Εναλλακτικές δεσμεύσεις Βρετανίας για την τράπεζα RBS της Σκωτίας – SA.47702

Η Επιτροπή ενέκρινε το εναλλακτικό πακέτο δεσμεύσεων που πρότειναν οι βρετανικές αρχές αναφορικά με τη χορήγηση κρατικής ενίσχυσης προς τη Βασιλική Τράπεζα της Σκωτίας (RBS), καθώς εκτίμησε ότι η εν λόγω μεταβολή στο πακέτο δεσμεύσεων δεν επηρεάζει την προηγούμενη κρίση της Επιτροπής σχετικά με τη συμβατότητα κατ’ άρθρο 107 § 3 β’ ΣΛΕΕ της ενίσχυσης προς την ίδια τράπεζα

Η εν λόγω απόφαση έρχεται σε συνέχεια της κατ’ αρχήν συμφωνίας της 26ης Ιουλίου 2017 μεταξύ της Επιτρόπου και της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου αναφορικά με την κατάρτιση του εναλλακτικού πακέτου δεσμεύσεων, που θα υποκαταστήσει την υποχρέωση εκποίησης τμήματος των τραπεζικών υπηρεσιών της RBS.

Αυτή η δέσμευση, να εκποιηθεί τμήμα των εγχώριων τραπεζικών υπηρεσιών λιανικής και μικρομεσαίων επιχειρήσεων της RBS (οι λεγόμενες Williams & Glyn, γνωστές και ως «Rainbow»), είχε αναληφθεί από τις βρετανικές αρχές στο πλαίσιο του σχεδίου αναδιάρθρωσης της RBS, που υποβλήθηκε το 2009 και τροποποιήθηκε το 2014. Σκοπός της ήταν να αντιμετωπιστούν οι στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό στον βρετανικό τραπεζικό κλάδο για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ο οποίος παρουσιάζει μεγάλο βαθμό συγκέντρωσης, με την RBS να κατέχει ηγετική θέση στην εν λόγω αγορά. Τον Απρίλιο του 2017, η Επιτροπή κίνησε την επίσημη διαδικασία έρευνας σχετικά με το ζήτημα, εάν το εναλλακτικό πακέτο δεσμεύσεων που πρότειναν οι βρετανικές αρχές θα μπορούσε να θεωρηθεί κατάλληλο να αντικαταστήσει την αρχική υποχρέωση για εκποίηση των Williams & Glyn.

Η κίνηση της επίσημης διαδικασίας έρευνας από την Επιτροπή έδωσε στα ενδιαφερόμενα μέρη τη δυνατότητα να υποβάλουν τις απόψεις τους επί των νέων δεσμεύσεων. Βάσει των υποβληθέντων σχολίων, οι βρετανικές αρχές πρότειναν κάποιες τροποποιήσεις στο πακέτο των δεσμεύσεων, ώστε να διασφαλίσουν ότι το εναλλακτικό πακέτο είναι ισοδύναμο με την υποχρέωση εκποίησης, που αντικαθιστά. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το βελτιωμένο πακέτο, οι βρετανικές αρχές αναλαμβάνουν την υποχρέωση μεταβίβασης ενός μεριδίου της βρετανικής τραπεζικής αγοράς για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ανερχόμενου σε ποσοστό 3%, από την RBS προς τις ανταγωνίστριες τράπεζες.

Κατόπιν αυτών, η Επιτροπή κατέληξε ότι το βελτιωμένο πακέτο αρκεί, για να αντικαταστήσει την υποχρέωση εκποίησης, ενώ θα αυξήσει τα επίπεδα του ανταγωνισμού στη βρετανική τραπεζική αγορά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, καθώς:

– Οι πόροι του Ταμείου Δυναμικότητας και Καινοτομίας (Capability and Innovation Fund) θα διανέμονται στις επιλέξιμες ανταγωνίστριες τράπεζες, για να αναπτύξουν την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται την RBS σε ό,τι αφορά στην παροχή τραπεζικών υπηρεσιών προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και/ή να αναπτύξουν και να βελτιώσουν τα προσφερόμενα προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις χρηματοοικονομικά προϊόντα και υπηρεσίες.

– Το Καθεστώς Ενθάρρυνσης Μεταφοράς (Incentivised Switching Scheme) θα χρηματοδοτεί τις επιλέξιμες ανταγωνίστριες τράπεζες, προκειμένου να παράσχουν κίνητρα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που είναι τραπεζικοί πελάτες της RBS, ώστε να μεταφέρουν σ’ αυτές τους τρεχούμενους και καταθετικούς λογαριασμούς τους και τα δάνειά τους.

Κατά συνέπεια, η Επιτροπή ενέκρινε το βελτιωμένο βρετανικό πακέτο δεσμεύσεων, καθώς κατέληξε ότι η εν λόγω μεταβολή στο πακέτο δεσμεύσεων δεν επηρεάζει την αρχική κρίση της για τη συμβατότητα της ενίσχυσης αναδιάρθρωσης της RBS, σύμφωνα με το άρθρο 107 § 3 β’ ΣΛΕΕ (Απόφαση της Επιτροπής της 14ης Δεκεμβρίου 2009, N422/2009 και N621/2009, ΕΕ C 119 της 7.5.2010, σ. 1).

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.47702 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-3307_en.htm

keyboard_arrow_up