Τροποποίηση ελληνικής μεθόδου υπολογισμού προμηθειών εγγύησης – SA.116266

Η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει της Ανακοίνωσης 2008 για τις εγγυήσεις, τροποποίηση και παράταση της μεθοδολογίας υπολογισμού των προμηθειών εγγύησης σε τράπεζες για τη χρηματοδότηση μεγάλων επιχειρήσεων

Το 2022, η Επιτροπή είχε εγκρίνει, με βάση την Ανακοίνωση 2008 για τις εγγυήσεις, τη μέθοδο υπολογισμού προμηθειών εγγύησης που χορηγεί το Ελληνικό Δημόσιο για δάνεια μεγάλων επιχειρήσεων (SA.102741/2022). Το 2024, η Ελλάδα κοινοποίησε στην Επιτροπή τροποποίηση και παράταση της μεθοδολογίας.

Η Ελλάδα πρότεινε την τροποποίηση της παραμέτρου του πάγιου διοικητικού και χρηματοδοτικού κόστους στον «μηχανισμό διακυβέρνησης», ο οποίος διασφαλίζει ότι οι προμήθειες εγγύησης συμμορφώνονται με το τμήμα 2.3 της Ανακοίνωσης 2008 για τις εγγυήσεις. Οι ελληνικές αρχές πρότειναν, επίσης, την τροποποίηση της αρχικής απόφασης, προκειμένου το άθροισμα των διοικητικών και χρηματοδοτικών δαπανών να ισούται με το βασικό επιτόκιο για την Ελλάδα, όπως δημοσιεύεται από την Επιτροπή, συν ένα πάγιο διοικητικό κόστος 0,25%. Αυτή η αλλαγή κρίνεται απαραίτητη για την προσαρμογή της μεθοδολογίας στις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς, καθώς τα βασικά επιτόκια βασίζονται στα επιτόκια Euribor 12 μηνών. Τέλος, προτάθηκε η παράταση της ισχύος της μεθοδολογίας κατά δύο έτη, έως τις 21 Απριλίου 2028.

Η Επιτροπή επεσήμανε αρχικά ότι οι αξιολογήσεις που είχε κάνει στην εγκριτική απόφαση παραμένουν οι ίδιες, με εξαίρεση την αξιολόγηση της επάρκειας του μηχανισμού διακυβέρνησης και της ικανότητάς του να ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο ενδεχόμενης ενίσχυσης προς τον ενδιάμεσο χρηματοπιστωτικό οργανισμό.

Όσον αφορά το κόστος χρηματοδότησης, η Επιτροπή αναγνώρισε ότι τα επιτόκια της αγοράς αυξάνονται συστηματικά από τα μέσα του 2022, αυξάνοντας παράλληλα και το κόστος χρηματοδότησης των ενδιάμεσων χρηματοπιστωτικών οργανισμών. Τα βασικά επιτόκια ενδείκνυνται για τον καθορισμό του χρηματοδοτικού κόστους των ενδιάμεσων χρηματοπιστωτικών οργανισμών, δεδομένου ότι βασίζονται σε έναν ευρέως αποδεκτό δείκτη της αγοράς για τον προσδιορισμό του μέσου κόστους δανεισμού μιας μεγάλης ομάδας ευρωπαϊκών τραπεζών στις διατραπεζικές αγορές δανεισμού. Συνεπώς, η τροποποίηση θα βελτιώσει την επάρκεια του «μηχανισμού διακυβέρνησης» για την εξασφάλιση προμήθειας εγγύησης σύμφωνης με την αγορά και την ικανότητά του να ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο ενδεχόμενης ενίσχυσης προς τον ενδιάμεσο χρηματοπιστωτικό οργανισμό εν μέσω μεταβαλλόμενων συνθηκών της αγοράς.

Όσον αφορά τις διοικητικές δαπάνες, η Επιτροπή επεσήμανε ότι το προτεινόμενο διοικητικό κόστος (+0,25%), ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις διοικητικές δαπάνες που πρέπει να χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό των προμηθειών εγγύησης βάσει πιστωτικού κινδύνου. Οι προτεινόμενες διοικητικές δαπάνες είναι λογικές, ιδίως δεδομένου ότι η μεθοδολογία στοχεύει σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις για μεγαλύτερα ποσά δανείων.

Σε ό,τι αφορά στην παράταση της μεθοδολογίας, η Επιτροπή παρατήρησε ότι, με δεδομένη την αύξηση του κόστους χρηματοδότησης, μία μεταβλητή παραμετροποίησή του θα βελτίωνε την ακρίβεια της μεθοδολογίας για την εξασφάλιση προμηθειών εγγύησης σύμφωνων με την αγορά. Η προβλεπόμενη εγγύηση συμμόρφωσης με την αγορά, η οποία βασίζεται στους δείκτες αγοράς συμβολαίων ανταλλαγής πιστωτικού κινδύνου (CDS) iTraxx Europe και iTraxx Crossover, που με τη σειρά τους βασίζονται σε μεταβλητή παραμετροποίηση, θα διασφαλίσει περαιτέρω τη συνοχή με τις τιμές της αγοράς για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Ως εκ τούτου, η τροποποιημένη μεθοδολογία ανταποκρίνεται καλύτερα στις συνθήκες της αγοράς σε σύγκριση με τη μεθοδολογία που αντικαθιστά. Συνεπώς, είναι προς όφελος της Ελλάδας και των ωφελούμενων επιχειρήσεων να υπάρχει μεγαλύτερη σταθερότητα στην εφαρμογή της τροποποιημένης μεθοδολογίας απ’ ό,τι εάν δεν είχε παραταθεί η διάρκειά της. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή έκρινε σκόπιμο να παραταθεί η διάρκεια της μεθοδολογίας κατά δύο έτη.

Ενόψει των ανωτέρω, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η τροποποιημένη μεθοδολογία επιτρέπει την κατάλληλη εκτίμηση κινδύνου των συναλλαγών που θα υποστηρίζει το Δημόσιο, για τον προσδιορισμό των συνολικών προμηθειών εγγύησης που είναι σύμφωνες με την αγορά και τον κατάλληλο υπολογισμό του στοιχείου ενίσχυσης στις εγγυήσεις που συνεπάγονται κρατική ενίσχυση. Έτσι, η τροποποιημένη μεθοδολογία υπολογισμού είναι σύμφωνη με την Ανακοίνωση 2008 για τις εγγυήσεις.

keyboard_arrow_up