Ad hoc ενίσχυση σε γαλλικό αεροδρόμιο και μερική ανάκτηση – SA.33962

Η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2014 για τις αερομεταφορές, γαλλική ad hoc ενίσχυση προς τον διαχειριστή του αεροδρομίου της Carcassonne, ενώ παράλληλα διέταξε ανάκτηση ποσού 1.800.000 ευρώ που είχε διοχετευθεί υπέρ της Ryanair

Μετά από καταγγελίες που υποβλήθηκαν το 2012, η Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας σχετικά με τη χρηματοδότηση που παρείχε η Γαλλία στη διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Carcassonne. Η χρηματοδότηση χορηγήθηκε μεταξύ 2001-2011.

Βάση της χρηματοδότησης ήταν ορισμένες συμφωνίες μεταξύ της Ryanair και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Carcassonne-Limoux-Castelnaudary (CCI), ενός δημόσιου φορέα που διαχειριζόταν το αεροδρόμιο της Carcassonne έως το 2011. Συγκεκριμένα, μεταξύ 2001-2011, το CCI λάμβανε χρηματοδότηση από τοπικές και περιφερειακές αρχές της Γαλλίας, οι οποίες ανήλθαν σε περίπου 9.000.000 ευρώ για τη στήριξη επενδύσεων στις υποδομές του αεροδρομίου, καθώς και περίπου 2.700.000 ευρώ για τις δραστηριότητες του CCI.

Η Επιτροπή εξέτασε εν πρώτοις την παραπάνω χρηματοδότηση του CCI και διαπίστωσε ότι ήταν σύμφωνη με τις Κατευθυντήριες Γραμμές 2014 για τις αερομεταφορές. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι η ενίσχυση ήταν αναγκαία και αναλογική προς τους επιδιωκόμενους σκοπούς της, δεδομένου ότι συνέβαλε στον αναγκαίο εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου και στη χρηματοδότηση των λειτουργικών του δαπανών χωρίς να δημιουργεί υπερβολικά κέρδη. Παράλληλα, έκρινε ότι η ενίσχυση δεν θα στρεβλώσει αδικαιολόγητα τον ανταγωνισμό με τα γειτονικά αεροδρόμια, όπως τα αεροδρόμια Castres-Mazamet, Perpignan, Béziers και Toulouse-Blagnac. Περαιτέρω, σημείωσε ότι ένα ποσό περί το 1.100.000 ευρώ που χρησιμοποιήθηκε για τη χρηματοδότηση δραστηριοτήτων, όπως η πυρόσβεση και ο τελωνειακός έλεγχος, δεν εμπίπτουν καν στο πεδίο εφαρμογής των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.

Εν συνεχεία, εξετάστηκαν οι συμφωνίες που είχε υπογράψει το CCI με τη Ryanair και τη θυγατρική της AMS, οι οποίες αφορούσαν την παροχή υπηρεσιών μάρκετινγκ και διάφορες αεροδρομικές υπηρεσίες. Στο πλαίσιο αυτών, η CCI κατέβαλε στη Ryanair και την AMS συνολικά 8.900.000 ευρώ για τις υπηρεσίες μάρκετινγκ. Η Ryanair δεσμεύτηκε να εκτελεί συγκεκριμένες πτήσεις προς το εν λόγω αεροδρόμιο και να επιτυγχάνει συγκεκριμένους στόχους επιβατικής κίνησης. Για τον λόγο αυτό, καθορίστηκαν συγκεκριμένα προνομιακά τέλη αεροδρομίου.

Η Επιτροπή αξιολόγησε κατά πόσον οι εν λόγω συμφωνίες τηρούσαν την αρχή του ιδιώτη επενδυτή. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης, υπολόγισε την καθαρή παρούσα αξία των συμφωνιών, βάσει των αναμενόμενων εσόδων και εξόδων που προκύπτουν από αυτές. Εντέλει, διαπίστωσε ότι 11 από τις 16 συμφωνίες δεν συμμορφώνονταν με την παραπάνω αρχή, και, ως εκ τούτου, χορηγούσαν πλεονέκτημα στην Ryanair, καθώς το ποσό που καταβαλλόταν για τις υπηρεσίες μάρκετινγκ ήταν πολύ υψηλότερο από την τιμή της αγοράς, ενώ παράλληλα είχαν συμφωνηθεί και μειωμένα τέλη αεροδρομίου, τα οποία καθιστούσαν ακόμη μεγαλύτερο το εν λόγω πλεονέκτημα.

Στη βάση αυτή, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Ryanair είχε λάβει παράνομη και μη συμβατή κρατική ενίσχυση, ύψους 1.800.000 ευρώ. Ως εκ τούτου, η Γαλλία πρέπει να ανακτήσει το παραπάνω ποσό πλέον τόκων.

keyboard_arrow_up