Η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει του άρθρου 93 ΣΛΕΕ και του Κεφαλαίου 6 των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2008 για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, γερμανικό καθεστώς υπέρ των φορέων εκμετάλλευσης σιδηροδρομικών μεταφορών που χρησιμοποιούν ηλεκτρική έλξη, λόγω της ενεργειακής κρίσης
Έγκριση γερμανικού καθεστώτος για τους σιδηροδρόμους – SA.105120
Η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή σχέδιο καθεστώτος, προϋπολογισμού 1,1 δισεκατομμυρίων ευρώ, για τη στήριξη των φορέων εκμετάλλευσης εμπορευματικών και επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών που χρησιμοποιούν ηλεκτρική έλξη. Το καθεστώς αποσκοπεί στην υποστήριξη των εν λόγω φορέων, ώστε να καλύψουν μέρος του πρόσθετου κόστους ηλεκτρικής ενέργειας που αντιμετωπίζουν λόγω της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης. Η Γερμανία κατέστησε σαφές ότι επιθυμεί τη διατήρηση εντός μοντέλου κινητικότητας που μεταθέτει το κέντρο βάρους από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Η ενίσχυση θα έχει τη μορφή μηνιαίων μειώσεων των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος των δικαιούχων. Οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας θα αποζημιώνονται στη συνέχεια από το γερμανικό δημόσιο, κατά το ποσό της μείωσης. Το καθεστώς θα καλύπτει την ηλεκτρική ενέργεια που θα καταναλωθεί μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 31ης Δεκεμβρίου 2023.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το καθεστώς: α) είναι επωφελές για το περιβάλλον και την κινητικότητα, καθώς υποστηρίζει τις σιδηροδρομικές μεταφορές με ηλεκτρική έλξη, οι οποίες είναι λιγότερο ρυπογόνες από τις οδικές μεταφορές και μειώνουν την οδική συμφόρηση, β) είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την επίτευξη του επιδιωκόμενου στόχου, δηλαδή τη στήριξη και διατήρηση της στροφής από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές με χρήση ηλεκτρικής έλξης, σε μία συγκυρία σοβαρής αύξησης του ενεργειακού κόστους, γ) είναι αναλογικό, διότι περιορίζεται στο ελάχιστο αναγκαίο επίπεδο και παραμένει κάτω από τα ανώτατα όρια που καθορίζονται στις Κατευθυντήριες Γραμμές 2008 για τους σιδηροδρόμους, δ) περιορίζει τα ανταγωνιστικά μειονεκτήματα που αντιμετωπίζουν οι σιδηροδρομικές μεταφορές που χρησιμοποιούν ηλεκτρική έλξη σε σχέση με τις οδικές μεταφορές, γεγονός που συνεπάγεται την απουσία αδικαιολογήτων αρνητικών επιπτώσεων στον ανταγωνισμό και τις ενδοενωσιακές συναλλαγές, ε) είναι σύμφωνο με τη Στρατηγική της ΕΕ για βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα και με την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.
Στη βάση αυτή, το καθεστώς κρίθηκε συμβατό με το άρθρο 93 ΣΛΕΕ και με το κεφάλαιο 6 των Κατευθυντήριων Γραμμών 2008 σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης με τον αριθμό υπόθεσης SA.105120 είναι αναρτημένη στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού της Επιτροπής: https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/202311/SA_105120_0094DA86-0100-CD1E-8359-EF5853D27E92_34_1.pdf
Το σχετικό δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_1203