Η Επιτροπή έκρινε ότι τόσο το τέλος ελέγχου τροφίμων όσο και ο φόρος επί προϊόντων καπνού που επέβαλε η Ουγγαρία αντίκεινται στους κανόνες της ΕΕ
Ασυμβίβαστος ουγγρικός φόρος σε τρόφιμα & προϊόντα καπνού —SA.40018 & SA. 41187
Το τέλος ελέγχου τροφίμων που ισχύει στην Ουγγαρία αποτελεί πόρο χρηματοδότησης του αντίστοιχου φορέα που διενεργεί τους ελέγχους και μέχρι το 2014 ανερχόταν σε σταθερό συντελεστή 0,1% επί του ετήσιου κύκλου εργασιών όλων των εμπλεκόμενων επιχειρήσεων. Το 2015, η Ουγγαρία εισήγαγε ένα νέο σύστημα υπολογισμού του, με κλιμακούμενο συντελεστή για τις επιχειρήσεις που εμπορεύονταν τα λεγόμενα «ταχυκίνητα» καταναλωτικά αγαθά (FMCG), ο οποίος κυμαινόταν από 0% και 0,1% για επιχειρήσεις με χαμηλό κύκλο εργασιών μέχρι 6% για επιχειρήσεις με υψηλό κύκλο εργασιών. Παράλληλα, τα καταστήματα με καθεστώς δικαιόχρησης (franchise) φορολογούνταν με βάση τον εξατομικευμένο κύκλο εργασιών τους, ενώ οι ολοκληρωμένες εταιρείες λιανικού εμπορίου με βάση τον συνολικό κύκλο εργασιών τους.
Και πάλι στην Ουγγαρία, σύμφωνα με άλλο νόμο, της 01.02.2015, επιβλήθηκε φόρος επί του ετήσιου τζίρου προερχόμενου από την παραγωγή και την εμπορία προϊόντων καπνού, που ονομάστηκε «εισφορά υπέρ της δημόσιας υγείας». Ο συντελεστής της εισφοράς ήταν κλιμακούμενος: για εταιρείες με χαμηλό κύκλο εργασιών ανερχόταν σε 0,2% και για εταιρείες με υψηλό κύκλο εργασιών σε 4,5% επί αυτού.
Η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει την επίσημη διαδικασία έρευνας και για τα δύο αυτά μέτρα τον Ιούλιο του 2015 και, ως εκ τούτου, ζήτησε από την Ουγγαρία να αναστείλει την εφαρμογή τους, το οποίο και έπραξε η τελευταία.
Η Ουγγαρία δεν κατάφερε τελικά να αποδείξει ότι οι κλιμακούμενοι συντελεστές εξυπηρετούν είτε τον σκοπό του τέλους ελέγχου τροφίμων, καθώς δεν υπάρχει αντίστοιχη κλιμάκωση του κόστους του φορέα, όταν διενεργεί ελέγχους στις επιχειρήσεις με υψηλό κύκλο εργασιών, είτε τον σκοπό του φόρου στα προϊόντα καπνού, καθώς δεν είναι διαφορετικές οι συνέπειες των προϊόντων αυτών στη δημόσια υγεία. Κατά συνέπεια, η Επιτροπή έκρινε ότι η χρήση κλιμακούμενου συντελεστή χορηγεί ένα επιλεκτικό πλεονέκτημα στις επιχειρήσεις με χαμηλό τζίρο και ως, εκ τούτου, συνιστά κρατική ενίσχυση ασυμβίβαστη με την εσωτερική αγορά. Ωστόσο, επειδή τα μέτρα δεν είχαν εφαρμοστεί, η Επιτροπή δεν επέβαλε ανάκτηση της κρατικής ενίσχυσης.
Οι μη εμπιστευτικές εκδόσεις των αποφάσεων θα δημοσιευθούν με τους αριθμούς SA.40018 και SA.41187 για το τέλος ελέγχου τροφίμων και τον φόρο στα προϊόντα καπνού αντίστοιχα στο μητρώο κρατικών ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού μόλις διευθετηθούν τυχόν ζητήματα απορρήτου.