Ελληνική ad hoc ενίσχυση για την κατασκευή αυτοκινητόδρομου (ΒΟΑΚ) – SA.107691

Η Επιτροπή ενέκρινε, με ευθεία εφαρμογή του άρθρου 107 (3) (γ) ΣΛΕΕ, ελληνική ad hoc ενίσχυση για την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου στην Κρήτη

Η Ελλάδα κοινοποίησε στην Επιτροπή ad hoc ενίσχυση, με αντικείμενο τη στήριξη της κατασκευής δύο τμημάτων αυτοκινητοδρόμου του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης (BOAK). Το πρώτο τμήμα αφορά την απόσταση Χανιά-Χερσόνησος, μήκους 106 χιλιομέτρων. Το δεύτερο τμήμα αφορά την απόσταση Κίσσαμος-Χανιά, μήκους 30 χιλιομέτρων. Το έργο αποτελεί μέρος ευρύτερου σχεδίου αναβάθμισης του BOAK, ο οποίος αποτελεί την κύρια οδική αρτηρία της Κρήτης, συνολικού μήκους περίπου 300 χιλιομέτρων. Η ενίσχυση αποσκοπεί στην ολοκλήρωση αυτού του τμήματος του Διευρωπαϊκού Οδικού Δικτύου, καθώς και στην προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης της Κρήτης.

Οι ελληνικές αρχές διεξήγαγαν διαγωνισμό για την ανάθεση 35ετούς παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου με διόδια. Ανάδοχος αναδείχθηκε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ, η οποία έχει συστήσει μια εταιρεία ειδικού σκοπού για την υλοποίηση του έργου (SPV). Η SPV θα ενεργήσει ως παραχωρησιούχος και θα σχεδιάζει, κατασκευάζει, χρηματοδοτεί, διαχειρίζεται και συντηρεί τα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου.

Στη βάση αυτή, η SPV θα λάβει από το ελληνικό δημόσιο: α) άμεση επιχορήγηση ύψους περί τα 792.000.000 ευρώ και β) ποσό που θα αντιστοιχεί στο 65% περίπου των διοδίων που ήδη χρεώνονται στους χρήστες των αυτοκινητοδρόμων. Το έργο χρηματοδοτείται εν μέρει από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η Επιτροπή ενέκρινε την ad hoc ενίσχυση με ευθεία εφαρμογή του άρθρου 107 (3) (γ) ΣΛΕΕ. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι: α) η ενίσχυση παρέχει κίνητρα στον παραχωρησιούχο να αναλάβει το έργο, το οποίο θα συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη της Κρήτης, β) το έργο θα στηρίξει τις επενδύσεις και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, θα βελτιστοποιήσει τις συνθήκες κυκλοφορίας και θα αυξήσει σημαντικά την ασφάλεια του οδικού δικτύου, γ) είναι αναγκαία και αναλογική για την υλοποίηση του έργου, καθώς δεν υπερβαίνει το χρηματοδοτικό κενό μεταξύ της επένδυσης και των μελλοντικών οικονομικών κερδών και, ως εκ τούτου, περιορίζεται στο ελάχιστο αναγκαίο για την ολοκλήρωση του έργου, δ) η συμβολή του μέτρου στην ανάπτυξη οικονομικών περιοχών και δραστηριοτήτων αντισταθμίζει τις περιορισμένες αρνητικές συνέπειές του όσον αφορά τις στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και τις επιπτώσεις στο ενδοενωσιακό εμπόριο.

Στη βάση αυτή, η Επιτροπή ενέκρινε την ελληνική ad hoc ενίσχυση.

keyboard_arrow_up