Το πολωνικό μέτρο εμπορίας πιστοποιητικών προελεύσεως χρηματοδοτείται από κρατικούς πόρους, καθώς τα πιστοποιητικά χορηγούνται κατ’ αρχάς δωρεάν στους παραγωγούς και μεταβιβάζονται, κατόπιν, σε επιχειρήσεις, βάσει διαδικασίας και ανταλλάγματος που καθορίζει το κράτος
Συμβατή η πολωνική ενίσχυση των σταθμών συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης — SA.36518
Το 2007 η Πολωνία εισήγαγε ένα σύστημα υποστήριξης της συμπαραγωγής ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας μέσω εμπορίας αντίστοιχων πιστοποιητικών προέλευσης. Οι δικαιούχοι του μέτρου είναι οι παραγωγοί ηλεκτρισμού και θερμότητας σε σταθμούς συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης που είναι εγκατεστημένοι στην Πολωνία. Υπάγονται σε 3 διαφορετικές κατηγορίες, ανάλογα με το είδος του χρησιμοποιούμενου καυσίμου και της δυναμικότητας των μονάδων. Σύμφωνα με το μέτρο, οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και ορισμένες επιχειρήσεις, υποχρεούνται να προμηθεύονται ορισμένο αριθμό πιστοποιητικών προέλευσης από τους δικαιούχους της ενίσχυσης. Τα πιστοποιητικά αυτά εκδίδονται από τις αρμόδιες πολωνικές αρχές και χορηγούνται δωρεάν στους παραγωγούς ηλεκτρικής και θερμικής ενέργειας. Παράλληλα, δυνάμει νόμου, οι πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας και μερικές ενεργοβόρες επιχειρήσεις υποχρεούνται να προμηθεύονται έναν συγκεκριμένο αριθμό τέτοιων πιστοποιητικών από τους κατόχους τους, έναντι ορισμένου ανταλλάγματος. Ο αριθμός των υποχρεωτικών πιστοποιητικών είναι ανάλογος, για μεν τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, με την ποσότητα της ενέργειας που πώλησαν αυτοί στους τελικούς καταναλωτές, για δε τις επιχειρήσεις, με την ποσότητα της ενέργειας που προμηθεύτηκαν αυτές.
Τον Απρίλιο του 2013, η Πολωνία προέβη σε κοινοποίηση του μέτρου αυτού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρά το γεγονός ότι δεν θεωρούσε ότι αυτό συνιστά κρατική ενίσχυση, καθώς η χρηματοδότησή του δεν προέρχεται από κρατικούς πόρους. Η Επιτροπή, από την άλλη μεριά, θεώρησε ότι το μέτρο χρηματοδοτείται από κρατικούς πόρους, καθώς αφενός τα πιστοποιητικά χορηγούνται δωρεάν στους παραγωγούς και αφετέρου οι πόροι από τη μεταβίβαση αυτών των πιστοποιητικών έναντι ανταλλάγματος που ορίζει το κράτος λογίζονται ότι βρίσκονται διαρκώς υπό κρατικό έλεγχο, επειδή το κράτος ρυθμίζει λεπτομερώς την όλη διαδικασία. Περαιτέρω, το μέτρο πληροί και τις άλλες προϋποθέσεις, προκειμένου να χαρακτηριστεί ως κρατική ενίσχυση κατά την έννοια του άρθρου 107 § 1 ΣΛΕΕ. Πάντως, η Επιτροπή αποφάνθηκε ότι το μέτρο είναι συμβατό υπό το πρίσμα των διατάξεων των Κατευθυντήριων Γραμμών για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και της ενέργειας (2014-2020), για τις ενισχύσεις που χορηγήθηκαν μετά την 01.07.2014, και των Κατευθυντήριων Γραμμών για την προστασία του περιβάλλοντος (2007-2013), για τις ενισχύσεις που χορηγήθηκαν πριν την 01.07.2014. Σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές, τα κράτη μέλη δύνανται να χορηγούν ενισχύσεις σε σταθμούς συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, οι οποίες, εν προκειμένω, κρίθηκε ότι πληρούνταν από το υπό κρίση μέτρο.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.36518 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, μόλις διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.