Η Επιτροπή προσκαλεί τα κράτη μέλη να υποβάλουν σχόλια στο αναθεωρημένο κείμενο του Κανονισμού 651/2014 για τα λιμάνια και τα αεροδρόμια, προκειμένου να διευκολυνθούν οι δημόσιες επενδύσεις και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, χωρίς να θίγεται ο ανταγωνισμός
2η Φάση Δημόσιας Διαβούλευσης νέου σχεδίου ΓΑΚ για τα λιμάνια και τα αεροδρόμια
Ο Κανονισμός 651/2014 (εφεξής «ΓΑΚ») διευκόλυνε τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν άμεσα μία σειρά μέτρων κρατικών ενισχύσεων, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκρισή τους από την Επιτροπή, επειδή δεν θεωρείται πιθανόν ότι αυτές μπορούν να προκαλέσουν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Προκειμένου, λοιπόν, αφενός, να περιοριστεί ακόμη περισσότερο το διοικητικό βάρος που φέρουν οι δημόσιες αρχές και οι λοιποί φορείς και, αφετέρου, να επικεντρωθεί ο έλεγχος κρατικών ενισχύσεων της Επιτροπής σε μεγαλύτερες υποθέσεις, που προκαλούν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό, η Επιτροπή ανέλαβε την πρωτοβουλία να τροποποιήσει τον υφιστάμενο ΓΑΚ, ώστε να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής του και για ενισχύσεις χορηγούμενες σε λιμάνια και αεροδρόμια.
Η πρώτη φάση της δημόσιας διαβούλευσης του νέου σχεδίου του ΓΑΚ ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2016 και, βάσει των υποβληθέντων σχολίων, η Επιτροπή επικαιροποίησε το κείμενο του σχεδίου. Αναφορικά με τα λιμάνια, το νέο κείμενο περιλαμβάνει περαιτέρω απλουστεύσεις σχετικά με επενδύσεις μικρής έκτασης, ενώ η ανώτατη διάρκεια της παραχώρησης των εγκαταστάσεων υπολογίζεται πλέον με βάση τον εύλογο χρόνο απόσβεσης της επένδυσης. Σε ό,τι αφορά στα αεροδρόμια, η Επιτροπή διευρύνει το πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού, ώστε να περιλαμβάνει αεροδρόμια με ετήσια κίνηση έως 150.000 επιβάτες, καθώς θεωρεί ότι η χορήγηση ενίσχυσης σ’ αυτά δεν προκαλεί στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό. Ακόμη, προτείνει την περαιτέρω απλούστευση των κριτηρίων για τη χορήγηση ενισχύσεων, διευκολύνοντας έτσι την πραγματοποίηση δημόσιων επενδύσεων στα αεροδρόμια.
Περαιτέρω, στο επικαιροποιημένο σχέδιο του ΓΑΚ απλουστεύονται ακόμη περισσότερο οι κανόνες για την παροχή ενίσχυσης στις επιχειρήσεις που λειτουργούν στις πλέον απομακρυσμένες περιοχές της ΕΕ, ως αποζημίωση για τα επιπλέον έξοδα που αντιμετωπίζουν αυτές λόγω της απόστασης. Τέλος, η Επιτροπή προτείνει την αύξηση των ορίων χορήγησης απαλλαγής για τις ενισχύσεις στον τομέα του πολιτισμού, δεδομένων των περιορισμένων επιπτώσεων που έχει η χορήγηση τέτοιου τύπου ενισχύσεων στον ανταγωνισμό.