Η Επιτροπή έκρινε ότι ορισμένες από τις κρατικές χρηματοδοτήσεις που έλαβε o όμιλος Tirrenia di Navigazione («Tirrenia») για την παροχή υπηρεσιών πορθμείων συνιστούν συμβατές κρατικές ενισχύσεις σύμφωνα με το Πλαίσιο ΥΓΟΣ 2012 και την απόφαση ΥΓΟΣ 2005, ενώ οι υπόλοιπες πληρούν τα κριτήρια Altmark και δεν συνιστούν κρατικές ενισχύσεις. Αντιθέτως, τα μέτρα που χορήγησε το ιταλικό κράτος για τη διάσωση και αναδιάρθρωση του ομίλου Tirrenia αποτελούν μη συμβατές κρατικές ενισχύσεις, βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών για τη διάσωση και αναδιάρθρωση 2004, και πρέπει να ανακτηθούν
Εν μέρει έγκριση ιταλικών μέτρων υπέρ του ομίλου Tirrenia – SA.32014 – SA.32016
Μετά από σειρά καταγγελιών, η Επιτροπή κίνησε το 2011 επίσημη διαδικασία έρευνας σχετικά με ορισμένα μέτρα δημόσιας στήριξης που χορηγήθηκαν στις επιχειρήσεις του πρώην ομίλου Tirrenia di Navigazione («Tirrenia») και αργότερα στην εξαγοράστρια εταιρία Compagnia Italiana di Navigazione («CIN»).
Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή κατέληξε στα ακόλουθα συμπεράσματα:
- Η αντιστάθμιση δημόσιας υπηρεσίας (περίπου 265 εκατ. ευρώ), που χορηγήθηκε στην Tirrenia για τη λειτουργία δώδεκα θαλάσσιων γραμμών από την 1η Ιανουαρίου 2009 έως τις 18 Ιουλίου 2012, είναι συμβατή κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με το Πλαίσιο ΥΓΟΣ 2012 και την απόφαση ΥΓΟΣ 2005, καθώς επρόκειτο για μια πραγματική ανάγκη δημόσιας υπηρεσίας που εξασφάλιζε συνδέσεις σε τακτική βάση κατά τη διάρκεια του έτους, ενώ δεν οδήγησε σε υπεραντιστάθμιση της Tirrenia.
- Η αντιστάθμιση δημόσιας υπηρεσίας (περίπου 581 εκατ. ευρώ), που χορηγήθηκε στη CIN κατά την περίοδο από 18 Ιουλίου 2012 έως 18 Ιουλίου 2020, καθώς και η διαδικασία υποβολής προσφορών για την πώληση της Tirrenia στη CIN, δεν συνιστούν κρατικές ενισχύσεις, καθώς πληρούνται τα κριτήρια Altmark
- Η παράταση της καταβολής ενίσχυσης διάσωσης στην Tirrenia για ένα έτος πέραν της προβλεπόμενης διάρκειας των έξι μηνών που είχε συμφωνηθεί συνιστά παράνομη, λόγω μη κοινοποιήσεώς της στην Επιτροπή, και μη συμβατή κρατική ενίσχυση, βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών εταιριών 2004, και πρέπει να ανακτηθεί.
- Η χρήση κεφαλαίων, τα οποία προορίζονται για την αναβάθμιση πλοίων, αποτελεί λειτουργική ενίσχυση προς την Tirrenia, καθώς η εταιρία δεν επέστρεψε τα κεφάλαια αυτά στο κράτος ούτε τα χρησιμοποίησε για τον αρχικό τους σκοπό (δηλαδή την αναβάθμιση των πλοίων της). Η ενίσχυση αυτή είναι μη συμβατή βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών για τη διάσωση και αναδιάρθρωση 2004 και, ως εκ τούτου, πρέπει να ανακτηθεί
- Οι απαλλαγές από ορισμένους φόρους, που χορηγήθηκαν στην Tirrenia στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησής της, συνιστούν μη συμβατές κρατικές ενισχύσεις και πρέπει να ανακτηθούν.
Το συνολικό ποσό που πρέπει να ανακτήσει η Ιταλία ανέρχεται σε περίπου 14 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των τόκων. Σημειωτέον ότι η Επιτροπή επισήμανε ότι δεν υφίσταται οικονομική συνέχεια μεταξύ της Tirrenia και του αγοραστή CIN και, άρα, η ανάκτηση των παράνομων ενισχύσεων θα γίνει μόνον από την Tirrenia, η οποία βρίσκεται ήδη υπό εκκαθάριση.
Η μη εμπιστευτική έκδοση των αποφάσεων θα δημοσιευθεί με τους αριθμούς υπόθεσης SA.32014, SA.32015 & SA.32016 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_367