Η Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις 2008, κρατική ενίσχυση, ύψους 22,2 εκατ. ευρώ, για την αναβάθμιση του εξοπλισμού διαχείρισης της κυκλοφορίας στις σιδηροδρομικές μηχανές φορτίου στις Κάτω Χώρες
Έγκριση ολλανδικής ενίσχυσης για τις σιδηροδρομικές μεταφορές – SA.55451
Τον Οκτώβριο του 2019, οι Κάτω Χώρες κοινοποίησαν στην Επιτροπή τα σχέδιά τους για τη στήριξη της αναβάθμισης 99 διασυνοριακών σιδηροδρομικών μηχανών φορτίου με τον πλέον πρόσφατο εξοπλισμό του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Συστήματος Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας («ERTMS»). Πρόκειται για ένα σύστημα ασφαλείας που εξασφαλίζει τη συμμόρφωση των αμαξοστοιχιών με τους περιορισμούς ταχύτητας και τη σηματοδότηση. Το σύστημα αυτό αναμένεται να επιτρέψει τη δημιουργία ενός ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού συστήματος και να αυξήσει την ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού τομέα.
Ο εκτελεστικός Κανονισμός 2017/6 της Επιτροπής σχετικά με το ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης του ERTMS απαιτεί το 30% – 40% των αποκαλούμενων διαδρόμων του ευρωπαϊκού κεντρικού δικτύου να εξοπλιστεί με ERTMS έως το 2023. Η Ολλανδία, προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις αυτές, σχεδιάζει να αναπτύξει την τελευταία έκδοση του ERTMS σε μεγάλο ποσοστό του βασικού εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου της, το οποίο αποτελεί μέρος των ευρωπαϊκών διαδρόμων κεντρικού δικτύου. Κατά συνέπεια, οι ιδιοκτήτες των μηχανών έλξης, οι οποίοι επένδυσαν στον εξοπλισμό των φορτηγών τους με προηγούμενες εκδόσεις του εξοπλισμού του ERTMS στο παρελθόν, θα πρέπει τώρα να αναβαθμίσουν τον υφιστάμενο εξοπλισμό για να εξασφαλίσουν τη διαλειτουργικότητα με την τελευταία έκδοση του ERTMS, γεγονός που συνεπάγεται σημαντικό κόστος.
Προς τον σκοπό αυτόν, οι ολλανδικές αρχές αποφάσισαν να χορηγήσουν ενίσχυση με τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων στους ιδιοκτήτες των μηχανών, που θα τις χρησιμοποιούν για τη δημιουργία πρωτότυπων και σειριακών αναβαθμίσεων του εξοπλισμού. Η ενίσχυση θα συμπληρωθεί με επιπλέον επιχορηγήσεις, συνολικού ύψους 23,8 εκατ. ευρώ, που χρηματοδοτούνται μέσω της διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη».
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το επίμαχο μέτρο:
- – είναι επωφελές για το περιβάλλον και την κινητικότητα, καθώς στηρίζει τις σιδηροδρομικές μεταφορές, που είναι λιγότερο ρυπογόνες από τις οδικές μεταφορές και παράλληλα θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση των δρόμων·
– είναι αναλογικό και απαραίτητο για την επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων, δηλαδή για την προώθηση της διαλειτουργικότητας των σιδηροδρομικών συστημάτων στην ΕΕ και προωθεί τη μετάβαση των εμπορευματικών μεταφορών από τις οδικές στις σιδηροδρομικές·
– έχει χαρακτήρα κινήτρου, καθώς οι ιδιοκτήτες σιδηροδρομικών οχημάτων δεν θα πραγματοποιούσαν την αναγκαία αναβάθμιση του εξοπλισμού ERTMS των φορτηγών τους μηχανών χωρίς την υποστήριξη του κοινού.
Κατόπιν των ανωτέρω, η Επιτροπή ενέκρινε το μέτρο σύμφωνα με τις κοινοτικές Κατευθυντήριες Γραμμές σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις 2008.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.55451 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_19_6223