Η Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για την ενέργεια και το περιβάλλον 2014 και το Πλαίσιο ΕΑΚ 2014, ένα ισπανικό καθεστώς, συνολικού προϋπολογισμού 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, για τη στήριξη της έρευνας, της ανάπτυξης, της καινοτομίας, της προστασίας του περιβάλλοντος και της ενεργειακής απόδοσης στην αξιακή αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας, στο πλαίσιο του ισπανικού σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας
Έγκριση ισπανικού καθεστώτος για έργα ΕΑΚ και για το περιβάλλον – SA.64685
Η Ισπανία κοινοποίησε στην Επιτροπή ένα καθεστώς για τη στήριξη της έρευνας, της ανάπτυξης και της καινοτομίας (ΕΑΚ), καθώς και μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και την ενεργειακή απόδοση των επιχειρήσεων στην αξιακή αλυσίδα για ηλεκτρικά και συνδεδεμένα οχήματα. Ο συνολικός προϋπολογισμός του μέτρου ανέρχεται σε 3 δισεκατομμύρια ευρώ.
Το ισπανικό καθεστώς επιτρέπει (i) ενίσχυση για επενδύσεις Ε&Κ και (ii) ενισχύσεις για επενδύσεις στην προστασία του περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακής απόδοσης, για την υλοποίηση πολλών ολοκληρωμένων έργων σε ολόκληρη την αξιακή αλυσίδα για ηλεκτρικά και συνδεδεμένα οχήματα, στο πλαίσιο του εθνικού Σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας της Ισπανίας, το οποίο περιλαμβάνει ένα στρατηγικό έργο για την ανάκαμψη και τον μετασχηματισμό της οικονομίας με ηλεκτρικά και συνδεδεμένα οχήματα («ECV PERTE»).
Το επίμαχο καθεστώς θα διαρκέσει έως το τέλος του 2023 και αφορά κοινοπραξίες και εταιρίες με έδρα τόσο εντός όσο και εκτός Ισπανίας. Κάθε κοινοπραξία θα περιλαμβάνει εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα τομέων που σχετίζονται με ηλεκτρικά και συνδεδεμένα οχήματα και τουλάχιστον το 40% των εταίρων θα είναι ΜΜΕ.
Η ενίσχυση θα χορηγηθεί μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας και θα λάβει τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων και δανείων με ευνοϊκούς όρους. Σημειώνεται ότι το καθεστώς θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει από τον Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΜΑΑ), μετά τη θετική αξιολόγηση του ισπανικού Σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας από την Επιτροπή και τη συνακόλουθη έγκρισή του από το Συμβούλιο.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι:
- το καθεστώς είναι απαραίτητο για τη διευκόλυνση των επενδύσεων Ε&Κ, καθώς και των επενδυτικών προσπαθειών εταιριών για την προστασία του περιβάλλοντος και έχει χαρακτήρα κινήτρου, αφού τα έργα δεν θα πραγματοποιούνταν ελλείψει της δημόσιας στήριξης,
- η ενίσχυση είναι αναλογική και περιορίζεται στο ελάχιστο απαραίτητο ποσό,
- το καθεστώς περιλαμβάνει τις απαραίτητες διασφαλίσεις για τον περιορισμό τυχόν αδικαιολόγητων αρνητικών επιπτώσεων στον ανταγωνισμό,
- οι θετικές επιπτώσεις του μέτρου, ιδίως σε σχέση με το περιβάλλον, την ακεραιότητα του Ευρωπαϊκού Χώρου Έρευνας για την αξιακή αλυσίδα και την ανάκαμψη της ισπανικής οικονομίας, υπερτερούν των τυχόν αρνητικών επιπτώσεων όσον αφορά πιθανές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού. Εξάλλου, το καθεστώς αυτό θα βοηθήσει την Ισπανία να επιτύχει τους περιβαλλοντικούς της στόχους σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και υποστηρίζει την ψηφιακή μετάβαση της χώρας, καθώς ενθαρρύνει τις επενδύσεις στον τομέα της συνδεσιμότητας των ηλεκτρικών οχημάτων.
Τέλος, η Ισπανία δεσμεύτηκε ότι θα προβεί σε εκ των υστέρων αξιολόγηση των επιπτώσεων του καθεστώτος.
Σημειώνεται ότι το κοινοποιηθέν καθεστώς συμπληρώνεται από μέτρα περιφερειακών ενισχύσεων και ενισχύσεων κατάρτισης, τα οποία θα εφαρμοστούν από την Ισπανία βάσει του ΓΑΚ 651/2014, δηλαδή χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση της Επιτροπής.
Η Επιτροπή ενέκρινε το ισπανικό καθεστώς σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για την ενέργεια και το περιβάλλον 2014 και το Πλαίσιο ΕΑΚ 2014.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.64685 (2021) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού της Επιτροπής, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_6726