Η Επιτροπή ενέκρινε δύο πορτογαλικά καθεστώτα για τον φόρο χωρητικότητας και την στήριξη των ναυτικών σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές του 2004
Έγκριση πορτογαλικών καθεστώτων για φόρο χωρητικότητας και ναυτικούς – SA.48929
Η Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές 2004, πορτογαλικό καθεστώς φορολογίας χωρητικότητας, το οποίο, μαζί με ένα καθεστώς στήριξης των ναυτικών, θα ενθαρρύνει την εγγραφή πλοίων σε ευρωπαϊκά νηολόγια και θα συμβάλει στην ανταγωνιστικότητα των θαλάσσιων μεταφορών, διατηρώντας παράλληλα την απασχόληση στον τομέα και προωθώντας υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα.
Σύμφωνα με το νέο πορτογαλικό καθεστώς φόρου χωρητικότητας, οι εταιρείες θαλάσσιων μεταφορών θα καταβάλλουν φόρους βάσει της καθαρής χωρητικότητας (δηλαδή το μέγεθος του ναυτικού στόλου) που λειτουργεί στις δραστηριότητες θαλάσσιων μεταφορών και όχι βάσει των φορολογητέων κερδών τους.
Ειδικότερα, η φορολογία βάσει της χωρητικότητας θα εφαρμοστεί σε μια ναυτιλιακή εταιρεία ως εξής:
– στα βασικά έσοδα από δραστηριότητες θαλάσσιων μεταφορών, όπως οι μεταφορές φορτίων και επιβατών
– σε ορισμένα συμπληρωματικά έσοδα που συνδέονται στενά με τις ναυτιλιακές δραστηριότητες (τα οποία περιορίζονται στο 50% κατ’ ανώτατο όριο των λειτουργικών εσόδων του πλοίου)• και
– στα έσοδα από τη ρυμούλκηση και την εκβάθυνση υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Επιπλέον, για ορισμένα πλοία φιλικά προς το περιβάλλον, οι εταιρείες μπορούν να επιτύχουν μια πρόσθετη μείωση κατά 10% έως 20% της φορολογικής βάσης δυνάμει του καθεστώτος φορολόγησης βάσει της χωρητικότητας.
Το καθεστώς φόρου χωρητικότητας απαιτεί, προκειμένου να υπαχθεί μια ναυτιλιακή εταιρεία σ’ αυτό, ένα σημαντικό μέρος του στόλου της να φέρει τη σημαία ενός κράτους του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ). Αυτό θα ενθαρρύνει τις ναυτιλιακές εταιρείες να καταχωρούν τα πλοία τους στον ΕΟΧ και θα αποτρέψει κάθε διάκριση μεταξύ ναυτιλιακών εταιρειών και μητρώων διαφόρων κρατών του ΕΟΧ, διατηρώντας έτσι τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς σχετικά με την ελευθερία εγκατάστασης.
Όσον αφορά το νεοεισαχθέν πορτογαλικό καθεστώς ναυτικών, αυτό απαλλάσσει τους ναυτικούς που απασχολούνται σε σκάφη, τα οποία είναι επιλέξιμα βάσει του φόρου χωρητικότητας, να καταβάλλουν φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων. Επίσης, τους επιτρέπει να καταβάλλουν μειωμένους συντελεστές εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Τόσο το καθεστώς φόρου χωρητικότητας όσο και το καθεστώς ναυτικών θα παραμείνουν σε ισχύ για δέκα χρόνια.
Η Επιτροπή αξιολόγησε τα μέτρα βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών για τις θαλάσσιες μεταφορές και αποφάνθηκε ότι τα πορτογαλικά καθεστώτα είναι σύμφωνα με αυτές, διότι θα παράσχουν κίνητρα για τη διατήρηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας και των θέσεων εργασίας εντός της ΕΕ, διατηρώντας παράλληλα τον ανταγωνισμό εντός της ενιαίας αγοράς της ΕΕ.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.48929 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.