Μετά από τρεις επίσημες διαδικασίες έρευνας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέληξε ότι τα ισπανικά μέτρα για επτά ποδοσφαιρικές ομάδες χορήγησαν πλεονέκτημα σ’ αυτές σε σχέση με άλλες ομάδες, κατά παράβαση των κανόνων κρατικών ενισχύσεων
Ανάκτηση ενισχύσεων από 7 ισπανικές ομάδες — SA.29769, SA.33754 & SA.36387
Η πρώτη επίσημη διαδικασία έρευνας αφορούσε τα φορολογικά προνόμια των Ρεάλ Μαδρίτης, Μπαρτσελόνα, Αθλέτικ Μπιλμπάο και Ατλέτικο Οσασούνα. Στην Ισπανία, όλες οι ομάδες εξομοιώνονται από φορολογικής απόψεως με εταιρείες περιορισμένης ευθύνης (ΕΠΕ). Εντούτοις, αυτές οι 4 ομάδες αντιμετωπίζονταν ως μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί, οι οποίοι φορολογούνται με συντελεστή μικρότερο κατά 5 μονάδες από αυτόν για τις ΕΠΕ. Οι 4 αυτές ομάδες επωφελούνταν του μικρότερου αυτού συντελεστή για πάνω από 20 χρόνια, χωρίς να υπάρχει κάποια αντικειμενική δικαιολογία.
Εν τω μεταξύ, η Ισπανία προσάρμοσε τη νομοθεσία της σ’ ό,τι αφορά στη φορολόγηση των νομικών προσώπων, ώστε να παύσει αυτή τη διακριτική μεταχείριση από τον Ιανουάριο του 2016 και εφεξής. Προκειμένου να αρθεί και η στρέβλωση που επήλθε με αυτή τη διακριτική μεταχείριση για το παρελθόν, οι ως άνω ομάδες θα πρέπει να επιστρέψουν τους μη καταβληθέντες φόρους, οι οποίοι κυμαίνονται, σύμφωνα με υπολογισμούς της Επιτροπής, σε ποσά από 0 € έως 5.000.000 € ανά ομάδα.
Η δεύτερη επίσημη διαδικασία έρευνας αφορούσε μεταβίβαση γης μεταξύ της Ρεάλ Μαδρίτης και του Δήμου Μαδρίτης. Η έρευνα κατέδειξε ότι, βάσει ανεξάρτητης μελέτης, η αξία της γης που μεταβιβάστηκε είχε υπερεκτιμηθεί κατά € 18,4 εκατομμύρια, γεγονός που προσέδωσε στη Ρεάλ Μαδρίτης ένα επιλεκτικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων ομάδων, το οποίο πρέπει τώρα να ανακτηθεί.
Τέλος, η Επιτροπή διερεύνησε την περίπτωση εγγυήσεων που χορηγήθηκαν από τον δημόσιο φορέα Ινστιτούτο Οικονομικών της Βαλένθια (IVF) και αφορούσαν δάνεια που χορηγήθηκαν στις ομάδες Βαλένθια, Χέρκουλες και Έλτσε της Βαλένθια. Σε μια περίοδο που οι εν λόγω ομάδες αντιμετώπιζαν οικονομικές δυσκολίες, η παροχή δημόσιων εγγυήσεων επέτρεψε σ’ αυτές να δανειοδοτηθούν με πιο ευνοϊκούς όρους. Από τη στιγμή που οι ομάδες δεν κατέβαλαν προμήθεια για τις εγγυήσεις που έλαβαν, ευνοήθηκαν με οικονομικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες ομάδες, που έπρεπε να βρουν χρηματοδότηση χωρίς την κάλυψη του δημοσίου. Η κρατική χρηματοδότηση δεν σχετιζόταν με κανένα σχέδιο αναδιάρθρωσης, για να γίνουν βιώσιμες οι ομάδες, ενώ καμία δεν εφάρμοσε αντισταθμιστικά μέτρα, για να εξαλείψει τη στρέβλωση που προκλήθηκε στον ανταγωνισμό από την επιχορήγηση αυτή. Προκειμένου, λοιπόν, να αρθεί αυτή η στρέβλωση, θα πρέπει η Βαλένθια να επιστρέψει € 20,4 εκατομμύρια, η Χέρκουλες € 6,1 εκατομμύρια και η Έλτσε € 3,7 εκατομμύρια.
Οι μη εμπιστευτικές εκδόσεις των αποφάσεων θα δημοσιευθούν με τους αριθμούς SA.29769, SA.33754 και SA.36387 στο μητρώο κρατικών ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού μόλις διευθετηθούν τυχόν ζητήματα απορρήτου.