Προσφυγή της Ελλάδας κατά της Επιτροπής (υπόθεση Τ-415/05)
Ενισχύσεις στην Ολυμπιακή Αεροπορία και στις Ολυμπιακές Αερογραμμές
Η Ελλάδα άσκησε ενώπιον του Πρωτοδικείου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων προσφυγή κατά της απόφασης της Επιτροπής Ε(2005) 2706 τελ. της 14.09.2005, με αίτημα να ακυρωθεί αυτή καθ΄ολοκληρίαν ή μερικώς.
Πρόκειται για μία ακόμη υπόθεση που αφορά στην Ολυμπιακή Αεροπορία. Συγκεκριμένα, στα πλαίσια της ιδιωτικοποίησης της ελληνικής κρατικής αεροπορικής εταιρείας “Ολυμπιακή Αεροπορία”, τέθηκε σε λειτουργία η νέα εταιρία, “Ολυμπιακές Αερογραμμές” (“ΝΟΑ”), η οποία ανέλαβε το πτητικό έργο, ενώ στην “Ολυμπιακή Αεροπορία-Υπηρεσίες Α.Ε. ” (“ΟΑ”), όπως μετονομάστηκε η παλαιά εταιρία, παρέμειναν όλες οι άλλες δραστηριότητες, κυρίως η επίγεια εξυπηρέτηση, συντήρηση και επισκευές αεροσκαφών.
Με την προσβαλλόμενη απόφαση η Επιτροπή διαπίστωσε την καταβολή προς την ΝΟΑ και την ΟΑ κρατικών ενισχύσεων ασυμβίβαστων προς τη συνθήκη εξαιτίας:
– καταβολής εκ μέρους της ΝΟΑ για την υπεκμίσθωση αεροσκαφών, μισθωμάτων κατώτερων από τα καταβαλλόμενα για κύριες χρηματοδοτικές μισθώσεις, επί ζημία του ελληνικού Δημοσίου και της ΟΑ,
– υπερεκτίμησης της αξίας των στοιχείων του ενεργητικού των ΝΟΑ κατά το χρόνο της σύστασής της,
– χορήγησης μετρητών στην ΟΑ από το ελληνικό Δημόσιο και πληρωμή από το τελευταίο, αντί της ΟΑ, ορισμένων δόσεων δανείου και μισθωμάτων χρηματοδοτικών μισθώσεων,
– επίδειξης από το ελληνικό Δημόσιο προς την ΟΑ συνεχούς ανοχής ως προς τις οφειλές φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης.
Με την προσφυγή της η Ελλάδα:
α) ως προς τα μισθώματα των αεροσκαφών που καταβάλει η ΝΟΑ, υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει κρατική ενίσχυση˙ αντίθετα, τόσο η ΟΑ όσο και το ελληνικό Δημόσιο έδρασαν όπως θα δρούσε κάθε συνετός ιδιώτης, ενώ εξάλλου τα μισθώματα που καταβάλει η ΝΟΑ είναι αντίστοιχα με τις τιμές της αγοράς,
β) ως προς την αξία των στοιχείων του ενεργητικού της ΝΟΑ, η Ελλάδα εκτιμά ότι η Επιτροπή έχει προβεί σε προδήλως λανθασμένη εκτίμηση αναφορικά με την ποσοτικοποίηση των στοιχείων του ενεργητικού της ΟΑ που μεταφέρθηκαν στη ΝΟΑ και ότι τα σχετικά συμπεράσματα της Επιτροπής πάσχουν από έλλειψη αιτιολογίας,
γ) ως προς την πληρωμή από το ελληνικό Δημόσιο ορισμένων δόσεων δανείου και μισθωμάτων χρηματοδοτικών μισθώσεων, η Ελλάδα επισημαίνει ότι προέβη σ΄αυτές τις πληρωμές λόγω ευθύνης της ως εγγυήτριας, με βάση εγγυήσεις που είχαν δοθεί πριν την έκδοση προηγούμενης σχετικής απόφασης της Επιτροπής, από την οποία και καλύπτονται. Σύμφωνα με την Ελλάδα, μετά την πληρωμή των εν λόγω ποσών ακολουθήθηκε η διαδικασία που προβλέπεται στο Ελληνικό δίκαιο για την αναγκαστική είσπραξή τους από την ΟΑ και
δ) ως προς το συμπέρασμα της Επιτροπής ότι η ΝΟΑ αποτελεί διάδοχο της ΟΑ, η Ελλάδα επικαλείται παράβαση των άρθρων 87 § 1 και 88 § 2 ΕΚ και έλλειψη αιτιολογίας.
Τέλος, η Ελλάδα ισχυρίζεται ότι παραβιάσθηκε το δικαιώματος ακροάσεώς της, καθώς και η αρχή της χρηστής διοίκησης, επειδή δεν της δόθηκε η δυνατότητα να καταθέσει τις απόψεις της σχετικά με τη μελέτη των ανεξαρτήτων εμπειρογνωμόνων που είχε προσλάβει η Επιτροπή. Επιπλέον, επικαλείται παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας και έλλειψη αιτιολογίας, επειδή η ανάκτηση ενισχύσεων για το διάστημα 2002 έως 2004 ζητείται με την προσβαλλομένη απόφαση και από τη ΝΟΑ, που όμως άρχισε να λειτουργεί μόλις την 11.12.2003.



