Η χορήγηση κρατικής χρηματοδότησης προς τον αερολιμένα του Klagenfurt της Αυστρίας είναι συμβατή με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις σε αερολιμένες και αεροπορικές εταιρείες του 2014, καθώς το μέτρο προωθεί τη συνδεσιμότητα της περιοχής, χωρίς να προκαλεί υπέρμετρες στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Όμως, ορισμένες υπηρεσίες αεροδρομίου και ορισμένες συμφωνίες μάρκετινγκ μεταξύ, αφενός, του φορέα διαχείρισης του αερολιμένα και, αφετέρου, της Ryanair, της HLX και της Tuifly κρίθηκαν ότι χορηγούν αδικαιολόγητο πλεονέκτημα στις τελευταίες και, ως εκ τούτου, θα πρέπει αυτές να επιστρέψουν τις παρανόμως χορηγηθείσες και ασυμβίβαστες κρατικές ενισχύσεις
Ενισχύσεις σε αεροδρόμια και αεροπορικές εταιρείες — SA.24221
Ο αερολιμένας του Klagenfurt είναι ένας μικρός, περιφερειακός αερολιμένας, που βρίσκεται στο νότιο τμήμα του ομόσπονδου κρατιδίου της Καριθνίας στην Αυστρία και ανήκει στο κρατίδιο της Καρινθίας και στον Δήμο του Klagenfurt. Η μέση ετήσια επιβατική κίνηση του εν λόγω αερολιμένα για την περίοδο 200-2015 κυμάνθηκε μεταξύ 200.000 και 500.000 επιβατών.
Κατά την επίσημη διαδικασία έρευνας που κίνησε η Επιτροπή, διαπιστώθηκε ότι οι διάφορες ενισχύσεις που χορηγήθηκαν από το κρατίδιο και τον Δήμο προς τον φορέα διαχείρισης του αερολιμένα (KFBG) κατά την περίοδο 2000-2011 συνιστούν κρατική ενίσχυση κατά την έννοια του άρθρου 107 § 1 ΣΛΕΕ.
Ωστόσο, στη συνέχεια κρίθηκε ότι οι ενισχύσεις συνάδουν με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις σε αερολιμένες και αεροπορικές εταιρείες του 2014, καθώς θεωρήθηκε ότι πληρούνταν οι σχετικές προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα, ο εν λόγω αερολιμένας αποτελεί σημαντικό παράγοντα τοπικής ανάπτυξης και προσβασιμότητας στην περιοχή της Καρινθίας. Ακόμη, ο αερολιμένας βρίσκεται σε ορεινή περιοχή, η οποία απέχει σημαντικά (σε διάρκεια ταξιδίου) από άλλους αερολιμένες, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια του χειμώνα (ο πιο κοντινός αερολιμένας είναι αυτός της Λιουμπλιάνα, σε απόσταση 80 χλμ.). Το γεγονός αυτό περιορίζει τις αρνητικές επιπτώσεις που έχει η χορήγηση ενίσχυσης στον ανταγωνισμό και το εμπόριο, οι οποίες μάλιστα αντισταθμίζονται από τα πλεονεκτήματα που επιφέρει η βελτίωση της συνδετικότητας της περιοχής.
Στο πλαίσιο της ίδιας επίσημης διαδικασίας έρευνας, η Επιτροπή εξέτασε και ένα καθεστώς που τέθηκε σε ισχύ από τον φορέα διαχείρισης του αερολιμένα (KFBG) το 2005, προκειμένου να αυξηθεί η επιβατική κίνηση στον αερολιμένα. Σύμφωνα με αυτό, χορηγούνταν εκπτώσεις στις χρεώσεις για τις υπηρεσίες του αεροδρομίου υπό ορισμένες προϋποθέσεις, όπως λ.χ. όταν εγκαινιαζόταν νέα σύνδεση ή αυξανόταν η συχνότητα εκτέλεσης δρομολογίων σε υφιστάμενη σύνδεση. Κατά την άποψη της Επιτροπής, το καθεστώς αναμενόταν να συνεισφέρει στην κερδοφορία του φορέα διαχείρισης του αερολιμένα και, ως εκ τούτου, οποιοσδήποτε ιδιώτης διαχειριστής θα ήταν πρόθυμος να προβεί στη θέσπιση τέτοιου καθεστώτος, προκειμένου να αυξήσει το κέρδος του. Κατά συνέπεια, οι μειωμένες χρεώσεις για τις υπηρεσίες αεροδρομίου δεν συνιστούσαν κρατική ενίσχυση κατά την έννοια του άρθρου 107 § 1 ΣΛΕΕ.
Τέλος, η Επιτροπή αξιολόγησε και τις διμερείς συμφωνίες μεταξύ του φορέα διαχείρισης του αερολιμένα (KFBG) και διαφόρων αεροπορικών εταιρειών. Αυτές οι συμφωνίες καθόριζαν το ύψος των χρεώσεων για τις υπηρεσίες αεροδρομίου σε σχέση με συγκεκριμένες διαδρομές για μία ορισμένη περίοδο, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις προέβλεπαν ως αντάλλαγμα την υποχρέωση παροχής υπηρεσιών μάρκετινγκ εκ μέρους των αεροπορικών εταιρειών προς την KFBG.
Η Επιτροπή κατέληξε ότι οι όροι των συμφωνιών αυτών μεταξύ, αφενός, της KFBG και, αφετέρου, των Αυστριακών Αερογραμμών και της Air Berlin αντίστοιχα, δεν διέφεραν από αυτούς που θα μπορούσε να αποδεχθεί και ένας ιδιώτης επενδυτής που θα διαχειριζόταν το αεροδρόμιο και, κατά συνέπεια, οι συμφωνίες αυτές δεν συνιστούσαν κρατική ενίσχυση.
Πλην, όμως, οι αντίστοιχες συμφωνίες μεταξύ, αφενός, της KFBG και, αφετέρου, της Ryanair, της Tuifly και της HLX δεν αναμενόταν να είναι κερδοφόρες για την KFBG. Κατά συνέπεια, συνιστούν κρατική ενίσχυση προς τις εν λόγω αεροπορικές εταιρείες. Επιπλέον, οι συμφωνίες αυτές απλώς μειώνουν τα λειτουργικά έξοδα των εν λόγω αεροπορικών εταιρειών, χωρίς να συνεισφέρουν στην επίτευξη των κοινών στόχων της εσωτερικής αγοράς, προκαλώντας έτσι στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Τα ποσά των ασυμβίβαστων και παράνομων κρατικών ενισχύσεων που θα πρέπει να ανακτηθούν από τις αυστριακές αρχές υπολογίζονται σε περίπου 2 εκατ. € για την Ryanair, 1.1 εκατ. € για την Tuifly και 9.6 εκατ. € για την HLX.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.24221 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, μόλις διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.