Δεν συνιστούν ενίσχυση οι συμβάσεις παραχώρησης ελληνικών αεροδρομίων — SA.44259

Η Επιτροπή αποφάνθηκε ότι οι συμβάσεις παραχώρησης των δεκατεσσάρων ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, που αποτελούν μέρος των δεσμεύσεων της Ελλάδας στο πλαίσιο του προγράμματος σταθερότητας, καταρτίστηκαν με όρους της αγοράς και για τον λόγο αυτόν δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές σε αερολιμένες και αεροδρόμια του 2014

Το 2014 η Ελλάδα, σε εκτέλεση των δεσμεύσεών της από το πρόγραμμα σταθερότητας, κατήρτισε δύο συμβάσεις παραχώρησης για την αναβάθμιση, συντήρηση, διαχείριση και λειτουργία δεκατεσσάρων ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, με αντισυμβαλλόμενη τη γερμανοκυπριακή κοινοπραξία Fraport AG- Slentel Ltd.

Οι συμβάσεις παραχώρησης υπογράφηκαν τον Δεκέμβριο του 2015 και κυρώθηκαν από την Ελληνική Βουλή. Στη συνέχεια, τον Οκτώβριο του 2016, η Ελλάδα τις κοινοποίησε στην Επιτροπή, προκειμένου να διασφαλισθεί ότι αυτές δεν ενέχουν κρατική ενίσχυση.

Σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές σε αερολιμένες και αεροπορικές εταιρείες του 2014, η παραχώρηση μιας υποδομής για την εμπορική λειτουργία και εκμετάλλευσή της μπορεί να θεωρηθεί ότι δεν ενέχει κρατική ενίσχυση, εφόσον καταρτίζεται με όρους που θα αποδεχόταν και ένας ιδιώτης επενδυτής, λειτουργώντας υπό συνθήκες αγοράς.

Η Επιτροπή κατέληξε ότι οι όροι που περιέχονται στις συμβάσεις παραχώρησης είναι σύμφωνοι με τις συνθήκες της αγοράς, ιδίως από τη στιγμή που είναι αποτέλεσμα μιας ανταγωνιστικής, διαφανούς και χωρίς διακρίσεις διαγωνιστικής διαδικασίας. Κατά την Επιτροπή, οι ελληνικές αρχές επέλεξαν την καλύτερη υποβληθείσα προσφορά, καθώς οι παραχωρήσεις ανατέθηκαν στην εταιρεία, της οποίας η προσφορά συνεπαγόταν μεγαλύτερα έσοδα για το κράτος. Για τον λόγο αυτόν, η Επιτροπή αποφάνθηκε ότι οι ελληνικές αρχές ενήργησαν εν προκειμένω όπως ένας ιδιώτης.

Περαιτέρω, κατά την Επιτροπή, για όσες υπηρεσίες εντάσσονται στην άσκηση δημόσιας εξουσίας (όπως η εναέρια κυκλοφορία ή η διενέργεια αστυνομικών και τελωνειακών ελέγχων στα εν λόγω αεροδρόμια), δεν συντρέχει περίπτωση χορήγησης οικονομικού πλεονεκτήματος στον διαχειριστή του αεροδρομίου και, άρα, δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση προς αυτόν.

Για τους λόγους αυτούς, κρίθηκε ότι οι συμβάσεις παραχώρησης δεν συνιστούν κρατική ενίσχυση προς την κοινοπραξία Fraport AG-Slentel Ltd.

Με την απόφαση αυτή, αίρεται ο σχετικός όρος που έπρεπε να ικανοποιηθεί πριν από την έναρξη της ισχύος των συμβάσεων παραχώρησης και εναπόκειται πλέον στο ελληνικό κράτος να προβεί στις τελικές ενέργειες, για να ολοκληρώσει τη μεταβίβαση και την παράδοση των εν λόγω αεροδρομίων.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.44259 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, μόλις διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-664_en.htm

keyboard_arrow_up