Επίσημη διαδικασία έρευνας για σλοβακική ad hoc ενίσχυση στη NAJPI – SA.38121

Σε περίπτωση που αμφισβητείται η νομιμότητα μέτρου ενίσχυσης που χορηγήθηκε βάσει του ΓΑΚ, η Επιτροπή οφείλει, βάσει των άρθρων 107 (3) και 108 (3) ΣΛΕΕ, να ελέγξει ότι πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που τίθενται στον ΓΑΚ, προκειμένου να διαπιστώσει εάν το εν λόγω μέτρο ορθά δεν της κοινοποιήθηκε και, άρα, να κρίνει εάν πρόκειται για νόμιμη ή παράνομη κρατική ενίσχυση

Το 2013, η Σλοβακία χρηματοδότησε την εταιρεία NAJPI a.s. (NAJPI) με περίπου 5.000.000 ευρώ, για την κατασκευή ενός εργοστασίου εξόρυξης γυάλινης άμμου. Το μέτρο είχε τη μορφή περιφερειακής ενίσχυσης, προκειμένου η επένδυση για τη δημιουργία της μονάδας εξόρυξης γυάλινης άμμου να πραγματοποιηθεί στη σλοβακική περιοχή Trnavský kraj, Západné Slovensko.

Το 2017, κατόπιν καταγγελίας που υπέβαλε η ανταγωνίστρια εταιρεία Kerkosand, η Επιτροπή έκρινε ότι το επίμαχο μέτρο συνιστά κρατική ενίσχυση, συμβατή βάσει του τότε ισχύοντος ΓΑΚ 800/2008, καθώς πληρούσε τους όρους των άρθρων 13 και 14 για τις περιφερειακές ενισχύσεις και του άρθρου 3 του Παραρτήματος Ι του  ΓΑΚ 800/2008 για τον ορισμό των ΜΜΕ. Συναφώς, η Επιτροπή επισήμανε ότι, επειδή το μέτρο χορηγήθηκε βάσει του ΓΑΚ, η ίδια δεν είναι αρμόδια να το εξετάσει βάσει της προκαταρκτικής εξέτασης που προβλέπεται στο άρθρο 4 του Κανονισμού 2015/1589. Κατά συνέπεια, η Επιτροπή «απέρριψε» ως αβάσιμη την καταγγελία της Kerkosand, (SA.38121/2017). Η απορριπτική αυτή απόφαση, χωρίς να αναφέρει ότι πρόκειται για απόφαση μη προβολής αντιρρήσεων εκ μέρους της Επιτροπής, εστάλη στο σλοβακικό Υπουργείο Εξωτερικών και κοινοποιήθηκε στην Kerkosand. Στη συνέχεια, δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ, με τη μορφή σύντομης επικοινωνίας, υπό τον τίτλο «Έγκριση κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο των διατάξεων των άρθρων 107 και 108 της ΣΛΕΕ. Περιπτώσεις όπου η Επιτροπή δεν προβάλλει αντίρρηση».

Κατόπιν προσφυγής της Kerkosand (T-745/17), το ΓεΔΕΕ ακύρωσε την παραπάνω απόφαση της Επιτροπής, κρίνοντας ότι, σε περίπτωση που αμφισβητείται η νομιμότητα μέτρου ενίσχυσης που χορηγήθηκε βάσει του ΓΑΚ, η Επιτροπή οφείλει, βάσει των άρθρων 107 (3) και 108 (3) ΣΛΕΕ, να ελέγξει ότι πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις που τίθενται στον ΓΑΚ, προκειμένου να διαπιστώσει εάν το εν λόγω μέτρο ορθά δεν της κοινοποιήθηκε και, άρα, να κρίνει εάν πρόκειται για νόμιμη ή παράνομη κρατική ενίσχυση. Στη βάση αυτή, το ΓεΔΕΕ διαπίστωσε ότι τα στοιχεία που είχε προσκομίσει η προσφεύγουσα ήταν ικανά για να κλονίσουν την αξιολόγηση της NAJPI ως μικρομεσαίας επιχείρησης, επιλέξιμης για κρατική ενίσχυση.

Κατόπιν τούτων, η Επιτροπή αποφάσισε να κινήσει επίσημη διαδικασία έρευνας, προκειμένου να αξιολογήσει περαιτέρω το επίμαχο μέτρο. Η έρευνα θα επικεντρωθεί ιδίως στο κατά πόσον, κατά τη στιγμή της χορήγησης της ενίσχυσης, η NAJPI μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ΜΜΕ. Περαιτέρω, θα αξιολογηθεί κατά πόσον, κατά τη στιγμή της χορήγησης της ενίσχυσης, πληρούνταν οι όροι που προβλέπονται στον ΓΑΚ 800/2008 στους οποίους είχαν βασιστεί οι αρμόδιες σλοβακικές αρχές κατά τη θέσπιση του μέτρου.

Σε περίπτωση που κριθεί ότι το επίμαχο μέτρο δεν πληροί τους όρους του ΓΑΚ 800/2008, η Επιτροπή θα αξιολογήσει επικουρικά τη συμβατότητά του, βάσει των τότε ισχυόντων κανόνων των Κατευθυντηρίων Γραμμών για τις εθνικές περιφερειακές ενισχύσεις 2007-2013.

keyboard_arrow_up