Η Επιτροπή ενέκρινε εκ νέου το δανικό μοντέλο χρηματοδότησης της σταθερής σιδηροδρομικής και οδικής σύνδεσης «Fehmarn Belt» μεταξύ Δανίας και Γερμανίας, σύμφωνα με την Ανακοίνωση για την προώθηση της υλοποίησης ΣΕΚΕΕ 2014
Έγκριση δανικών μέτρων για τη σταθερή σύνδεση Fehmarn Belt – SA.39078
Η σταθερή οδική και σιδηροδρομική σύνδεση «Fehmarn Belt» είναι απαραίτητη για την ολοκλήρωση του άξονα Βορρά-Νότου που συνδέει την Κεντρική Ευρώπη με τις σκανδιναβικές χώρες. Περιλαμβάνει μια υποθαλάσσια σήραγγα μεταξύ της πόλης Rødby που βρίσκεται στο νησί Lolland της Δανίας και του Puttgarden που είναι ένα λιμάνι και χωριό στο γερμανικό νησί Fehmarn. Η σήραγγα αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το 2028, θα έχει μήκος περίπου 19 χιλιόμετρα και θα αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα διπλής τροχιάς και έναν αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων.
Με βάση μια διακυβερνητική συμφωνία μεταξύ της Δανίας και της Γερμανίας, η Δανία είναι ο μοναδικός ιδιοκτήτης που θα φέρει τον πλήρη κίνδυνο για τη χρηματοδότηση αυτής της σήραγγας και της αναβάθμισης των χερσαίων οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων στην ενδοχώρα της Δανίας. Στη Δανία, ο σχεδιασμός, η κατασκευή και η λειτουργία του έργου έχουν ανατεθεί σε δύο δημόσιες επιχειρήσεις, στην A / S Femern Landanlæg για τις συνδέσεις της ενδοχώρας και στη Femern A / S για το σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία της σταθερής σύνδεσης.
Τον Ιούλιο του 2015, η Επιτροπή, μετά το πέρας της προκαταρκτικής εξέτασης, ενέκρινε το μοντέλο δημόσιας χρηματοδότησης της Fehmarn Belt που υιοθέτησε η Δανία, καθώς έκρινε ότι:
- Α) τα μέτρα υπέρ της εταιρίας Femern Landanlæg (εισφορές κεφαλαίου, κρατικές εγγυήσεις για δάνεια και κρατικά δάνεια) για υπηρεσίες διαχείρισης και εκμετάλλευσης της σιδηροδρομικής υποδομής δεν εμπεριέχουν κρατικές ενισχύσεις, καθώς οι εν λόγω δραστηριότητες στον σιδηροδρομικό τομέα δεν είναι ανοικτές στον ανταγωνισμό, και, άρα, δεν πληρούται μία εκ των προϋποθέσεων του άρθρου 107 παρ. 1 ΣΛΕΕ.
Β) τα μέτρα υπέρ της εταιρίας Femern (εισφορές κεφαλαίου, κρατικές εγγυήσεις για δάνεια, κρατικά δάνεια και ειδικά φορολογικά μέτρα) συνιστούν συμβατές κρατικές ενισχύσεις.
Τον Δεκέμβριο του 2018, μετά από αίτηση ακύρωσης των ανταγωνιστριών εταιριών Scandlines και Stena Line κατά της απόφασης της Επιτροπής, το ΓεΔΕΕ ακύρωσε εν μέρει την προαναφερόμενη απόφαση της Επιτροπής για διαδικαστικούς λόγους (υποθέσεις T-630/15 και T-631/15). Συγκεκριμένα, ως προς τη χρηματοδότηση που χορηγήθηκε στην εταιρία Femern Landanlæg για τις συνδέσεις με την ενδοχώρα, το ΓεΔΕΕ επιβεβαίωσε την κρίση της Επιτροπής ότι δεν εμπεριέχει κρατικές ενισχύσεις. Ωστόσο, αναφορικά με τα μέτρα που χορήγησε η Δανία στην εταιρία Femern, το ΓεΔΕΕ έκρινε ότι η Επιτροπή αντιμετώπισε σοβαρές δυσχέρειες κατά την αξιολόγηση των εν λόγω μέτρων και, άρα, όφειλε να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας, προκειμένου να αξιολογήσει με ασφάλεια αυτά τα μέτρα.
Τον Ιούνιο του 2019, η Επιτροπή, συμμορφούμενη με την απόφαση του ΓεΔΕΕ, κίνησε την επίσημη διαδικασία έρευνας και επανεξέτασε τα μέτρα που έλαβε η Δανία υπέρ της εταιρίας Femern. Η Επιτροπή έκρινε ότι οι εισφορές κεφαλαίου, οι κρατικές εγγυήσεις για δάνεια και τα κρατικά δάνεια που χορήγησε η Δανία στη Femern συνιστούν μεμονωμένες επενδυτικές ενισχύσεις.
Ωστόσο, η Επιτροπή χαρακτήρισε τη σύνδεση Fehmarn Belt ως Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (ΣΕΚΕΕ) και έκρινε ότι οι ενισχύσεις που χορηγήθηκαν στην Femern πληρούν όλα τα κριτήρια που ορίζονται στην Ανακοίνωση της Επιτροπής για την προώθηση της υλοποίησης ΣΕΚΕΕ 2014.
Ειδικότερα, επειδή οι δανικές αρχές τροποποίησαν τη χρηματοδοτική δομή του έργου, περιορίζοντας τη χρήση κρατικών εγγυήσεων και κρατικών δανείων στο ελάχιστο απαραίτητο ποσό και στην ελάχιστη μέγιστη διάρκεια για την πραγματοποίηση της επένδυσης, η Επιτροπή έκρινε ότι τα επίμαχα μέτρα είναι αναλογικά, απαραίτητα και ότι τα θετικά αποτελέσματα του έργου αντισταθμίζουν οποιαδήποτε πιθανή στρέβλωση του ανταγωνισμού, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Ανακοίνωσης για τα ΣΕΚΕΕ 2014. Συνεπώς, η Επιτροπή ενέκρινε τα επίμαχα μέτρα υπέρ της εταιρίας Femern, σύμφωνα με την Ανακοίνωση για την προώθηση της υλοποίησης ΣΕΚΕΕ 2014.
Τέλος, ως προς τα υπόλοιπα φορολογικά μέτρα που είχε θεσπίσει η Δανία (όπως απόσβεση περιουσιακών στοιχείων, σιδηροδρομικά τέλη κ.λπ.), η Επιτροπή έκρινε ότι αυτά δεν συνιστούν κρατικές ενισχύσεις, καθώς δεν πληρούνται όλα τα κριτήρια του άρθρου 107 παρ. 1 ΣΛΕΕ.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.39078 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_501