C 40/2002 (πρώην N 513/2001) – Μη συμβιβάσιμη ελληνική ενίσχυση στα «Ελληνικά Ναυπηγεία» – ανάκτηση
Ενίσχυση στα «Ελληνικά Ναυπηγεία»
Τον Ιούλιο του 2001 η Ελλάδα είχε κοινοποιήσει στην Επιτροπή μέτρα ενισχύσεων προς την εταιρεία «Ελληνικά Ναυπηγεία». Τον Ιούνιο του 2002 η Επιτροπή ενέκρινε ορισμένα εξ αυτών [SG (2002) D/230101], ενώ κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας για τα εξής δύο μέτρα: α) ότι το κράτος αναλαμβάνει να καλύψει μέρος των μελλοντικών συνταξιοδοτικών δαπανών της επιχείρησης (μέρος της εφάπαξ αποζημίωσης συνταξιοδότησης) για τους εργαζομένους που απασχολούσε η επιχείρηση κατά το χρόνο μεταβίβασής της στους νέους μετόχους (άρθρο 5 § 2 ν. 2941/2001) και β) ότι η εταιρεία μπορεί να μετατρέψει ορισμένα αποθεματικά που απαλλάσσονται της φορολογίας σε μετοχικό κεφάλαιο, χωρίς να καταβληθεί ο προβλεπόμενος από το νόμο φόρος, εφόσον τα αποθεματικά αυτά συμψηφισθούν με ζημίες παρελθουσών χρήσεων (άρθρο 6 § 4 ν. 2941/2001). Τα επίμαχα αυτά μέτρα περιλήφθηκαν μάλιστα στο ν. 2941/2001, τον οποίον θέσπισε εν τω μεταξύ η Ελλάδα και ενόσω ακόμη διαρκούσε η επίσημη έρευνα της Επιτροπής.
Την 22.10.2004 η Επιτροπή περάτωσε την επίσημη έρευνα και αποφάσισε ότι το μεν πρώτο μέτρο αποτελεί λειτουργική ενίσχυση, καθώς συνεπάγεται μείωση του κόστους που βαρύνει κανονικά την επιχείρηση, ενώ το δεύτερο μέτρο της φοροαπαλλαγής αποτελεί κρατική ενίσχυση [EE 2005 L 75/44]˙ τέτοιες ενισχύσεις δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό (ΕΚ) 1540/98 περί των νέων κανόνων ενισχύσεων της ναυπηγικής βιομηχανίας (ΕΕ 1998 L 202/1) και, επομένως, δεν συμβιβάζονται με την κοινή αγορά και απαγορεύεται να υλοποιηθούν.
Πέραν του ασυμβίβαστου χαρακτήρα, η Επιτροπή έκρινε επιπλέον ότι οι εν λόγω ενισχύσεις είναι και παράνομες, αφού, μολονότι η Ελλάδα της τις είχε κοινοποιήσει σε μορφή νομοσχεδίου, ωστόσο, ψήφισε το ν. 2941/2001 χωρίς να αναμένει την απόφαση της Επιτροπής επ’ αυτού (υποχρέωση standstill). Η παρανομία αυτή είχε ως συνέπεια, σε συνδυασμό με το μη συμβιβάσιμο της ενίσχυσης, να οδηγήσει την Επιτροπή να ζητήσει την ανάκτηση όσων ενισχύσεων έχουν ήδη καταβληθεί στα «Ελληνικά Ναυπηγεία».
Κατόπιν της παραπάνω απόφασης της Επιτροπής, η Ελλάδα προωθεί τροπολογία, προκειμένου να καταργηθούν οι διατάξεις των άρθρων 5 § 2 και 6 § 4 του ν. 2941/2001.