Γερμανική ad hoc ενίσχυση στην RWE Power AG – SA.53625

Η Επιτροπή ενέκρινε, με άμεση εφαρμογή του άρθρου 107 (3) (γ) ΣΛΕΕ, γερμανική ad hoc ενίσχυση στην εταιρεία RWE Power AG, λόγω της πρόωρης σταδιακής κατάργησης λιγνιτικών μονάδων ηλεκτροπαραγωγής στη Ρηνανία

Σύμφωνα με το γερμανικό δίκαιο, η χρήση άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να καταργηθεί σταδιακά έως το 2038. Η Γερμανία αποφάσισε να συνάψει συμφωνίες με τους κύριους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη, την RWE Power AG (RWE) και τη Lausitz Energie Kraftwerke AG (LEAG), για να ενθαρρύνει το πρόωρο κλείσιμο των λιγνιτικών σταθμών ηλεκτροπαραγωγής. Έτσι, το 2021 κοινοποίησε στην Επιτροπή το σχέδιό της να αποζημιώσει τους εν λόγω φορείς με συνολικά 4.350.000.000 ευρώ, τα οποία θα κατανέμονταν ως εξής: α) 2.600.000.000 ευρώ στην RWE και β) 1.750.000.000 ευρώ στην LEAG.

Την ίδια χρονιά, η Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας για τα παραπάνω μέτρα. Το 2022, η Γερμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή τροποποίηση της συμφωνίας του γερμανικού δημοσίου με την RWE, η οποία περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, μία αναθεωρημένη μέθοδο υπολογισμού των διαφυγόντων κερδών της RWE, σε μία προσπάθεια τεκμηρίωσης ότι η αποζημίωση που θα λάμβανε ήταν δικαιολογημένη και αναλογική. Το 2023, η Επιτροπή αποφάσισε να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής της έρευνας, ώστε να καλύπτει και τα νέα αυτά δεδομένα.

Κατά το πέρας της επίσημης διαδικασίας έρευνας ως προς το ζήτημα της αποζημίωσης της RWE, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η εν λόγω αποζημίωση συνιστά κρατική ενίσχυση, διότι χορηγεί οικονομικό πλεονέκτημα στον φορέα εκμετάλλευσης του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.

Εξετάζοντας τη συμβατότητα της ενίσχυσης, η Επιτροπή έκρινε ότι το μέτρο: α) είναι αναγκαίο για την σταδιακή κατάργηση των λιγνιτικών σταθμών της RWE, οι οποίοι είναι σήμερα κερδοφόροι, γεγονός που απαιτεί να δοθούν ορισμένα κίνητρα στην RWE για να αποχωρήσει από την αγορά, προκειμένου να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι της Γερμανίας και να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030, β) είναι κατάλληλο, διότι τα εναλλακτικά μέτρα δεν θα επέτρεπαν μια τόσο καλά στοχευμένη και προβλέψιμη σταδιακή κατάργηση των εν λόγω μονάδων, ούτε θα οδηγούσαν σε συμφωνία μεταξύ της Γερμανίας και της RWE, γ) είναι αναλογική, διότι περιορίζεται στο ελάχιστο αναγκαίο επίπεδο και δεν οδηγεί σε υπεραντιστάθμιση, με δεδομένο ότι η τρέχουσα καθαρή αξία των διαφυγόντων κερδών της RWE είναι υψηλότερη από την τρέχουσα καθαρή αξία της αντιστάθμισης, δ) συμβάλλει τόσο σημαντικά στους περιβαλλοντικούς στόχους της ΕΕ, ώστε υπερισχύει έναντι κάθε πιθανής στρέβλωσης του ανταγωνισμού που προκαλείται από την εν λόγω αποζημίωση.

Στη βάση αυτή, η Επιτροπή ενέκρινε το γερμανικό μέτρο.

keyboard_arrow_up