Έγκριση ισπανικού μέτρου για σιδηροδρομικές μεταφορές – SA.100486

Η Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις 2008, ισπανικό καθεστώς ενισχύσεων, συνολικού προϋπολογισμού 120 εκατομμυρίων ευρώ, για τη στήριξη των βιώσιμων σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, στο πλαίσιο του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας

Η Ισπανία κοινοποίησε στην Επιτροπή ένα μέτρο ενίσχυσης, συνολικού προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου μέσω του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF), μετά τη θετική αξιολόγηση της Επιτροπής για το ισπανικό σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας και την έγκρισή του από το Συμβούλιο.

Το καθεστώς θα διαρκέσει έως τις 30 Ιουνίου 2026 και αποσκοπεί στη μετάβαση από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές ως πιο φιλικού προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς.

Η στήριξη θα λάβει τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων για την αποζημίωση των εμπορευματικών εταιριών για τη διαφορά κόστους μεταξύ οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών, με βάση τον πραγματικό όγκο των εμπορευματικών μεταφορών που μετατοπίστηκαν από τη χρήση οδικών μέσων προς τους σιδηροδρόμους. Το ποσό της ενίσχυσης υπολογίζεται, επίσης, με βάση τις περιβαλλοντικές επιδόσεις των σιδηροδρομικών εταιριών, γεγονός που παρέχει κίνητρα για βελτιώσεις. Το καθεστώς αφορά όλες τις εμπορευματικές εταιρίες που είναι εγκατεστημένες στην ΕΕ και διαθέτουν όλες τις απαραίτητες άδειες, όπως το ενιαίο πιστοποιητικό ασφάλειας. Για να δοθούν κίνητρα στις εταιρίες μεταφοράς εμπορευμάτων να στραφούν στον σιδηρόδρομο, τα συγκεκριμένα ποσά ενίσχυσης ανά δικαιούχο θα εξαρτηθούν από την αύξηση της σιδηροδρομικής εμπορευματικής κίνησης κατά το προηγούμενο έτος.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι:

    – Το ισπανικό μέτρο είναι επωφελές για το περιβάλλον και την κινητικότητα, καθώς υποστηρίζει τις σιδηροδρομικές μεταφορές, οι οποίες είναι λιγότερο ρυπογόνες από τις οδικές μεταφορές, και, ταυτόχρονα, περιορίζει την οδική συμφόρηση.

    – το μέτρο είναι απαραίτητο για την επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων, δηλαδή του συντονισμού των σιδηροδρομικών μεταφορών και της μετατόπισης των εμπορευματικών μεταφορών από τις οδικές στις σιδηροδρομικές μεταφορές.

    – το μέγιστο ποσό της ενίσχυσης τηρεί τα ανώτατα όρια που ορίζονται στις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις 2008 και, ως εκ τούτου, το μέτρο είναι αναλογικό.

    – η ενίσχυση περιορίζεται στην αντιστάθμιση της διαφοράς του κόστους μεταξύ οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών και, επομένως, δεν θα έχει αδικαιολόγητες αρνητικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό και το εμπόριο στην ΕΕ.

Βάσει των ανωτέρω, η Επιτροπή ενέκρινε το επίμαχο ισπανικό μέτρο σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις 2008.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.100486 (2022) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού της Επιτροπής, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_22_1921

keyboard_arrow_up