Η Επιτροπή ολοκλήρωσε την επίσημη διαδικασία έρευνας για τα μέτρα ενίσχυσης προς την ιταλική χαλυβουργία ILVA SpA και κατέληξε ότι δύο δάνεια που της χορηγήθηκαν από το ιταλικό κράτος το 2015 ενείχαν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, ενώ, αντίθετα, μια σειρά άλλων μέτρων ενίσχυσης δεν συνιστούσαν κρατική ενίσχυση. Οι ιταλικές αρχές θα πρέπει να ανακτήσουν περίπου 84 εκατ. € από την ILVA.
Ανάκτηση ενισχύσεων από την ILVA, τη μεγαλύτερη ιταλική χαλυβουργία – SA.38613
Η ιταλική χαλυβουργία ILVA εντάχθηκε σε πτωχευτική διαδικασία («έκτακτη διαχείριση») τον Μάρτιο του 2015. Το 2014 και το 2015, η Επιτροπή έλαβε τέσσερις καταγγελίες από ανταγωνιστές της ILVA, σύμφωνα με τις οποίες η ILVA είχε λάβει ασυμβίβαστη κρατική ενίσχυση. Η Επιτροπή κίνησε την επίσημη διαδικασία έρευνας τον Ιανουάριο του 2016 για πέντε μέτρα ενίσχυσης του ιταλικού κράτους προς την ILVA.
Η έρευνα της Επιτροπής επιβεβαίωσε ότι δύο από τα πέντε μέτρα χορηγούσαν στην ILVA ένα αδικαιολόγητο πλεονέκτημα, κατά παράβαση των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων. Το ιταλικό κράτος χορήγησε τις ενισχύσεις στην ILVA το 2015, περίπου την ίδια εποχή που η εταιρεία εντασσόταν σε πτωχευτική διαδικασία. Συγκεκριμένα, τα δύο αυτά επίμαχα μέτρα ενισχύσεων αφορούν τη χορήγηση κρατικής εγγύησης επί δανείου, ύψους 400 εκατ. €, και τη χορήγηση δημοσίου δανείου (με κρατικούς πόρους), ύψους 300 εκατ. €. Αμφότερα τα δάνεια αυτά χρησιμοποιήθηκαν για να καλύψουν την ανάγκη της ILVA για ρευστότητα σε σχέση με τις εμπορικές της δραστηριότητες και όχι για να καλύψουν δαπάνες περιβαλλοντικής εξυγίανσής της. Και τα δύο μέτρα χορηγήθηκαν με όρους ευνοϊκότερους από εκείνους της αγοράς και έθεσαν την ILVA σε ευνοϊκότερη θέση από ό,τι άλλες χαλυβουργίες της ΕΕ, οι οποίες αναγκάζονται να χρηματοδοτήσουν τη λειτουργία και την αναδιάρθρωσή τους με ίδια κεφάλαια.
Η ILVA, ως δικαιούχος των δημοσίων κεφαλαίων, τα οποία εγγυήθηκε στη μία περίπτωση και χορήγησε στην άλλη περίπτωση το ιταλικό κράτος, υποχρεούται τώρα να επιστρέψει την ασυμβίβαστη ενίσχυση που έλαβε, συνολικού ύψους περίπου 84 εκατ. € (πλέον τόκων), που αντιστοιχεί στη διαφορά μεταξύ των όρων του δανείου και της εγγύησης που έλαβε και των όρων της αγοράς. Επιπλέον, οι όροι του δανείου και της εγγύησης θα πρέπει να προσαρμοσθούν στους κατάλληλους όρους της αγοράς για το μέλλον.
Η υποχρέωση επιστροφής της ασυμβίβαστης ενίσχυσης βαρύνει την ILVA και δεν θα επηρεάσει τον μελλοντικό αγοραστή των περιουσιακών στοιχείων της ILVA, εφόσον δεν υπάρχει οικονομική συνέχεια μεταξύ της ILVA και του νέου φορέα υπό άλλη ιδιοκτησία. Η αξιολόγηση ως προς το σημείο αυτό θα οριστικοποιηθεί μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιολόγησης της συγχώνευσης.
Τα υπόλοιπα τρία μέτρα ενίσχυσης που ερεύνησε η Επιτροπή, δεν ενέχουν τελικά στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, είτε διότι συνάδουν με τους όρους της αγοράς είτε διότι δεν εμπλέκονται κρατικοί πόροι. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται και η περίπτωση αύξησης μετοχικού κεφαλαίου ύψους 1,1 δισ. € από τους μετόχους της ILVA, τον Ιούλιο του 2017, ποσό το οποίο προορίζεται για την αποκατάσταση σημαντικών περιβαλλοντικών ελλείψεων από τη λειτουργία των εγκαταστάσεων στον Τάραντα.
Η εν λόγω απόφαση της Επιτροπής αναφορικά με την παραβίαση των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων δεν επηρεάζει την έκβαση της διακριτής και εν εξελίξει διαδικασίας αναφορικά με την παραβίαση των περιβαλλοντικών κανόνων. Αλλά ούτε και σχετίζεται με την έρευνα για το θέμα της απόκτησης των περιουσιακών στοιχείων της ILVA από την ArcelorMittal InvestCo, επί της οποίας η Επιτροπή αναμένεται να αποφασίσει με βάση τους ενωσιακούς κανόνες για τις συγχωνεύσεις.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.38613 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.