Η Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για την ενέργεια και το περιβάλλον 2014, ένα γερμανικό καθεστώς, συνολικού προϋπολογισμού 900 εκατομμυρίων ευρώ, για τη στήριξη των επενδύσεων στον τομέα της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου σε χώρες εκτός ΕΕ, το οποίο στη συνέχεια θα εισάγεται και θα πωλείται στην ενωσιακή αγορά
Έγκριση γερμανικού μέτρου για ανανεώσιμο υδρογόνο – SA.62619
Η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή ένα καθεστώς για τη στήριξη της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου σε χώρες εκτός ΕΕ, το οποίο θα εισάγεται και θα πωλείται στην ΕΕ. Το καθεστώς αυτό, του οποίου ο συνολικός προϋπολογισμός ανέρχεται στα 900 εκατομμύρια ευρώ, θα έχει διάρκεια 10 ετών και αποσκοπεί στην κάλυψη της ζήτησης της ΕΕ για ανανεώσιμες πηγές υδρογόνου, η οποία αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας, έτσι, την ανάπτυξη του ανεκμετάλλευτου δυναμικού ΑΠΕ εκτός ΕΕ.
Ειδικότερα, ένας ενδιάμεσος φορέας θα συνάπτει μακροπρόθεσμες συμβάσεις αγοράς από την πλευρά της προσφοράς (παραγωγή πράσινου υδρογόνου) και βραχυπρόθεσμες συμβάσεις μεταπώλησης από την πλευρά της ζήτησης (χρήση πράσινου υδρογόνου).
Η ενίσχυση θα χορηγείται μέσω διαγωνισμών. Οι τιμές θα καθοριστούν τόσο από την αγορά όσο και από την πώληση μέσω ενός μοντέλου διπλής δημοπρασίας για τη σύναψη σύμβασης με τη χαμηλότερη τιμή προσφοράς για την παραγωγή υδρογόνου και σύμβασης με την υψηλότερη τιμή πώλησης για την κατανάλωση υδρογόνου.
Οι παραγωγοί ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου και παραγώγων υδρογόνου, όπως η πράσινη αμμωνία, η πράσινη μεθανόλη και η ηλεκτρονική κηροζίνη, που επιθυμούν να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς, θα πρέπει να συμμορφώνονται αυστηρά με τα κριτήρια βιωσιμότητας για την παραγωγή ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου και παραγώγων υδρογόνου, όπως αυτά ορίζονται στην αναθεωρημένη Οδηγία για τις ΑΠΕ 2018/2001. Θα πρέπει, επίσης, να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη ή τη χρηματοδότηση της πρόσθετης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ για την προμήθεια των συσκευών ηλεκτρόλυσης που παράγουν υδρογόνο στο πλαίσιο του εν λόγω καθεστώτος.
Σημειωτέον ότι, εάν μέρος του ρυθμιστικού πλαισίου της ΕΕ για το ανανεώσιμο υδρογόνο βάσει της Οδηγίας 2018/2001 δεν θα είναι σε ισχύ κατά τη διεξαγωγή των δημοπρασιών, οι γερμανικές αρχές θα καθορίσουν προσωρινά κριτήρια που θα χρησιμοποιηθούν σε αυτούς τους πλειστηριασμούς, βάσει διαβουλεύσεων με την Επιτροπή.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η ενίσχυση είναι απαραίτητη και έχει χαρακτήρα κινήτρου, αφού το εν λόγω έργο δεν θα πραγματοποιούνταν ελλείψει της δημόσιας στήριξης, δεδομένου ότι το ανανεώσιμο υδρογόνο είναι πολύ πιο ακριβό στην παραγωγή και τη χρήση του από το υδρογόνο με βάση τα ορυκτά καύσιμα. Επιπλέον, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η ενίσχυση είναι αναλογική και περιορίζεται στο ελάχιστο απαραίτητο ποσό, αφού θα καθοριστεί μέσω ανταγωνιστικών δημοπρασιών. Τέλος, έκρινε ότι οι θετικές επιπτώσεις του μέτρου, ιδίως σε σχέση με το περιβάλλον, υπερτερούν των πιθανών αρνητικών επιπτώσεων όσον αφορά πιθανές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού.
Συνεπώς, η Επιτροπή ενέκρινε το επίμαχο καθεστώς σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για την ενέργεια και το περιβάλλον 2014.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.62619 (2021) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού της Επιτροπής, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_7022