H Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας για ρουμανικά μέτρα ενίσχυσης της αεροπορικής εταιρείας Blue Air Aviation
Έναρξη επίσημης διαδικασίας έρευνας για ρουμανικά μέτρα – SA.62829
Η ρουμανική αεροπορική εταιρεία Blue Air Aviation (Blue Air) αντιμετωπίζει οικονομικές δυσκολίες, ήδη από το 2019. Τον Μάρτιο του 2020 υπέστη, όπως και άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των αερομεταφορών, σημαντικά πλήγματα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού και των συνακόλουθων περιοριστικών ταξιδιωτικών μέτρων. Μάλιστα, τον Νοέμβριο του 2022, οι ρουμανικές αρχές ανέστειλαν προσωρινά την άδεια λειτουργίας της, λόγω της οικονομικής της κατάστασης.
Τον Αύγουστο του 2020 η Επιτροπή, με την απόφαση SA.57026, είχε εγκρίνει δύο μέτρα υπέρ της Blue Air, τα οποία αφορούσαν: α) εγγύηση από το ρουμανικό δημόσιο για δάνειο, ύψους περί τα 28.000.000 ευρώ, για την αντιστάθμιση των ζημιών που προέκυψαν από την πανδημία του κορωνοϊού και τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, β) εγγύηση από το ρουμανικό δημόσιο περί τα 34.000.000 ευρώ για δάνειο που προοριζόταν να καλύψει άμεσες ανάγκες ρευστότητας της Blue Air, σε μία προσπάθεια διάσωσής της.
Η Ρουμανία είχε δεσμευθεί να διασφαλίσει ότι η εγγύηση για το δεύτερο δάνειο, δηλαδή αυτό που αφορούσε τις ανάγκες ρευστότητας της Blue Air, θα τερματιζόταν μετά την πάροδο έξι μηνών ή, διαφορετικά, θα κοινοποιούνταν στην Επιτροπή είτε σχέδιο εκκαθάρισης είτε σχέδιο αναδιάρθρωσης της Blue Air.
Τον Απρίλιο του 2021, η Ρουμανία κοινοποίησε, πράγματι, στην Επιτροπή σχέδιο αναδιάρθρωσης της Blue Air που κάλυπτε την περίοδο μεταξύ Αυγούστου 2020 και Σεπτεμβρίου 2025. Από την κοινοποίηση στην Επιτροπή και έκτοτε, το σχέδιο έχει τροποποιηθεί αρκετές φορές, χωρίς, όμως, να κοινοποιηθεί εκ νέου στην Επιτροπή. Οι τροποποιήσεις του, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν: παράταση της διάρκειας της εγγύησης που αφορούσε το δεύτερο δάνειο σε έξι έτη, ήτοι έως το 2026, πρόσθετα μέτρα αναδιάρθρωσης και τρόπους εξεύρεσης ιδιωτικής χρηματοδότησης της εταιρείας. Τον Νοέμβριο του 2022, το ρουμανικό δημόσιο αποπλήρωσε το δεύτερο δάνειο της Blue Air και απέκτησε το 75% των μετοχών της.
Αυτές οι νεότερες, μη κοινοποιηθείσες στην Επιτροπή, τροποποιήσεις, και συγκεκριμένα η παράταση της διάρκειας της εγγύησης για το δεύτερο δάνειο, καθώς και η απόκτηση από το ρουμανικό δημόσιο του 75% των μετοχών της Blue Air κατόπιν της αποπληρωμής του δεύτερου δανείου, προκάλεσαν την παρέμβαση της Επιτροπής. Η Επιτροπή έκρινε ότι αμφότερα τα μέτρα συνιστούν κρατικές ενισχύσεις, και μάλιστα παράνομες, δεδομένου ότι δεν είχαν κοινοποιηθεί. Περαιτέρω, εξέφρασε τις ανησυχίες της ως προς τη συμβατότητα των μέτρων, αλλά και του ίδιου του σχεδίου αναδιάρθρωσης, με τις Κατευθυντήριες Γραμμές 2014 για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων.
Για τους λόγους αυτούς, ανακοίνωσε την έναρξη επίσημης διαδικασίας έρευνας, ώστε να διαπιστωθεί: α) εάν το σχέδιο αναδιάρθρωσης μπορεί να αποκαταστήσει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της Blue Air, χωρίς άλλη κρατική ενίσχυση, β) εάν το σχέδιο αναδιάρθρωσης μπορεί να υποστηριχθεί από ίδια κεφάλαια της Blue Air ή από άλλους ιδιωτικούς πόρους, χωρίς την καταβολή οιασδήποτε κρατικής ενίσχυσης, και γ) εάν υπάρχουν κατάλληλα μέτρα για τον περιορισμό των στρεβλώσεων του ανταγωνισμού που δημιουργούνται από τις κρατικές ενισχύσεις που χορήγησε η Ρουμανία υπέρ της Blue Air.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης με τον αριθμό υπόθεσης SA.62829 είναι αναρτημένη στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού της Επιτροπής: https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/202321/SA_62829_C0B14288-0100-C365-BCFC-C2C877FB3E34_58_1.pdf
Το σχετικό δελτίο Τύπου είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en%E2%80%8B%E2%80%8B%E2%80%8B/ip_23_1364