Η Επιτροπή ενέκρινε μέτρο αναδιάρθρωσης των Πολωνικών Περιφερειακών Σιδηροδρόμων με απευθείας εφαρμογή του άρθρου 107 παρ. 3γ ΣΛΕΕ
Έγκριση αναδιάρθρωσης των Πολωνικών Περιφερειακών Σιδηροδρόμων – SA.43127
Οι Πολωνικοί Περιφερειακοί Σιδηρόδρομοι (Przewozy Regionalne) αποτελούν τον μεγαλύτερο περιφερειακό σιδηροδρομικό μεταφορέα επιβατών στην Πολωνία και τον μοναδικό πάροχο δημόσιων επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορών σε 7 από 16 περιοχές της Πολωνίας. Η εταιρεία, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στον κρατικό οργανισμό βιομηχανικής ανάπτυξης, αντιμετωπίζει σήμερα οικονομικές δυσκολίες.
Τον Ιανουάριο του 2018, η Επιτροπή κίνησε επίσημη έρευνα, προκειμένου να εκτιμήσει εάν ορισμένα μέτρα ενίσχυσης υπέρ των Πολωνικών Περιφερειακών Σιδηροδρόμων ήταν σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις. Τα μέτρα αυτά περιλάμβαναν ένα μέτρο ενίσχυσης αναδιάρθρωσης, ύψους 770 εκατομμυρίων PLN (περίπου 181 εκατομμύρια ευρώ), το οποίο κοινοποίησε η Πολωνία στην Επιτροπή το 2015, καθώς και άλλα μέτρα κρατικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν στην εταιρία στο πλαίσιο της ίδιας συνολικής αναδιάρθρωσης πριν από το 2015 και, συγκεκριμένα:
- – ενισχύσεις για την κάλυψη προηγούμενων ζημιών, συνολικού ποσού 2.403 εκατομμυρίων PLN (περίπου 565 εκατομμύρια ευρώ)
– συμφωνία αναδιάρθρωσης χρέους μεταξύ της εταιρίας και του κρατικού διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής, PKP PLK
– 25 συμφωνίες μεταξύ των Πολωνικών Περιφερειακών Σιδηροδρόμων και κρατικών πιστωτών που προβλέπουν αναβολή των υποχρεώσεων της εταιρίας, συνολικού ποσού περίπου 260 εκατομμύρια ευρώ
– ενισχύσεις για την κατάρτιση και πρόσληψη προσωπικού, με σκοπό τη διασφάλιση της συνεχούς παροχής περιφερειακών σιδηροδρομικών επιβατικών υπηρεσιών, που υπερβαίνουν συνολικά το κατώτατο όριο για ενισχύσεις de minimis.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι τα μέτρα είναι αναλογικά και απαραίτητα για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των περιφερειακών σιδηροδρόμων της Πολωνίας και ότι συμβάλλουν στην αποφυγή σοβαρής διαταραχής στην παροχή αυτών των υπηρεσιών στην Πολωνία που θα απέφερε η αφερεγγυότητα του μοναδικού εθνικού παρόχου περιφερειακών σιδηροδρομικών υπηρεσιών.
Περαιτέρω, η Επιτροπή σημείωσε ότι ο πολωνικός περιφερειακός τομέας σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών διαφέρει, από ορισμένες απόψεις, από άλλους οικονομικούς τομείς, ιδίως, επειδή παρέχει μία σημαντική δημόσια υπηρεσία σε μια αγορά που γενικά δεν χρηματοδοτείται και δεν είναι ακόμη πλήρως ανοικτή στον ανταγωνισμό στην Πολωνία και σε επίπεδο ΕΕ.
Η Πολωνία, προκειμένου να περιορίσει τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της ενίσχυσης στον ανταγωνισμό, δεσμεύτηκε να παύσει την πρακτική της απευθείας και άνευ όρων ανάθεσης συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας στον περιφερειακό τομέα σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών νωρίτερα από τις 25 Δεκεμβρίου 2023, όπως προβλέπεται στην τέταρτη δέσμη μέτρων για τους σιδηροδρόμους 2016 (Οδηγίες 2016/797, 2016/798 και 2016/2370). Επιπλέον, η Πολωνία έχει δεσμευτεί να ξεκινήσει σταδιακά να ανοίγει την αγορά μέσω δημόσιων διαγωνισμών. Στην πράξη αυτό είναι εφικτό με τη μη ανανέωση ορισμένων υφιστάμενων συμβάσεων ή με τη μη χρήση της μέγιστης δυνατής διάρκειας της σύμβασης, πριν από την ημερομηνία λήξης για την απευθείας ανάθεση συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας.
Ως εκ τούτου, η Επιτροπή θεώρησε ότι τα θετικά αποτελέσματα του μέτρου υπερτερούν των πιθανών αρνητικών του επιπτώσεων στον ανταγωνισμό και το ενέκρινε σύμφωνα με απευθείας εφαρμογή του άρθρου 107 παρ. 3γ ΣΛΕΕ αντί βάσει των Κατευθυντήριων Γραμμών για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων 2014, λόγω των ιδιαιτεροτήτων του πολωνικού περιφερειακού τομέα σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών, ο οποίος υποχρηματοδοτείται γενικά και διαρθρωτικά.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.43127 (2021) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού της Επιτροπής, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1842