Η Επιτροπή αποφάνθηκε ότι η ενίσχυση, ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ, προς την παραγωγό ενέργειας Complexul Energetic Hunedoara (CE Hunedoara) συνιστά ασυμβίβαστη ενίσχυση σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων και πρέπει να ανακτηθεί
Ανάκτηση ενίσχυσης από την παραγωγό ενέργειας CE Hunedoara στη Ρουμανία–SA.43785
Στις 21 Απριλίου 2015, η Επιτροπή ενέκρινε σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων προσωρινή ενίσχυση διάσωσης, ύψους 37,7 εκατομμυρίων ευρώ (167 εκατομμύρια RON), για την εταιρεία παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας της Ρουμανίας CE Hunedoara (SA.41318). Η εταιρεία αντιμετώπιζε οικονομικές δυσκολίες από το 2013. Στο πλαίσιο αυτής της απόφασης, η Ρουμανία δεσμεύθηκε να υποβάλει σχέδιο αναδιάρθρωσης, με στόχο τη διασφάλιση της μελλοντικής βιωσιμότητας της CE Hunedoara σε περίπτωση που η εταιρεία δεν θα ήταν σε θέση να επιστρέψει τη βοήθεια διάσωσης μέσα σε έξι μήνες.
Μετά τη μη επιστροφή της ενίσχυσης διάσωσης από την CE Hunedoara και ελλείψει αξιόπιστου σχεδίου αναδιάρθρωσης ή οποιωνδήποτε πραγματικών μέτρων για την εκκαθάριση της εταιρείας, τον Μάρτιο του 2018, η Επιτροπή κίνησε επίσημη διαδικασία έρευνας.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, η Επιτροπή αξιολόγησε κατά πόσον πέντε δάνεια που χορηγήθηκαν στην CE Hunedoara από το Δημόσιο ήταν σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις. Συνολικά, από τις 30 Ιουνίου 2016 τα δάνεια ανήλθαν σε ποσό ύψους περίπου 73 εκατομμυρίων ευρώ (337 εκατ. RON).
Η Επιτροπή διαπίστωσε, εν προκειμένω, ότι κανένας ιδιωτικός φορέας οικονομίας της αγοράς δεν θα είχε χορηγήσει ούτε θα είχε εγγυηθεί ή παρατείνει κάποιο από τα πέντε δάνεια προς την CE Hunedoara, δεδομένης της επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης της εταιρείας από το 2013. Υπ’ αυτά τα δεδομένα, αποφάνθηκε ότι τα 5 δάνεια που χορηγήθηκαν στην CE Hunedoara συνιστούν αθέμιτο οικονομικό επιλεκτικό πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών της σύμφωνα με το κριτήριο ΦΟΑ και διαπίστωσε ότι η εν λόγω κρατική χρηματοδότηση συνιστά κρατική ενίσχυση.
Όσον αφορά τη συμβατότητα της υπό κρίση ενίσχυσης, δεδομένου ότι η CE Hunedoara πληροί τις προϋποθέσεις για να τεθεί σε διαδικασία αφερεγγυότητας βάσει της ρουμανικής νομοθεσίας, η Επιτροπή αξιολόγησε τα διάφορα μέτρα σύμφωνα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης, που υπέβαλε η Ρουμανία τον Οκτώβριο του 2015 και τροποποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2016, δεν εξασφάλιζε τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της CE Hunedoara χωρίς συνεχιζόμενη κρατική ενίσχυση και, εν πάση περιπτώσει, δεν επιδιώχθηκε η εξασφάλιση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας από την εταιρεία.
Επιπλέον, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρξε σημαντική συνεισφορά της CE Hunedoara στο κόστος αναδιάρθρωσης και ότι δεν προτάθηκε από τη Ρουμανία κανένα μέτρο για τον περιορισμό των πιθανών στρεβλώσεων του ανταγωνισμού μετά την κρατική χρηματοδότηση. Υπ’ αυτά τα δεδομένα έκρινε ότι τέσσερα από τα πέντε δάνεια, συνολικού ύψους περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ πλέον τόκων, είναι ασυμβίβαστα με τις Κατευθυντήριες Γραμμές για τη διάσωση και αναδιάρθρωση μη χρηματοπιστωτικών προβληματικών επιχειρήσεων και πρέπει να ανακτηθούν από τη Ρουμανία. Το πέμπτο δάνειο κρίθηκε ότι συνιστά υφιστάμενη ενίσχυση που χορηγήθηκε πριν από την ένταξη της Ρουμανίας στην ΕΕ και κατά συνέπεια δεν χρειάζεται να ανακτηθεί.
Η μη εμπιστευτική έκδοση της απόφασης θα δημοσιευθεί με τον αριθμό υπόθεσης SA.43785 στο Μητρώο Κρατικών Ενισχύσεων στον ιστότοπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού διευθετηθούν τυχόν ζητήματα περί απορρήτου.