Αγγλικά

11/01/2024 Δεύτερο ρουμανικό καθεστώς για τους λιμένες – SA.109965

Η Επιτροπή ενέκρινε, με άμεση εφαρμογή του άρθρου 107 (3) (γ) ΣΛΕΕ, δεύτερο ρουμανικό καθεστώς για τους λιμένες
Εξαιτίας των επισιτιστικών κινδύνων που αντιμετωπίζει η ΕΕ από τις επιπτώσεις του πολέμου στην Ουκρανία, έχουν δημιουργηθεί οι λεγόμενες «Λωρίδες Αλληλεγγύης ΕΕ – Ουκρανίας», δηλαδή ασφαλείς δρόμοι μέσω των οποίων καθίσταται δυνατή η ροή εμπορευμάτων από και προς την Ουκρανία. Στο πλαίσιο λειτουργίας των λωρίδων αυτών, μέσω των οποίων μεταφέρονται σημαντικές ποσότητες σιτηρών εντός της ΕΕ, έχουν αυξηθεί σημαντικά οι ναύλοι από και προς τα ρουμανικά λιμάνια, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στη νέα αυτή πραγματικότητα με τις υπάρχουσες δομές τους. Η κατάσταση αυτή επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από την Πρωτοβουλία Σιτηρών της Μαύρης Θάλασσας, τον Ιούλιο του 2023.

Τον Οκτώβριο του 2023, η Επιτροπή είχε εγκρίνει, βάσει του Κεφαλαίου 2.1. του Προσωρινού Πλαισίου Κρίσης και Μετάβασης 2023, ρουμανικό καθεστώς στήριξης των λιμένων, λόγω αυτής της αυξημένης δραστηριότητάς τους (SA.107101/2023). Η Ρουμανία κοινοποίησε στην Επιτροπή και το παρόν δεύτερο καθεστώς στήριξης των λιμένων για τους ίδιους λόγους και με σκοπό να στηρίξει τις επενδύσεις στους λιμένες, για να δημιουργηθούν πρόσθετες εγκαταστάσεις χειρισμού ή αποθήκευσης για τη μεταποίηση εμπορευμάτων.

Το καθεστώς έχει συνολικό προϋπολογισμό 126.000.000 ευρώ, εν μέρει χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Συνοχής, και διάρκεια έως την 31η Δεκεμβρίου 2024. Οι ενισχύσεις θα έχουν τη μορφή άμεσων επιχορηγήσεων προς επιχειρήσεις logistics που δραστηριοποιούνται σε ρουμανικούς θαλάσσιους και εσωτερικούς λιμένες που βρίσκονται: α) στα ανατολικά σύνορα της ΕΕ (Constanta, Galati, Giurgiu, β) στη διώρυγα Δούναβη - Μαύρης Θάλασσας (Poarta Alba, Midia και Navodari, γ) στη διώρυγα Sulina ή στους δορυφορικούς λιμένες της Constanța (Midia και Mangalia).

Κάθε δικαιούχος θα μπορεί να λάβει το χαμηλότερο ποσό μεταξύ: α) του ποσού των 10.000.000 ευρώ, β) του ποσού που αναλογεί στο χρηματοδοτικό κενό του έργου και γ) του 65% των επιλέξιμων δαπανών του έργου. Οι υπόλοιπες δαπάνες θα καλυφθούν με ίδια κεφάλαια των επιχειρήσεων.

Η Επιτροπή έκρινε το καθεστώς συμβατό, με άμεση εφαρμογή του άρθρου 107 (3) (γ) ΣΛΕΕ. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι το καθεστώς: α) είναι αναγκαίο και κατάλληλο για την πραγματοποίηση της επένδυσης, η οποία δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί χωρίς την ενίσχυση, δεδομένου ότι ούτε ένας επενδυτής της αγοράς ούτε κανένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα θα τη χρηματοδοτούσε με όρους της αγοράς λόγω των αβεβαιοτήτων που συνδέονται με τον πόλεμο στην Ουκρανία και του προσωρινού χαρακτήρα των εμπορικών ροών που δημιούργησε, β) είναι αναλογικό και περιορίζεται στο ελάχιστο αναγκαίο επίπεδο για την πραγματοποίηση των επενδύσεων, γ) βασίζεται σε αποδεδειγμένο χρηματοδοτικό κενό, δ) χορηγεί ενισχύσεις μόνο κατά το μέρος που είναι απαραίτητο για την κάλυψη του πρόσθετου κόστους του εξοπλισμού και της αποθήκευσης που απαιτούνται για τη διαχείριση των εμπορευμάτων που εκτρέπονται από τις συνήθεις εμπορικές τους διαδρομές και ε) συνοδεύεται από θετικές συνέπειες τέτοιας έντασης που υπερισχύουν πιθανών στρεβλώσεων του ανταγωνισμού και του ενδοενωσιακού εμπορίου.

Στη βάση αυτή, η Επιτροπή ενέκρινε το ρουμανικό καθεστώς.
Επιστροφή



ΔηΣΚΕ & αγορά Οδηγός ΜοΚΕ κρατικών ενισχύσεων
      Powered by Softways S.A. Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ε.Ε.