Ασυμβίβαστη κρατική ενίσχυση ο πολωνικός φόρος στο λιανικό εμπόριο – SA.44351

Η Επιτροπή έκρινε ότι ο πολωνικός φόρος στον τομέα των λιανικών πωλήσεων δεν συνάδει με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων, καθώς οι προοδευτικοί φορολογικοί συντελεστές επί του κύκλου εργασιών χορηγούν πλεονέκτημα στις επιχειρήσεις με μικρό κύκλο εργασιών έναντι των ανταγωνιστών τους

Κατόπιν σχετικής καταγγελίας, η Επιτροπή κίνησε, τον Σεπτέμβριο του 2016, την επίσημη διαδικασία έρευνας του υπό κρίση μέτρου και, δεδομένου του γεγονότος αυτού, οι πολωνικές αρχές δεν προέβησαν τελικά στην είσπραξη του επίμαχου φόρου. Κατά συνέπεια, δεν συντρέχει περίπτωση ανάκτησης του εν λόγω φόρου, που εν τέλει κρίθηκε από την Επιτροπή ως ασυμβίβαστη ενίσχυση.

Ως προς την ουσία του μέτρου, η Επιτροπή δεν αμφισβητεί το δικαίωμα των πολωνικών αρχών να αποφασίζουν σχετικά με το φορολογικό τους σύστημα ή με τον αντικειμενικό σκοπό που επιδιώκεται μέσω της επιβολής διαφορετικών φορολογικών συντελεστών και τελών. Εντούτοις, θα πρέπει αυτό το σύστημα να συνάδει με το ενωσιακό δίκαιο και τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων, ώστε να μην ευνοεί αδικαιολόγητα μερικές επιχειρήσεις έναντι άλλων.

Σύμφωνα με το υπό κρίση πολωνικό μέτρο, οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στον τομέα λιανικού εμπορίου στην Πολωνία θα υπόκεινται σε φόρο υπολογιζόμενο σε μηναία βάση επί του κύκλου εργασιών τους από τις πωλήσεις λιανικής, ως εξής:

– το τμήμα του κύκλου εργασιών μέχρι 17 εκατ. PLN (περίπου 4,02 εκατ. €) απαλλάσσεται από φόρο

– για το τμήμα του κύκλου εργασιών μεταξύ 17 εκατ. PLN και 170 εκατ. PLN (περίπου 40,2 εκατ. €) εφαρμόζεται φορολογικός συντελεστής 0,8%, και

– για το τμήμα του κύκλου εργασιών άνω των 17 εκατ. PLN εφαρμόζεται φορολογικός συντελεστής 1,4%.

Η επίσημη διαδικασία έρευνας της Επιτροπής κατέληξε ότι η προοδευτικότητα των φορολογικών συντελεστών θα ευνοούσε αδικαιολόγητα ορισμένες επιχειρήσεις έναντι άλλων, ανάλογα με τον κύκλο εργασιών και το μέγεθός τους. Ειδικότερα, οι μικρότερες επιχειρήσεις είτε δεν θα κατέβαλλαν καθόλου φόρο είτε θα υπέκειντο σε μικρότερο μέσο φορολογικό συντελεστή από ό,τι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Το γεγονός αυτό θα προσέδιδε στις επιχειρήσεις με μικρότερο κύκλο εργασιών οικονομικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους.

Οι πολωνικές αρχές δεν κατάφεραν να αποδείξουν ότι η προοδευτικότητα των φορολογικών συντελεστών του φόρου λιανικής δικαιολογούνταν από την επιδιωκόμενη με τον φόρο αυτόν αύξηση εσόδων ούτε ότι οι επιχειρήσεις που υπέκειντο σε υψηλότερους συντελεστές είχαν μεγαλύτερη φοροδοτική ικανότητα.

Έτσι, με την παρούσα απόφαση, η Πολωνία καλείται να άρει την αδικαιολόγητη διάκριση μεταξύ εταιρειών που υπόκεινται στον φόρο λιανικής και να αποκαταστήσει την ίση μεταχείρισή τους στην αγορά.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.44351 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1861_en.htm

keyboard_arrow_up