Η Επιτροπή ενέκρινε, βάσει των Κατευθυντηρίων Γραμμών για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις 2008, κρατική ενίσχυση, ύψους 9 εκατομμυρίων ευρώ, για την προώθηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών στη Γένοβα λόγω της κατάρρευσης της γέφυρας Morandi
Έγκριση ιταλικού μέτρου για σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές – SA.53615
Η γέφυρα Morandi είναι μια οδογέφυρα στον αυτοκινητόδρομο Α10 στη Γένοβα και αποτελεί μία από τις σημαντικότερες συνδέσεις από την Ιταλία προς τη Γαλλία, μέρος της ευρωπαϊκής διαδρομής E80 και συνδέει τις περιοχές Sampierdarena και Cornigliano της Γένοβας. Στις 14 Αυγούστου 2018, η γέφυρα κατέρρευσε μερικώς, σκοτώνοντας 43 άτομα που διέσχιζαν εκείνη τη στιγμή τη γέφυρα. Ένα μέρος της γέφυρας προσγειώθηκε στις σιδηροδρομικές γραμμές των σιδηροδρομικών γραμμών Τορίνο-Γένοβα και Μιλάνο-Γένοβα, οι οποίες βρίσκονται κάτω από τη γέφυρα. Η Γέφυρα Morandi είναι μια στρατηγική υποδομή αυτοκινητόδρομου τόσο για την προσβασιμότητα στον υλικοτεχνικό κόμβο της Γένοβας όσο και για τη σύνδεση των δύο λιμενικών λεκανών της Γένοβας, Voltri-Pra^27and Sampierdena. Η κατάρρευσή της είχε σοβαρό αντίκτυπο τόσο στις οδικές όσο και στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Στο πλαίσιο αυτό, η Ιταλία υιοθέτησε μέτρο, συνολικού προϋπολογισμού 9 εκατ. ευρώ, με σκοπό τη διατήρηση ή την αύξηση του μεριδίου εμπορευμάτων που μεταφέρονται σιδηροδρομικώς από και προς το λιμάνι της Γένοβας.
Η σχεδιαζόμενη ενίσχυση θα λάβει τη μορφή επιδότησης υπέρ εταιριών logistics και φορέων πολυτροπικών μεταφορών, με στόχο την ενθάρρυνση της χρήσης σιδηροδρομικών μεταφορών και διατροπικών λύσεων. Θα δοθεί επίσης στήριξη, με τη μορφή επιδότησης, στον παραχωρησιούχο σιδηροδρομικών υπηρεσιών στο λιμάνι της Γένοβας για την αντιστάθμιση των πρόσθετων δαπανών που προέκυψαν λόγω της διαταραχής της υποδομής. Η δημόσια στήριξη θα παρέχεται για τις υπηρεσίες σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και τις πράξεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τους 15 μήνες μετά την κατάρρευση της γέφυρας και θα διαρκέσει έως το τέλος του 2020.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η ενίσχυση είναι επωφελής για το περιβάλλον, καθώς στηρίζει τις σιδηροδρομικές μεταφορές και την κινητικότητα, οι οποίες είναι λιγότερο ρυπογόνες από τις οδικές μεταφορές, ενώ ταυτόχρονα μειώνουν την οδική συμφόρηση. Το γεγονός αυτό θα συμβάλει στην άρση των σοβαρών διαταραχών στην κυκλοφορία και τη συνδεσιμότητα που αντιμετωπίζει η πόλη της Γένοβας ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης της γέφυρας Morandi. Συνακόλουθα, η Επιτροπή ενέκρινε το επίμαχο ιταλικό μέτρο σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις 2008.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.53615 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/mex_20_892