Αυστριακό καθεστώς για το ανανεώσιμο υδρογόνο – SA.116277

Η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει του Κεφαλαίου 4.1. των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2022 για το κλίμα, το περιβάλλον και την ενέργεια, αυστριακό καθεστώς για τη στήριξη της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου που θα υλοποιηθεί μέσω του εργαλείου «Δημοπρασίες ως υπηρεσία» (Auctions-as-a-Service) της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου

Η Αυστρία κοινοποίησε στην Επιτροπή καθεστώς στήριξης της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου μέσω του εργαλείου «Δημοπρασίες ως υπηρεσία» (Auctions-as-a-Service), στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Υδρογόνου. Το καθεστώς αποσκοπεί στη στήριξη της παραγωγής έως και 112.000 τόνων ανανεώσιμου υδρογόνου στην Αυστρία, γεγονός που ισοδυναμεί με αποφυγή έως και 536.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα. Το καθεστώς αποτελεί τμήμα της εθνικής στρατηγικής της Αυστρίας για το ανανεώσιμο υδρογόνο, καθώς και των στόχων της, οι οποίοι σχετίζονται με την αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ μη βιολογικής προέλευσης που χρησιμοποιούνται στις μεταφορές και στη βιομηχανία.

Οι ενισχύσεις θα έχουν τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων και θα χορηγηθούν κατόπιν της διεξαγωγής δημόσιου διαγωνισμού, που έχει προγραμματιστεί για το πρώτο τρίμηνο του 2025. Η διαδικασία υποβολής προσφορών θα εποπτεύεται από τον Ευρωπαϊκό Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA). Τα επιλέξιμα έργα θα πρέπει να αφορούν την κατασκευή νέων ηλεκτρολυτών στην Αυστρία.

Το ποσό της ενίσχυσης θα υπολογίζεται με βάση τα κιλά ανανεώσιμου υδρογόνου που θα παράγονται από τους δικαιούχους, με μέγιστη διάρκεια ενίσχυση τα δέκα έτη. Οι δικαιούχοι θα πρέπει να τεκμηριώνουν, μεταξύ άλλων, τη συμμόρφωση τους με τα κριτήρια της ΕΕ για την παραγωγή ανανεώσιμων καυσίμων μη βιολογικής προέλευσης (RFNBOs). Αυτό περιλαμβάνει τη συμβολή στην ανάπτυξη ή τη χρηματοδότηση της πρόσθετης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ που απαιτείται για την παραγωγή του υδρογόνου.

Η Επιτροπή έκρινε το καθεστώς συμβατό βάσει του Κεφαλαίου 4.1. των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2022 για το κλίμα, το περιβάλλον και την ενέργεια. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι: α) το καθεστώς είναι αναγκαίο και κατάλληλο για τη διευκόλυνση της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου και, συνεπώς, για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στους τομείς της βιομηχανίας, των μεταφορών ή/και της ενέργειας, β) έχει χαρακτήρα κινήτρου, καθώς οι δικαιούχοι δεν θα πραγματοποιούσαν τις σχετικές επενδύσεις χωρίς κρατική στήριξη, γ) η Αυστρία, με την διεξαγωγή ανοικτής, διαφανούς και αμερόληπτης διαδικασίας υποβολής προσφορών, έχει θεσπίσει επαρκείς εγγυήσεις που διασφαλίζουν ότι το καθεστώς θα έχει περιορισμένο αντίκτυπο στον ανταγωνισμό και στο ενδοενωσιακό εμπόριο, δ) οι ενισχύσεις θα περιορίζονται στο ελάχιστο αναγκαίο επίπεδο για την υλοποίηση των επιλέξιμων έργων, ε) οι θετικές συνέπειες του καθεστώτος είναι τέτοιας σημασίας, ιδίως για το περιβάλλον, ώστε υπερισχύουν ενδεχόμενων επιπτώσεων και στρεβλώσεων στον ανταγωνισμό.

Στη βάση αυτή, η Επιτροπή ενέκρινε το αυστριακό καθεστώς.

Παρόμοια πραγματικά και νομικά ζητήματα περιλαμβάνονται και στην απόφαση SA.116745/2025 που αφορά αντίστοιχο καθεστώς της Λιθουανίας.

keyboard_arrow_up