Κατάργηση φοροαπαλλαγής για τους λιμένες Γαλλίας & Βελγίου – SA.38393 & SA.38398

Η Επιτροπή ζήτησε από το Βέλγιο και τη Γαλλία να καταργήσουν την απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων για τους φορείς διαχείρισης των λιμένων τους, προκειμένου, σε συμμόρφωση με τους ενωσιακούς κανόνες κρατικών ενισχύσεων, να αποφευχθούν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό

Στο Βέλγιο, οι φορείς διαχείρισης αρκετών θαλάσσιων λιμένων και λιμένων εσωτερικών υδάτων (ιδίως οι λιμένες της Αμβέρσας, της Μπριζ, των Βρυξελλών, της Σαρλερουά, της Γάνδης, της Λιέγης, της Ναμύρ και της Οστένδης, καθώς και οι λιμένες κατά μήκος των καναλιών στην επαρχία του Hainaut και της Φλάνδρας) εξαιρούνται, βάσει νόμου, από το γενικώς ισχύον καθεστώς φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων. Οι φορείς των λιμένων αυτών υπόκεινται σε διαφορετικό φορολογικό καθεστώς, με διαφορετική φορολογική βάση και φορολογικούς συντελεστές, ώστε, τελικώς, το ποσοστό φορολόγησής τους να είναι χαμηλότερο σε σχέση με άλλες επιχειρήσεις στο Βέλγιο.

Παράλληλα, οι περισσότεροι γαλλικοί λιμένες, ιδίως οι 11μεγαλύτεροι θαλάσσιοι λιμένες (του Μπορντώ, της Δουνκέρκης, της Λα Ροσέλ, της Χάβρης, της Μασσαλίας, της Νάντ-Σαιν Ναζαίρ και της Ρουέν, καθώς και οι λιμένες των εξόχως απόκεντρων περιοχών της Γουαδελούπης, της Γουιάνας, της Μαρτινίκας και της Ρεϋνιόν), ο ανεξάρτητος Λιμένας του Παρισιού και οι λιμένες, τους οποίους διαχειρίζονται εμπορικά ή βιομηχανικά επιμελητήρια, εξαιρούνται πλήρως από τον φόρο εισοδήματος των νομικών προσώπων, με βάση το γαλλικό δίκαιο.

Η Επιτροπή έκρινε ότι οι εξαιρέσεις των φορέων διαχείρισης των βελγικών και γαλλικών λιμένων από τον φόρο εισοδήματος των νομικών προσώπων τούς παρέχουν επιλεκτικό πλεονέκτημα, κατά παράβαση των κανόνων κρατικών ενισχύσεων. Συγκεκριμένα, οι φοροαπαλλαγές δεν εξυπηρετούν κάποιον συγκεκριμένο σκοπό δημοσίου συμφέροντος, όπως θα ήταν λ.χ. η προώθηση της κινητικότητας των πολιτών ή της πολυτροπικής μεταφοράς εμπορευμάτων. Μάλιστα, η Επιτροπή σημείωσε ότι το χρηματικό ποσό που εξοικονομούν οι φορείς διαχείρισης των λιμένων αυτών μπορούν να το διαθέσουν, για να χρηματοδοτήσουν οιαδήποτε δραστηριότητά τους ή να επιδοτήσουν τις τιμές που χρεώνουν στους πελάτες τους, σε βάρος των ανταγωνιστών τους.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, εάν οι διαχειριστές των λιμένων αποκομίζουν κέρδη από την άσκηση οικονομικών δραστηριοτήτων, αυτά θα πρέπει να φορολογούνται με βάση τους γενικούς φορολογικούς νόμους, προκειμένου να αποφεύγεται η πρόκληση στρεβλώσεων στον ανταγωνισμό.

Συνεπώς, το Βέλγιο και η Γαλλία υποχρεούνται να έχουν λάβει όλα τα μέτρα για να καταργήσουν τις φοροαπαλλαγές αυτές μέχρι το τέλος του 2017, προκειμένου να διασφαλισθεί ότι από 1ης Ιανουαρίου 2018 όλοι οι λιμένες θα υπόκεινται στους γενικώς ισχύοντες κανόνες φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων.

Δεδομένου, όμως, ότι οι φοροαπαλλαγές αυτές βρίσκονταν σε ισχύ ήδη πριν από την προσχώρηση του Βελγίου και της Γαλλίας στην Ε.Ε., θεωρούνται ως «υφιστάμενη κρατική ενίσχυση» και, συνεπώς, η Επιτροπή δεν μπορεί να ζητήσει την ανάκτησή τους, αλλά μόνον την εφεξής κατάργησή τους

Η μη εμπιστευτική έκδοση των αποφάσεων θα δημοσιευθεί με τους αριθμούς υπόθεσης SA.38393 (για τους λιμένες του Βελγίου) και SA.38398 (για τους λιμένες της Γαλλίας) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-2181_en.htm

keyboard_arrow_up