Η Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας, προκειμένου να αξιολογήσει μία γερμανική ad hoc ενίσχυση για την αναδιάρθρωση της αεροπορικής εταιρεία Condor, κατόπιν έκδοσης της απόφασης του ΓεΔΕΕ στην υπόθεση T-28/22
Επίσημη διαδικασία έρευνας για την αναδιάρθρωση της Condor – SA.63203
Η Condor είναι γερμανική αεροπορική εταιρεία τσάρτερ, η οποία παρέχει υπηρεσίες αερομεταφορών σε μεμονωμένους πελάτες και τουριστικούς πράκτορες από τους κόμβους της στη Γερμανία, με έμφαση στην αγορά ταξιδιών αναψυχής. Τον Σεπτέμβριο του 2019, αναγκάστηκε να υποβάλει αίτηση αφερεγγυότητας λόγω της θέσης της μητρικής της εταιρείας, δηλαδή του ομίλου Thomas Cook, σε καθεστώς εκκαθάρισης.
Την περίοδο 2019-2021, η Condor επωφελήθηκε από διάφορα γερμανικά μέτρα κρατικών ενισχύσεων τα οποία μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε δύο ομάδες: α) μέτρα που αποσκοπούσαν στην επίλυση των οικονομικών δυσχερειών που προκλήθηκαν από την αφερεγγυότητα της Thomas Cook και β) μέτρα για την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν από την πανδημία του κορωνοϊού.
Συγκεκριμένα, το 2019 η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2014 για τη διάσωση και αναδιάρθρωση προβληματικών μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων, μία ενίσχυση διάσωσης της Condor (SA.55394/2019). Το 2022, το ΓεΔΕΕ απέρριψε προσφυγή της Ryanair κατά της απόφασης αυτής (Τ-577/20).
Το 2020, η Επιτροπή ενέκρινε, με ευθεία εφαρμογή του άρθρου 107 (2) (β) ΣΛΕΕ, μία ad hoc ενίσχυση για την αποκατάσταση ζημιών της Condor που συνδέονται με την πανδημία του κορωνοϊού (SA.56867/2020). Το 2021, το ΓεΔΕΕ ακύρωσε την εν λόγω απόφαση, κατόπιν προσφυγής της Ryanair, λόγω έλλειψης αιτιολογίας, καθώς η Επιτροπή δεν είχε προβεί σε σαφή διάκριση των οικονομικών προβλημάτων της Condor που προϋπήρχαν της πανδημίας του κορωνοϊού με εκείνα που προέκυψαν συνεπεία αυτής (T-665/20). Παρά ταύτα, η Επιτροπή, το 2021 έκρινε εκ νέου συμβατή την επίμαχη ενίσχυση, συμπληρώνοντας την προηγούμενη αιτιολογία της (SA.56867/2021).
Το 2021, η Επιτροπή ενέκρινε, και πάλι με ευθεία εφαρμογή του άρθρου 107 (2) (β) ΣΛΕΕ, μία δεύτερη ad hoc ενίσχυση για την αποκατάσταση ζημιών της Condor που συνδέονται με την πανδημία του κορωνοϊού (SA.63617/2021).
Τέλος, το 2021 η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2014 για τη διάσωση και αναδιάρθρωση προβληματικών μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων, ένα μέτρο ενίσχυσης για την Condor που είχε δύο σκέλη: α) τροποποίηση των όρων των δανείων που είχε λάβει η Condor για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού και μερική διαγραφή χρέους ύψους 90.000.000 ευρώ που απορρέει από τα εν λόγω δάνεια και β) διαγραφή χρέους ύψους 20.200.000 ευρώ που αντιστοιχεί σε τόκους που οφείλει να καταβάλλει η Condor (SA.63203/2021). Κατά της απόφασης αυτής, το 2022 η Ryanair άσκησε την παρούσα προσφυγή ακυρώσεως ενώπιον του ΓεΔΕΕ (Τ-28/22).
Το ΓεΔΕΕ έκανε δεκτή την προσφυγή ακυρώσεως και ακύρωσε την απόφαση της Επιτροπής, κρίνοντας ότι η τελευταία δεν είχε εξετάσει τη συμμόρφωση του μέτρου με το σημείο 67 των Κατευθυντηρίων Γραμμών 2014 για τη διάσωση και αναδιάρθρωση προβληματικών μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων περί ύπαρξης εύλογου μεριδίου για το κράτος από τα μελλοντικά κέρδη αξίας του δικαιούχου.
Κατόπιν τούτων, η Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας, προκειμένου να αξιολογήσει περαιτέρω το επίμαχο μέτρο αναδιάρθρωσης. Ειδικότερα, η έρευνα θα επικεντρωθεί εάν και σε ποιο βαθμό ήταν δυνατή και αναγκαία η περαιτέρω κατανομή των βαρών και η μείωση του ηθικού κινδύνου και εάν αυτό θα είχε επηρεάσει τη φύση και το μέγεθος των αντισταθμιστικών μέτρων που τέθηκαν σε εφαρμογή.



