Έγκριση πορτογαλικών ενισχύσεων υπέρ του Ομίλου ΤΑΡ – SA.60165 & SA.63402

Η Επιτροπή ενέκρινε, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές διάσωσης και αναδιάρθρωσης 2014, πορτογαλική ενίσχυση αναδιάρθρωσης υπέρ του Ομίλου Transportes Aéreos Portugueses SGPS S.A. και της αεροπορικής εταιρίας TAP Air Portugal, καθώς και πορτογαλικό καθεστώς αποζημίωσης υπέρ της TAP Air Portugal για τη ζημία που υπέστησαν λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, με απευθείας εφαρμογή του άρθρου 107 παρ. 2β ΣΛΕΕ.

Η Πορτογαλία κοινοποίησε στην Επιτροπή α) ενίσχυση αναδιάρθρωσης ύψους 2,55 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη στήριξη της βιωσιμότητας του Ομίλου Transportes Aéreos Portugueses SGPS S.A. («TAP SGPS») και της αεροπορικής εταιρίας TAP Air Portugal (SA.60165), και β) ενίσχυση ύψους 107,1 εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστη η TAP Air Portugal κατά την περίοδο μεταξύ 1 Ιουλίου 2020 και 30 Δεκεμβρίου 2020 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού (SA.63402). Αναλυτικότερα:

  • Όσον αφορά την ενίσχυση αναδιάρθρωσης (SA.60165)

Στο πλαίσιο του επίμαχου καθεστώτος, η στήριξη θα λάβει τη μορφή μέτρων ιδίων κεφαλαίων ή οιονεί ιδίων κεφαλαίων, ύψους 2,55 δισεκατομμυρίων ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της μετατροπής του δανείου της ενίσχυσης διάσωσης, ύψους 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ σε μετοχικό κεφάλαιο. Το σχέδιο καλύπτει τον όμιλο TAP και όλες τις θυγατρικές του. Ωστόσο, λόγω της σημαντικότητας της εταιρίας TAP Air Portugal για τον όμιλο TAP, τα περισσότερα μέτρα αναδιάρθρωσης αναφέρονται σε αυτήν. Συγκεκριμένα, το σχέδιο αναδιάρθρωσης, προβλέπει μείωση: i) του στόλου της TAP Air Portugal, ii) του αριθμού των δρομολογίων της TAP Air Portugal, iii) του προσωπικού που απασχολείται στον όμιλο TAP, καθώς και εκποίηση ορισμένων μη βασικών οικονομικών δραστηριοτήτων του ομίλου TAP, προκειμένου αυτός να επικεντρωθεί στις βασικές του δραστηριότητες αεροπορικών μεταφορών. Επιπλέον, τόσο στον όμιλο TAP όσο και στις θυγατρικές του θα απαγορευθεί να πραγματοποιήσουν οποιαδήποτε εξαγορά έως την ολοκλήρωση του σχεδίου αναδιάρθρωσης. Ακόμη, προκειμένου να αποτραπεί το ενδεχόμενο στρέβλωσης του ανταγωνισμού, η TAP Air Portugal θα διαθέσει, κατόπιν διαγωνισμού, σε ανταγωνιστικό αερομεταφορέα έως και 18 θέσεις προσγείωσης και απογείωσης (“slots”) ημερησίως στον αερολιμένα της Λισαβόνας. Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η είσοδος ή η επέκταση των δρομολογίων ανταγωνιστικού αερομεταφορέα στον εν λόγω αερολιμένα θα γίνει προς όφελος των καταναλωτών. Περαιτέρω, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το εν λόγω σχέδιο θα ευνοήσει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ομίλου ΤΑΡ και, συνεπώς, ενέκρινε την επίμαχη ενίσχυση υπό όρους, σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές διάσωσης και αναδιάρθρωσης 2014.

  • Όσον αφορά το μέτρο αποζημίωσης (SA.63402)

Η Πορτογαλία κοινοποίησε, επίσης, στην Επιτροπή ένα καθεστώς ενισχύσεων λόγω κορωνοϊού, συνολικού προϋπολογισμού 107,1 εκατομμυρίων ευρώ, με σκοπό την αποζημίωση της ΤΑΡ Air Portugal για τη ζημία που υπέστη κατά την περίοδο μεταξύ 1 Ιουλίου και 30 Δεκεμβρίου 2020 λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και των συνεπακόλουθων ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν από όλα τα κράτη. Στο πλαίσιο του επίμαχου καθεστώτος, η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή είτε i) εισφοράς κεφαλαίου είτε ii) δανείου δυνάμενου να μετατραπεί σε κεφάλαιο. Η επιλογή μεταξύ των εν λόγω δύο μορφών στήριξης εναπόκειται στην πορτογαλική κυβέρνηση. Επισημαίνεται ότι είχε προηγηθεί επιπλέον μέτρο στήριξης υπέρ της ΤΑΡ Air Portugal για την αποκατάσταση της ζημίας που υπέστη κατά την περίοδο μεταξύ 19 Μαρτίου και 30 Ιουνίου 2020, το οποίο εγκρίθηκε από την Επιτροπή στις 23 Απριλίου 2021 (SA.62304).

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το πορτογαλικό μέτρο αποζημίωσης είναι κατάλληλο και αναγκαίο για να αντισταθμίσει τις ζημίες της TAP Air Portugal που συνδέονται άμεσα με την πανδημία και τους συνεπακόλουθους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, καθώς και ότι είναι αναλογικό, αφού η προβλεπόμενη αποζημίωση δεν υπερβαίνει το ποσό που είναι απαραίτητο για την αποκατάσταση των εν λόγω ζημιών. Κατόπιν των ανωτέρω, η Επιτροπή ενέκρινε το επίμαχο μέτρο με απευθείας εφαρμογή του άρθρου 107 παρ. 2β ΣΛΕΕ.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υποθέσεων SA.60165 & SA.63402 (2021) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_7069

keyboard_arrow_up