Έγκριση μέτρου ανακεφαλαιοποίησης της Air France λόγω κορωνοϊού – SA.59913

Η Επιτροπή ενέκρινε γαλλικό μέτρο ad hoc ενίσχυσης υπέρ της Air France, σύμφωνα με το Προσωρινό Πλαίσιο 2020 λόγω κορωνοϊού (Κεφ. 3.11)

Η Γαλλία κοινοποίησε στην Επιτροπή μέτρο, συνολικού προϋπολογισμού 4 δισεκατομμυρίων ευρώ, για την ανακεφαλαιοποίηση της Société Air France S.A. (Air France) μέσω του ομίλου αεροπορικών εταιριών Air France-KLM S.A. (Air France-KLM) στον οποίον ανήκει.

Η Air France είναι η μεγαλύτερη γαλλική αεροπορική εταιρία. Διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη γαλλική οικονομία, καθώς εξασφαλίζει υπηρεσίες συνδεσιμότητας τόσο εντός Γαλλίας όσο και διεθνώς και απασχολεί περίπου 50.000 υπαλλήλους. Το 2019, ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 16,6 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο 1% του ΑΕΠ της Γαλλίας. Το 2020, λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν σε τοπικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο ενόψει της πανδημίας, η Air France υπολογίζεται ότι υπέστη καθαρή ζημία ύψους 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Η ανακεφαλαιοποίηση θα χρηματοδοτηθεί από το γαλλικό κράτος. Συγκεκριμένα, το γαλλικό κράτος θα μετατρέψει δάνεια ήδη χορηγηθέντα στην Air France, ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ, σε υβριδικά ομόλογα (SA.57082/2020), ενώ παράλληλα θα συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με έκδοση μετοχών, ύψους έως 1 δισεκατομμυρίου ευρώ. Το επίμαχο μέτρο αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου διάσωσης με στόχο την ενίσχυση του οικονομικού προφίλ της Air France που έχει πληγεί άμεσα από την πανδημία του κορωνοϊού.

Το κοινοποιηθέν μέτρο υπόκειται σε αυστηρούς όρους όσον αφορά την είσοδο, την αμοιβή και την έξοδο του κράτους από το μετοχικό κεφάλαιο της Air France. Μεταξύ άλλων, το μέτρο περιλαμβάνει μηχανισμό κλιμάκωσης για την αύξηση της αμοιβής του κράτους, ώστε να παρασχεθούν κίνητρα στην Air France για ταχεία επαναγορά των κρατικών εισφορών κεφαλαίου. Σημειώνεται ότι, έως την εξόφληση τουλάχιστον του 75% του μέτρου ανακεφαλαιοποίησης, απαγορεύεται η εξαγορά, από την Air France, μεριδίου μεγαλύτερου του 10% σε ανταγωνιστικές επιχειρήσεις ή άλλους φορείς εκμετάλλευσης που ασκούν την ίδια κατηγορία δραστηριοτήτων, ενώ καταβολές μερισμάτων, προαιρετικών τοκομεριδίων ή μετοχών επιτρέπονται εφόσον έχει αποπληρωθεί το μεγαλύτερο μέρος της κρατικής συμμετοχής. Ταυτόχρονα, το μέτρο περιλαμβάνει ειδικές ρυθμίσεις για τη διακυβέρνηση και την αποτροπή αδικαιολόγητων στρεβλώσεων του ανταγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό, η Air France δεσμεύθηκε να παραχωρήσει, σε ανταγωνιστικούς αερομεταφορείς, 18 θέσεις προσγείωσης και απογείωσης (slots) στο διεθνές αεροδρόμιο Orly του Παρισιού, προκειμένου να διατηρηθεί ο υγιής ανταγωνισμός.

Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι:

  1. Το μέτρο δεν θα υπερβεί το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας της Air France και την αποκατάσταση της κεφαλαιακής της θέσης στο επίπεδο που βρισκόταν πριν από το ξέσπασμα του κορωνοϊού και όχι πλέον αυτού.

  2. H ανακεφαλαιοποίηση είναι ικανή να αποτρέψει την έξοδο από την αγορά της Air France και να αντιμετωπίσει την προσωρινή κρίση ρευστότητας που διέρχεται η ίδια – και συνεπακόλουθα ο όμιλος Air France-KLM στον οποίον ανήκει – λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού.

Βάσει των ανωτέρω, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το επίμαχο γαλλικό μέτρο είναι αναγκαίο, κατάλληλο και αναλογικό και το ενέκρινε σύμφωνα με το Κεφάλαιο 3.11 του Προσωρινού Πλαισίου 2020 λόγω κορωνοϊού.

Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.59913 (2021) στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_21_1581

keyboard_arrow_up