΕΚ της Επιτροπής [ΕΕ 2003 L 132/1] και δεν ανέκτησε τα κονδύλια που ζητούσε η Επιτροπή (βλ. και Nέο της 01.02.2005).

Ως προς την αναζήτηση του ποσού των 41 εκατοµµυρίων ευρώ, το ΔΕΚ επισηµαίνει, αφενός, ότι οι ενέργειες των ελληνικών αρχών, ήτοι η έκδοση αποφάσεως για την αναζήτηση του ποσού αυτού, δεν οδήγησαν σε πραγµατική επιστροφή του, αφετέρου δε ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν απέδειξε την ενδεχόµενη απόλυτη αδυναµία αναζητήσεως.

Όσον αφορά την αναζήτηση των άλλων ποσών (άρθρο 2 της απόφασης της Επιτροπής), η ελληνική κυβέρνηση επικαλέστηκε δυσχέρειες εσωτερικής φύσεως, χωρίς όµως να αποδείξει απόλυτη αδυναµία εκτελέσεως. Απέρριψε δε το ΔΕΚ, ως αντίθετο με την πάγια νομολογία του, το επιχείρημα της ελληνικής κυβέρνησης ότι το δεύτερο αυτό κονδύλιο δεν μπορούσε να ανακτηθεί, επειδή το ποσό του δεν προσδιοριζόταν σαφώς στο άρθρο 2 της απόφασης της Επιτροπής. Η Επιτροπή δεν υποχρεούται από καμία διάταξη του κοινοτικού δικαίου να προσδιορίζει το ακριβές ύψος της ενίσχυσης που πρέπει να ανακτηθεί˙ αρκεί η απόφασή της να περιλαμβάνει τα στοιχεία εκείνα, με βάση τα οποία το το ίδιο το κράτος θα καθορίσει το ποσό αυτό. Στην υπό κρίση περίπτωση, αρκεί που η απόφαση της Επιτροπής αναφέρει στο αιτιολογικό της τόσο τις επιμέρους κατηγορίες των παροχών που θεωρεί ότι αποτελούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις προς την Ολυμπιακή Αεροπορία, όσο και τα τεχνικής φύσεως χαρακτηριστικά τους, έτσι ώστε το ελληνικό κράτος να μπορεί να προσδιορίσει τα ακριβή ποσά των ενισχύσεων που πρέπει να επιστραφούν.

Το ΔΕΚ κατέληξε ότι οι όποιες πρωτοβουλίες της ελληνικής κυβέρνησης είτε αναλήφθηκαν µε καθυστέρηση είτε ήταν ελλιπείς είτε στερούνταν δεσµευτικής ισχύος, καθότι δεν κατέληξαν σε πραγµατική επιστροφή των οφειλοµένων από την Ολυµπιακή Αεροπορία ποσών. Επομένως, δεν µπορούν να θεωρηθούν οι πρωτοβουλίες αυτές ως εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Ελλάδος για την αναζήτηση των εν λόγω κρατικών ενισχύσεων.

Εξάλλου, κατά το ΔΕΚ η θέσπιση από την Ελλάδα του ν. 3185/2003, με τον οποίο µεταβιβάστηκαν στη νέα εταιρία «Ολυµπιακές Αερογραµµές» το προσωπικό και τα στοιχεία του ενεργητικού της παλαιάς επιχειρήσεως «Ολυµπιακή Αεροπορία», η οποία αντιθέτως διατηρεί το κύριο µέρος του παθητικού, παρακώλυσε την αποτελεσµατική εκτέλεση της απόφασης της Επιτροπής και την αναζήτηση των ενισχύσεων µε τις οποίες το Ελληνικό Δηµόσιο στήριξε τις εµπορικές δραστηριότητες της εταιρίας. Καθώς η εν λόγω µεταβίβαση αφορά όλα τα στοιχεία του ενεργητικού της εταιρίας «Ολυµπιακή Αεροπορία», ελεύθερα χρεών, προς τη νέα εταιρία «Ολυµπιακές Αερογραµµές», κατέστησε αδύνατη, δυνάµει του εθνικού δικαίου, την προβολή έναντι της νέας εταιρίας της απαιτήσεως αποδόσεως των οφειλών της παλαιάς εταιρίας. Με τον τρόπο αυτόν διακυβεύτηκε όμως σοβαρά ο σκοπός της απόφασης της Επιτροπής, που αποβλέπει στην αποκατάσταση συνθηκών υγιούς ανταγωνισµού στον τοµέα της πολιτικής αεροπορίας.

keyboard_arrow_up