Η Επιτροπή αποφάνθηκε ότι τα βουλγαρικά και ελληνικά σχέδια στήριξης της κατασκευής και της λειτουργίας αγωγού φυσικού αερίου είναι σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για το περιβάλλον και την ενέργεια 2014 – 2020
Έγκριση ενίσχυσης αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας – SA.52049, 51023
Τα μέτρα που εγκρίθηκαν στις παρούσες αποφάσεις από την Επιτροπή αφορούν την κατασκευή και τη λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου («IGB»), μήκους 182 χιλιομέτρων μεταξύ της Ελλάδας (Κομοτηνή) και της Βουλγαρίας (Stara Zagora). Ο εν λόγω αγωγός φυσικού αερίου είναι σχεδιασμένος για να μεταφέρει 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα/έτος (δισ. κ.μ./έτος) φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη Βουλγαρία έως το 2021. Σε μια ενδεχόμενη μελλοντική επέκταση του έργου θα μπορούσε να αυξηθεί η δυναμικότητα σε 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα/έτος και να επιτρέψει επιπλέον και την ικανότητα αντίστροφης ροής από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.
Ο αγωγός IGB θα ανήκει στην ICGB AD, επιχείρηση στην οποία συμμετέχουν ισομερώς κατά 50% η κοινοπραξία “IGI Poseidon” (στην οποία συμμετέχουν η ιταλική εταιρία Edison και η ελληνική ΔΕΠΑ) και κατά 50% η βουλγαρική δημόσια εταιρεία αερίου “BEH”.
Το συνολικό επενδυτικό κόστος για την κατασκευή του αγωγού IGB ανέρχεται σε 240 εκατομμύρια ευρώ. Το κόστος αυτό θα καλυφθεί ως εξής: Πρώτον, με άμεση εισφορά ιδίων κεφαλαίων, ύψους 46 εκατομμυρίων ευρώ, από τους μετόχους της ICGB AD και με συνεισφορά ύψους 45 εκατομμυρίων ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ενεργειακό Πρόγραμμα Ανάκαμψης (ΕΕΠΑ), το οποίο διαχειρίζεται σε κεντρικό επίπεδο η Επιτροπή. Κατά δεύτερον, το επενδυτικό κόστος θα καλυφθεί από δάνειο, ύψους 110 εκατομμυρίων ευρώ, που χορηγήθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) προς την BEH (το οποίο έμμεσα θα μεταβιβαστεί στην ICGB AD) και, τέλος, με άμεση κρατική χρηματοδότηση, ύψους 39 εκατομμυρίων ευρώ, από τον κρατικό προϋπολογισμό της Βουλγαρίας μέσω του βουλγαρικού επιχειρησιακού προγράμματος «Καινοτομία και Ανταγωνιστικότητα» 2014-2020 (OPIC).
Η Βουλγαρία και η Ελλάδα κοινοποίησαν στην Επιτροπή τα ακόλουθα μέτρα στήριξης της επένδυσης:
— Τη δωρεάν κρατική εγγύηση που θα χορηγήσει το βουλγαρικό κράτος στην εταιρία BEH, για να καλύψει το δάνειο, ύψους 110 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα λάβει η εταιρεία από την ΕΤΕπ.
— Την άμεση χρηματοδοτική συνεισφορά, ύψους 39 εκατομμυρίων ευρώ, από τη Βουλγαρία μέσω του βουλγαρικού προγράμματος OPIC.
— Ένα πάγιο καθεστώς φορολογίας εταιρειών στο οποίο θα υπάγεται η ICGB AD για 25 χρόνια από την έναρξη των εμπορικών δραστηριοτήτων και το οποίο θα διέπεται από διακυβερνητική συμφωνία μεταξύ Βουλγαρίας και Ελλάδας.
Η Επιτροπή, αξιολογώντας αυτά τα μέτρα στήριξης σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για το περιβάλλον και την ενέργεια 2014 – 2020, διαπίστωσε ότι το έργο θα συμβάλει στην επίτευξη βασικών στρατηγικών στόχων της ΕΕ, όπως μεταξύ άλλων η διαφοροποίηση και η αύξηση της ασφάλειας του εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο. Έκρινε επιπλέον ότι τα μέτρα ενίσχυσης είναι αναγκαία και αναλογικά, καθώς, σύμφωνα με την οικονομική ανάλυση του έργου που πραγματοποίησε η Επιτροπή, δεν θα ήταν εφικτή η αποκλειστική κάλυψη του επενδυτικού κόστους από τα τέλη που επιβάλλονται για τη χρήση του αγωγού και επιπλέον περιορίζονται στα ελάχιστα αναγκαία. Τέλος, τα υπό κρίση μέτρα ενίσχυσης δεν θα προκαλέσουν αδικαιολόγητη στρέβλωση του ανταγωνισμού, καθώς, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, ούτε η BEH στη Βουλγαρία ούτε η ΔΕΠΑ στην Ελλάδα επιτρέπεται να δεσμεύουν άνω του 40% της δυναμικότητας του νέου αγωγού στα σημεία εισόδου στη Βουλγαρία και την Ελλάδα, αντίστοιχα. Ως εκ τούτου, τουλάχιστον το 60% της νέας δυναμικότητας θα είναι ανοικτό σε ανταγωνιστές που επιθυμούν να πωλήσουν φυσικό αέριο στις αγορές αυτές.
Η μη εμπιστευτική έκδοση των απόφασεων θα δημοσιευθεί με τους αριθμούς υποθέσεων SA.52132 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.