Η Επιτροπή ενέκρινε σύμφωνα με το Προσωρινό Πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων 2020 για τη στήριξη της οικονομίας λόγω κορωνοϊού την αύξηση της συμμετοχής του φινλανδικού κράτους στο κεφάλαιο της αεροπορικής εταιρίας Finnair, προκειμένου να εξασφαλισθεί η βιωσιμότητα της τελευταίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας
Ανακεφαλαιοποίηση της φινλανδικής εταιρίας Finnair λόγω κορωνοϊού – SA.57410
Η Φινλανδία κοινοποίησε στην Επιτροπή εθνικό μέτρο για τη συμμετοχή του κράτους ως μετόχου στην αύξηση κεφαλαίου της Finnair. Η Finnair διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη φινλανδική οικονομία, ιδίως επειδή εξασφαλίζει εσωτερικές και διεθνείς αεροπορικές υπηρεσίες για τη Φινλανδία, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού.
Η Φινλανδία, κατέχοντας το 55,8% των μετοχών της Finnair είναι ο μεγαλύτερος μέτοχός της. Η συνολική αύξηση κεφαλαίου αναμένεται να ανέλθει περίπου σε 500 εκατομμύρια ευρώ. Το κράτος θα λάβει δικαιώματα εγγραφής για νέες μετοχές αξίας 286 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο τρέχον επίπεδο συμμετοχής του. Οι υπόλοιπες μετοχές θα προσφερθούν στην αγορά, υπό την επιφύλαξη προτίμησης των δικαιωμάτων εγγραφής άλλων υφιστάμενων μετόχων.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι ο προϋπολογισμός του μέτρου δεν θα υπερβεί το ποσό που απαιτείται για να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της Finnair και να αποκατασταθεί η κεφαλαιακή της θέση στο επίπεδο που βρισκόταν πριν από την πανδημία, ενώ το κράτος θα λάβει ανάλογη αμοιβή για την επένδυση που θα κάνει. Η Επιτροπή έλαβε υπόψη της το γεγονός ότι σημαντικός αριθμός ιδιωτών επενδυτών θα συμμετέχει, επίσης, στην αεροπορική εταιρία με τους ίδιους όρους με το κράτος. Επιπλέον, η Επιτροπή έκρινε ότι το σχεδιαζόμενο μέτρο δεν θα οδηγήσει σε αύξηση του μετοχικού επιπέδου του κράτους, αλλά η κρατική συνεισφορά αποσκοπεί απλώς στη διατήρηση του υφιστάμενου μεριδίου του Δημοσίου στο συνολικό κεφάλαιο της εταιρείας. Συνεπώς, δεν είναι απαραίτητο να τεθούν επιπλέον όροι για την προστασία του ανταγωνισμού, όπως περιορισμοί στη διοίκηση της εταιρίας με σκοπό την παροχή κινήτρων για επίσπευση της εξόδου του κράτος από το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας και αποπληρωμή της κρατικής ενίσχυσης το συντομότερο δυνατό. Εξάλλου, η Finnair δεν κατέχει σημαντική θέση στις αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται. Το κεντρικό αεροδρόμιο του Ελσίνκι δεν έχει συμφόρηση, δηλαδή υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις προσγείωσης και απογείωσης και, άρα, δεν χρειάζονται πρόσθετοι όροι για τη διατήρηση του ανταγωνισμού.
Η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το μέτρο αποσκοπεί στην ενθάρρυνση των επενδύσεων στην αγορά, προβλέποντας επαρκείς εγγυήσεις για τον περιορισμό του κινδύνου στρέβλωσης του ανταγωνισμού. Περαιτέρω, το μέτρο ανακεφαλαιοποίησης θα συμβάλει στη διαχείριση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού στη Φινλανδία και είναι απαραίτητο, κατάλληλο και αναλογικό για την αποκατάσταση σοβαρής διαταραχής στην οικονομία ενός κράτους μέλους. Συνεπώς, η Επιτροπή ενέκρινε το επίμαχο μέτρο σύμφωνα με το Προσωρινό Πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων 2020 για τη στήριξη της οικονομίας λόγω κορωνοϊού.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.57410 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_1032