Γερμανικό καθεστώς για τη διαχείριση ραδιενεργών αποβλήτων – SA.45296

Η Επιτροπή ενέκρινε τη μεταβίβαση των οικονομικών υποχρεώσεων που απορρέουν από τη διαχείριση ραδιενεργών αποβλήτων εκ μέρους των διαχειριστών πυρηνικών σταθμών σε νέο δημόσιο ίδρυμα, ως αντάλλαγμα για την καταβολή 24,1 δισ. € από τους τελευταίους, καθώς την έκρινε ως ενίσχυση συμβατή κατ’ άρθρο 107 § 3 γ’ ΣΛΕΕ

Η Γερμανία σχεδιάζει να αναλάβει το δημόσιο την κάλυψη των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη διαχείριση των ραδιενεργών αποβλήτων και των χρησιμοποιηθέντων καυσίμων εκ μέρους των διαχειριστών των πυρηνικών σταθμών. Προς τον σκοπό αυτόν θα δημιουργηθεί ένα νέο δημόσιο ίδρυμα, που θα διασφαλίζει την αναγκαία χρηματοδότηση του μέτρου.

Σε αντάλλαγμα για το γεγονός ότι απαλλάσσονται από τις υποχρεώσεις τους αυτές, οι διαχειριστές των πυρηνικών σταθμών στη Γερμανία οφείλουν να καταβάλουν στο νέο ίδρυμα 24,1 δισ. € σε μετρητά. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο ποσό, από το οποίο απαλλάσσονται αυτοί, πλέον ενός ασφαλίστρου κινδύνου που αποσκοπεί να καλύψει τον κίνδυνο τυχόν αύξησης του ποσού αυτού στο μέλλον.

Η Επιτροπή κατέληξε ότι η απόφαση των γερμανικών αρχών, να αναλάβει το κράτος τις υποχρεώσεις από τη διαχείριση των ραδιενεργών αποβλήτων, ενέχει κρατική ενίσχυση, λόγω του ότι το συνολικό κόστος για τη διαχείριση των ραδιενεργών αποβλήτων υπόκειται σε σημαντικές διακυμάνσεις και η προγραμματισμένη καταβολή των περίπου 24,1 δισ. € δεν προστατεύει πλήρως το γερμανικό κράτος από τις επιπτώσεις τέτοιων διακυμάνσεων.

Παρά το γεγονός ότι το ποσό που προορίζεται να καταβληθεί από τους διαχειριστές στο νέο δημόσιο ίδρυμα βασίζεται στην ακριβέστερη δυνατή εκτίμηση με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, αυτοί οι υπολογισμοί ενέχουν μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας για διάφορους λόγους, κυρίως, όμως, λόγω του ότι οι γερμανικές αρχές δεν έχουν αποφασίσει ακόμη για τον χώρο τελικής εναπόθεσης των ραδιενεργών αποβλήτων και δεν υπάρχουν συγκριτικά στοιχεία για το κόστος κατασκευής μιας τέτοιας εγκατάστασης. Ωστόσο, η Επιτροπή κατέληξε ότι η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε από τις γερμανικές αρχές για τον υπολογισμό της υπό κρίση ενίσχυσης διασφαλίζει ότι ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες η υπό κρίση ενίσχυση να υπερβεί το μέτρο του αναγκαίου.

Περαιτέρω, ο κύριος στόχος του μέτρου είναι να διασφαλίσει τα απαραίτητα κεφάλαια για τη διαχείριση των ραδιενεργών αποβλήτων και να τα διαφυλάξει από τυχόν μεταβολές στην οικονομική κατάσταση των διαχειριστών των πυρηνικών σταθμών. Οι γερμανικές αρχές κρίνουν το μέτρο απαραίτητο, στο πλαίσιο της εφαρμογής της απόφασης της κυβέρνησης το 2011, να εξαλείψει την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με τη χρήση πυρηνικής ενέργειας σταδιακά μέχρι το 2022. Χωρίς το υπό κρίση μέτρο, το γερμανικό κράτος θα αντιμετώπιζε τον κίνδυνο να επιβαρυνθεί με το πλήρες κόστος από τη διαχείριση των πυρηνικών αποβλήτων, λόγω οικονομικής δυσπραγίας των διαχειριστών των πυρηνικών σταθμών. Η Επιτροπή εκτίμησε ότι το μέτρο, όπως έχει σχεδιασθεί, εξυπηρετεί τον στόχο αυτόν και ότι οι στρεβλώσεις που θα προκαλέσει αυτό στον ανταγωνισμό είναι περιορισμένες.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.45296 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-1669_en.htm

keyboard_arrow_up