Η Επιτροπή ενέκρινε τα μέτρα ενίσχυσης των βουλγαρικών αρχών προς όφελος της δημόσιας κατεστημένης σιδηροδρομικής εταιρείας BDZ, καθώς τα έκρινε σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές του 2008 για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις
Έγκριση βουλγαρικής ενίσχυσης προς τη σιδηροδρομική εταιρεία BDZ – SA.31250
Το 2011, οι βουλγαρικές αρχές κοινοποίησαν στην Επιτροπή ένα σχέδιο αναδιάρθρωσης της BDZ. Ο αρχικός σχεδιασμός περιελάμβανε περισσότερα μέτρα, τα οποία μπορούσαν να προσδώσουν οικονομικό πλεονέκτημα στη BDZ και, συνεπώς, να θεωρηθεί ότι ενέχουν κρατικές ενισχύσεις.
Τον Νοέμβριο του 2011, η Επιτροπή κίνησε την επίσημη διαδικασία έρευνας, καθώς διατηρούσε αμφιβολίες για την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της BDZ, αλλά και κατά πόσον το σχέδιο αναδιάρθρωσης περιείχε επαρκή μέτρα, που να διασφαλίζουν την ίδια συμμετοχή της BDZ στα έξοδα αναδιάρθρωσης και να αντισταθμίζουν τις στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό.
Κατά την επίσημη διαδικασία έρευνας, η Επιτροπή επικεντρώθηκε στη διαγραφή εκ μέρους του βουλγαρικού κράτους ορισμένων χρεών που έφερε η BDZ. Η επίσημη διαδικασία έρευνας κατέδειξε ότι η προγραμματισμένη διαγραφή αυτών των χρεών, συνολικού ύψους 114 εκατ. €, συνάδει με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις 2008, διότι:
– τα χρέη καθορίζονταν επακριβώς και είχαν δημιουργηθεί πριν από την ένταξη της Βουλγαρίας στην ΕΕ,
– τα χρέη σχετίζονταν άμεσα με τις μεταφορικές δραστηριότητες της BDZ και παρεμπόδιζαν τη σωστή οικονομική διαχείριση της εταιρείας,
– το ύψος των χρεών προς διαγραφή είναι αναλογικό, και
– η κρατική ενίσχυση δεν εμποδίζει τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό στην αγορά.
Η BDZ είναι εξόχως σημαντική για τη συνδεσιμότητα και την οικονομία της Βουλγαρίας, δεδομένου ότι είναι η μόνη πάροχος επιβατικών σιδηροδρομικών μεταφορικών υπηρεσιών στη χώρα. Η Επιτροπή αποφάνθηκε ότι η διαγραφή χρέους είναι απαραίτητη και αναλογική, προκειμένου να υποστηριχθεί η λειτουργία της BDZ.
Παράλληλα, η Επιτροπή δεν εξέφρασε κανέναν προβληματισμό από άποψη κρατικών ενισχύσεων για τα παρακάτω μέτρα:
– Επιστροφή συγκεκριμένων ποσών Φ.Π.Α. που έχουν καταβληθεί από τη BDZ: η Επιτροπή κατέληξε ότι η επιστροφή του Φ.Π.Α. επί της αντιστάθμισης που έλαβε η εταιρεία για την παροχή ΥΓΟΣ που έχει αχρεωστήτως καταβληθεί από τη BDZ δεν ενέχει κρατική ενίσχυση. Από τη στιγμή που η εταιρεία δεν ήταν υπόχρεη καταβολής Φ.Π.Α. εξ αρχής, η επιστροφή του δεν της προσδίδει οικονομικό πλεονέκτημα.
– Επιστροφή των χρεών της BDZ προς τον εθνικό διαχειριστή της υποδομής: η έρευνα κατέδειξε ότι η επιστροφή αυτών των χρεών δεν εγείρει ζητήματα κρατικών ενισχύσεων, καθώς η παράταση και οι προϋποθέσεις για την επιστροφή ήταν σύμφωνες με τους όρους της αγοράς.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με αριθμό υπόθεσης SA.31250 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.